فروش هاردهای دستکاری شده در بازار دیجیتال

عصر کالا- بعد از فروش کارتریج‌های تقلبی، گارانتی‌های غیر‌اصل لپ‌تاپ‌ها و فروش کالاهای دست دوم و بی‌نام به جای کالاهای اصل، این بار پدیده‌ای به نام فروش هاردهای تقلبی و دستکاری شده در بازار کامپیوتر به ویژه در مراکز خرید دیجیتال تهران شایع شده است.

فروش هاردهای دستکاری شده در بازار دیجیتال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، در سال‌های اخیر بسیاری از اتفاقات که موجب کندی و کسادی در خرید و فروش بازار کامپیوتر شده، افزایش یافته است، به ویژه ورود کالاهای قاچاق و تقلبی به بازار کامپیوتر که از جمله بازارهای مورد توجه کاربران است. با توجه به اینکه وسایل متنوع همراه با تکنولوژی‌ها بیشترین جذابیت را برای خریداران دارد، کارشناسان نیز معتقدند یکی از بازارهایی که به‌صورت مداوم در تیررس سوءاستفاده‌کنندگان برای توزیع کالاهای تقلبی است، بازار دیجیتال و به ویژه بازار کامپیوتر است.

    حالا پس از اینکه در دو سال گذشته در پی مقابله با فروش کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار کامپیوتر نظارت‌های بیشتری صورت گرفت و بسیاری از این دست کالاها یا شناسایی شدند یا به انبارهای غیر‌قابل شناسایی انتقال داده شدند، رئیس اتحادیه رایانه تهران اعلام می‌کند که شمار فروش کالاهای تقلبی در بازار کامپیوتر مجددا رو به فزونی گذارده و در پی آن شکایت‌های ارسالی به کمیسیون رسیدگی به شکایات این مرکز هم به تعداد قابل توجهی رسیده است. در هفته گذشته اما آنچه بیش از همه مربوط به شکایات واصله به این مرکز بوده در‌باره تخلفاتی در فروش هاردهای تقلبی و دستکاری شده بود. موضوعی که درچند ماه گذشته نیز مطرح شده و اعلام شده بود برخی فروشندگان هارد با تعویض برچسب، هاردهای وارداتی با برندهای متفرقه و کیفیت پایین یا هاردهای ریفر را به جای هاردهای بنام و دارای برندهای معتبر و پرفروش به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

    در آغاز شهریور ماه گذشته بود که میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده بود که با این تخلف هاردی که 100 هزار تومان ارزش دارد به قیمت 250 هزار تومان به مشتری فروخته می‌شود. به گفته او این اقدام طبق قانون نظام صنفی ماده 17 تبصره 2 خلاف قانون است و طبق ماده 68 جرایم سنگینی را در پی دارد. حالا پس از گذشته 2 ماه مجددا خود او نسبت به پیگیری و جمع‌آوری این کالاها تاکید کرده و هشدار می‌دهد که علاوه بر جمع‌آوری تمام کالا‌ها برخورد شدید با متخلفان اسامی آنها در رسانه‌ها منتشر می‌شود. او می‌گوید در هفته‌های اخیر اخبار بسیاری مبنی بر فروش هاردهای تقلبی در برندها‌ی مختلف و دستکاری کردن ماهیت اصل هاردها هم از لحاظ ظرفیت و هم از تقلب در برندها مخابره شده است.

    به گفته او اغلب شکایت‌ها از سوی مصرف‌کنندگان درباره تبدیل هاردهای بی‌کیفیت و تقلبی و کم‌فروشی در بازار و تبدیل آنها به هاردهای پرفروش بوده است. درپی این شکایات نیز تعداد بسیار زیادی از این مدل هاردهای تقلبی توسط اتحادیه، سازمان بازرسی، سازمان صنعت معدن و تجارت و وزارت اطلاعات شناسایی و افراد متخلف دستگیر شده‌اند. با این حال او همچنان تاکید می‌کند که در صورت مشاهده هر نوع هارد از قبیل اکسترنال- اینترنال- SSD – هارد لپ‌تاپ سرور و... با هر نوع برند و هر نوع ظرفیتی در واحدهای صنفی و محرز شدن تقلبی بودن آنها از سوی کارشناسان و بازرسان و نیروی انتظامی، تمامی آنها جمع‌آوری می‌شود و واحد صنفی به مدت 15 روز پلمب خواهد شد. آشفتگی که در ماه‌های اخیر بازاریان کامپیوتر از آن رنج می‌برند، موجب شده تا روند رکودی که بیش از یک سال است، متوجه فعالان این صنف بوده بیشتر شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه نابسامانی در این بازار فروش کالاهایی که از راه‌های غیرقانونی وارد کشور شده یا به‌صورت تقلبی ساخته می‌شوند، در ماه‌های آینده افزیش یابند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر