رشد ۹۵ درصدی واردات رسمی موبایل

عصر کالا- آمارهای ارائه شده از سوی گمرک گویای آن است که به دنبال اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه واردات رسمی این کالا بیش از ۹۵ درصد رشد داشته است.

رشد ۹۵ درصدی واردات رسمی موبایل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مروری بر لیست عمده اقلام وارداتی در دهمین ماه سال جاری حاکی از آن است که گوشی‌های تلفن همراه که در سال‌های گذشته بیش از 90 درصد آنها به شیوه قاچاق وارد کشور می‌شد اکنون در رده 15 جدول کالاهای وارداتی قرار گرفته‌اند، امری که گویای آن است که به دنبال اجرای طرح رجیستری تلفن همراه تا چه اندازه حجم واردات رسمی در این حوزه افزایش یافته است.

    ارزش واردات این بخش بر اساس آمارهای 10 ماهه بیش از 342میلیون و 800 دلار بوده و سهم گوشی‌های تلفن همراه از کل وارات کشور رقمی 0.8 درصدی را در برگرفته است. در 10 ماهه سال قبل حجم واردات این بخش بالغ بر 175 میلیون دلار بوده که از نظر ارزش 95.46 درصد و از نظر وزنی 98.52 درصد حجم این واردات افزایش داشته است.

    وزن کالای وارد شده در این بخش نیز بالغ بر ٧٧6 هزار کیلوگرم اعلام شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل این رقم حدود ٣٩١ هزار کیلوگرم بوده است.

    رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ها و وسایل الکترونیکی یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق است. اجرای این طرح که سال‌ها در دستور کار قرار داشت سرانجام مدتی است عملیاتی شده و بر این اساس برندهایی مانند اپل، بلک‌بری، گوگل، موتورولا و ال‌جی برندهایی هستند که مشمول اجرای این طرح شده‌اند و گفته شده تلاش می‌شود تا پایان سال جاری سایر برندها مانند سامسونگ نیز مشول اجرای این طرح شوند.

    پیش از این مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود: یکی از ضرورت‌های اجرای طرح رجیستری آن بود که بیش از 90 درصد واردات این حوزه از مجاری غیرقانونی و قاچاق تامین می‌شد، حال اگر قیمت هر گوشی را به طور متوسط 130 تا 165 دلار در نظر بگیریم، رقمی معادل 1.8 میلیارد دلار ارزش این بازار می‌شود.

    حمیدرضا دهقانی‌نیا در عین حال گفته بود: اکنون در طول سال 12 تا 14 میلیون گوشی تلفن همراه مورد نیاز کشور است که از این عدد حدود یک میلیون آن به واسطه تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و حدود دو میلیون دستگاه به صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود، اما همچنان حدود 11 تا 12 میلیون گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد می‌شود که باید برای ساماندهی این بخش تصمیمی گرفته می‌شد.

    حال با اجرای فازهای اول رجیستری آمارهای واردات رسمی موبایل رشد قابل توجهی یافته و با تکمیل اجرای این طرح به نظر میرسد رقم قابل توجهی درآمد گرامی از این حوزه ایجاد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر