پای مایکروسافت در کفش اپل؛

سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها

عصر کالا: اولین لپ تاپ واقعی مایکروسافت، محصولی ۳۰۰ دلاری نیست اما نباید از یاد برد که بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان تصمیم گرفته تا قهرمان دنیای کامپیوترهای شخصی باشد. پس از مدت ها ارائه لپ تاپ های ویندوزی با کیفیت ساخت پایین از سوی شرکت های مختلف، بالاخره خود مایکروسافت متوجه شد که حقیقت این است: بیشتر آنها بلد نیستند چگونه باید لپ تاپی چشم نواز با عملکرد فوق العاده بسازند.

سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها
  • سرفس لپ تاپ، کامپیوتری در برابر مک بوک ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از آخرین خبر، این البته قصور خود مایکروسافت بود. کارش شده بود اینکه یک سیستم عامل توسعه دهد و آن را به دست سازنده های مختلف بسپارد. البته مشخصاً همیشه همکاری هایی بین ردموند و شرکای سخت افزاری اش بوده ولی می توان حدس زد که مایکروسافت در آن زمان هم خودش را با شرایط همکارانش قانع می کرد.

در همان زمان، استیو جابز و تیم کوک تلاش می کردند تا وارد دوره «فرا-پی سی» شوند، حتی در زمانی که اپل کامپیوترهای شخصی خودش را می ساخت. همین شد که در ابتدای دهه دوم از هزاره سوم، صنعت کامپیوترهای شخصی تا حد زیادی حس رسیدن به ته خط را پیدا کرده بود.

اما مایکروسافت در سال های گذشته با گسترش برند سرفس، محصولاتی را با هدف قرار دادن کاربران حرفه ای و خالقین محتوای بصری توسعه داد و به فروش رساند؛ همین مسئله، حس زنده شدن دوباره ی دنیای کامپیوترهای شخصی را به وجود آورده است.

مایکروسافت قبلاً هم در کنفرانس هایش، محصولات تازه خود را در برابر کامپیوترهای اپل قرار می داد و برتری های آنها را یادآور می شد اما این بار دستگاهی ساخته که می تواند پرفروش ترین کامپیوتری که اپل می سازد را به چالشی سخت دعوت کند.

لپ تاپ هزار دلاری مایکروسافت برای کاربران عادی توسعه داده شده و رقیبی بیش از حد قدر برای MacBook Air اپل به حساب می آید.

مایکروسافت، شرکتی که تا همین چند سال پیش با توسعه سیستم عاملی پر باگ، سخت افزاری بی ثابت و طراحی سردش شناخته می شد،‌ هفته پیش ماشینی را معرفی کرد که تنها در چند ثانیه آماده به کار می شود، باتری آن به 14 ساعت می رسد و از نمایشگری لمسی بهره مند است. وزن آن 1.25 کیلوگرم است و نازک ترین لپ تاپ در کلاس خودش است.

اهالی ردموند اگرچه با توسعه این لپ تاپ، قشر دانش آموز و دانشجو را هدف قرار داده اند ولی به هر حال «Surface Laptop» سخت افزاری مناسب و قیمتی تقریباً مقرون به صرفه دارد و ویژگی قابل حمل بودن بالایش باعث می شود تا افزاد بیشتری بخواهند از آن استفاده کنند؛ حتی افرادی که عاشق کامپیوترهای مک خودشان هستند.

خبرگزاری «بلومبرگ» مدتی قبل و پیش از رونمایی سرفس لپ تاپ، به مقر مایکروسافت دعوت شده بود تا نگاهی به این محصول و نمونه های اولیه اش داشته باشد و می گوید که مهندسان و طراحان دو سال اخیر را صرف توسعه آن کرده و چندین و چند نمونه اولیه توسعه داده اند. مایکروسافت برای ساخت این لپ تاپ از همکاران همیشگی اش هم استفاده نموده و از تجربه آنها استفاده داشته. برای مثال اینتل در مقر مایکروسافت حضور یافته تا ردموندی ها بتوانند به شکلی ساده تر کار توسعه لپ تاپشان را پیش ببرند.

نمونه های اولیه کیبورد سرفس لپ تاپ.
غروری که تیم توسعه سرفس لپ تاپ دارد،‌ پاک آشکار است. پس از سال ها تلاش برای حضوری مداوم در بازار سخت افزار، بالاخره در حال تولید و ارائه محصولاتی هستند که خودشان به استفاده از آنها افتخار می کنند. پانوس پانای، مدیر بخش سخت افزاری مایکروسافت می گوید: «این محصول منعکس کننده آنچه از ابتدا تا کنون یادگرفته ایم است.»

مایکروسافت تمام تلاشش را به کار گرفت تا لپ تاپی با عمر باتری طولانی توسعه دهد چرا که یک دانش آموز یا دانشجو، ساعات زیادی را در طول روز در کلاسش مشغول استفاده از لپ تاپ است و نمی تواند به راحتی آن را به شارژر متصل کند. آنچه مایکروسافت تلاش کرد تا توسعه دهد، لپ تاپی فوق باریک و سبک با یک باتری بزرگ بود.

تیمی که آقای پانای اداره می کرد، از فلسفه «شکست سریع» به معنای آزمایش و تلاش مداوم پیروی می کرد. ماشین های گران قیمتِ سازنده نمونه های اولیه قادر بودند 24 ساعت کار کنند و هر طرح به سرعت به هر طراح تحویل داده می شد تا سریع تر بتواند نقاط ضعف محصولش را برطرف کند. از طرفی، اینتل با مایکروسافت همکاری تنگانگی داشت و به مهندسان مایکروسافت یاری رساند تا بتوانند مادربرد دستگاه را به شکلی کوچکتر بسازند تا جای بیشتری برای باتری باز شود. اینتل حتی به مایکروسافت کمک کرد تا این دستگاه به شکلی خنک تر کار کند.

برای اینکه سرفس لپ تاپ ظاهری زیباتر پیدا کند، طراحان در کیبورد و بخش های کناری آن از متریالی به اسم «آلکانترا» استفاده کردند که از جیر هم مقاوم تر است. تیم طراحی بیش از 10 رول از این متریال که حس پارچه دارد را آوردند و شش ماه در حال تصمیم گیری برای انتخاب رنگ های نهایی بودند. از برگندی تیره گرفته تا پلاتینی.

مایکروسافت قبلاً از آلکانترا در کاور تبلت سرفس استفاده کرده بود ولی این تجربه مانع از آن نشد که به سراغ یکی از بنگاه های فروش BMW نروند. ماشین های قدیمی تری که از آلکانترا در طراحی داخلی آنها استفاده شده بود را دیدند تا اطمینان حاصل کنند که این متریال در استفاده روزانه، بعد از چند سال چه شکل و ظاهری پیدا می کند. از طرفی، پانای می گوید: «آلکانترا باعث می شود تا دستگاه حسی سرد و بی روح نداشته باشد.»

البته استفاده از آلکانترا مشکلاتی هم به وجود آورد. برای مثال در این متریال نمی شد حفره برای بلندگوی دستگاه ایجاد کرد و همین شد که طراحان و مهندسان به راهی دست یافتند تا بتوانند صدا را از میان شکاف کلیدهای کیبورد به گوش کاربر برسانند. سپس این روش در اتاقی ایزوله شده که امکان ورود و خروج صدا به آن وجود نداشت، آزمایش شد. نتیجه همه این تلاش ها، لپ تاپی شده که در شاسی آلومینیمی آن هیچ حفره یا پیچی نمی بینید، به جز برای میکروفن که با آن می توانید به سراغ کورتانا، دستیار مجازی مایکروسافت بروید.

با همکاری تیم سخت افزار و نرم افزار، مایکروسافت نسخه ای جدید از سیستم عامل خود با عنوان Windows 10 S برای این دستگاه توسعه داد. «تری میرسون»، مدیر توسعه ویندوز در مایکروسافت می گوید که کاراکتر S از صنعت خودرو برای ویندوز 10 الهام گرفته شده چرا که در این صنعت، معمولاً خودروهای رده بالا و اسپرت چنین کاراکتری را در نام خود دارند.

Windows 10 S اجازه نمی دهد در گذر زمان، کامپیوتر شما کند شود یا حتی اگر مورد حمله نرم افزارهای مخرب قرار گیرد، باز هم می توانید استفاده معمول خود را از آن داشته باشید. این ها مواردی بوده اند که کاربران برای به دست آوردنشان به سراغ اکوسیستم و کامپیوترهای اپل رفته اند. (سایر سازندگان سخت افزاری هم می توانند ویندوز 10 اس را در دستگاه هایی که می سازند قرار دهند و آنها را با قیمت هایی پایین تر به فروش برسانند. به این شکل، سیستم عامل جدید مایکروسافت هم می تواند با سیستم عامل کروم مقابله کند.)

مایکروسافت با ارائه سرفس لپ تاپ و Windows 10 S، به سراغ نظام آموزشی رفته و پانوس پانای هم در این رابطه می گوید: «سرفس لپ تاپ در روز جشن فارغ التحصیلی مانند روز شروع تحصیل تان کار می کند.»

ویندوز 10 اس محدودیت هایی دارد ولی کاربر می تواند ویندوز 10 حرفه ای را روی آن نصب کند اما در این حالت دوباره قادر نیست به ویندوز 10 اس برگردد. از طرفی سرفس لپ تاپ تنها اپلیکیشن هایی را اجرا می کند که در ویندوز استور مایکروسافت وجود داشته باشند. پانای در این باره می گوید: «هرچه که قرار است روی این سیستم عامل نصب شود، باید از سمت مایکروسافت مورد تایید باشد.»

وی همچنین اشاره می کند که در این نسخه از ویندوز، قابلیت هایی وجود دارد که آنها را در کمتر کامپیوتر ویندوزی می توان دید. برای مثال، وقتی آن را باز می کنید تا نمایشگر در برابرتان ظاهر شود، در چند لحظه آماده به کار می گردد. در صورتی که دستگاه کاملاً خاموش باشد، روشن کردن آن نیز تنها چند ثانیه بیشتر زمان نمی گیرد.

این کامپیوتر خوش چهره، 25 خرداد (15 ژوئن) به شکل جهانی عرضه می شود و در بهترین زمان ممکن برای مایکروسافت از راه می رسد. چرا؟ از یک طرف مایکروسافت اعتبار بالایی با سرفس پرو، سرفس بوک و سرفس استودیو به دست آورده و از سوی دیگر، اپل متهم به رها کردن مک و توجه بیش از حد به آیفون شده است.

برای مثال، آخرین باری که طراحی MacBook Air دست خوش تغییر شد، در سال 2010 بود و این پرفروش ترین کامپیوتری است که اپل تا کنون عرضه کرده است. (اپل هر سال سخت افزار داخل مک بوک ایر را به روز رسانی می کند.)


بخش هایی از نمونه های اولیه سرفس لپ تاپ که توسط تیم طراحی و مهندسی به نمایش گذاشته شدند.
پانوس پانای می گوید که مایکروسافت شانس خودش را ایجاد کرده و آن چیزی که مردم می خواستند را توسعه داده؛ البته، متقاعد کردن طرفداران اپل کار چندان ساده ای برای پاناس و تیمش نیست. هماهنگی میان محصولات اپل بالاست و کاربر آن می تواند با یک اشاره& تصویری را میان مک و آیفون جا به جا کند، با استفاده از مک پیام ارسال کند و حتی پرداخت های آنلاینش را انجام دهد.

کاربران اپل اگر بخواهند Surface Laptop را بخرند، تمام این ویژگی ها را از دست می دهند و این در حالیست که از لپ تاپ مورد بحث، به عنوان محصولی با هدف توانمندسازی دانشجویان معرفی می شود در حالی که این قشر، معمولاً به دنبال سخت افزارهایی ارزان تر از 1000 دلار هستند و اگر انتخابشان ویندوز باشد، طبیعتاً قادر به یافتن گزینه های بسیار ارزان تری خواهند بود.

«پیت کریاکو» که در مدیریت تیم سخت افزاری مایکروسافت به پانای یاری می رساند، در مورد چالش های پیش روی اولین لپ تاپ واقعی مایکروسافت خوش بین است: «در نهایت، سرفس لپ تاپ مورد توجه همه قرار می گیرد».

و در واقع بعید هم نیست چنین باشد. سرفس لپ تاپ اگرچه برای دانشجویان توسعه یافته ولی قابلیت هایی دارد که شاید حتی برای کاربران تجاری هم قابل توجه باشد؛ مجهز به سیستم عاملی فوق العاده سریع است در حالی که در سال های اخیر، مایکروسافت آزمون های بسیاری را در حوزه رایانش ابری از سر گذرانده و حالا، این محصول می تواند برای مشتریان پلتفرم رایانش ابری آژور هم گزینه ای مناسب به حساب آید.

سرفس لپ تاپ، نخستین کامپیوتر همراه حقیقی مایکروسافت است و بر خلاف سایر اعضای خانواده سرفس، از قیمتی معقول تر بهره می برد و استعداد جذب نگاه کاربران عادی و نیمه حرفه ای را به خوبی دارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر