۲۲ فروردین؛ سال‌روز ارائه نخستین رایانه شرکت اپل

عصر کالا- نخستین رایانه شرکت اپل، در ۱۱ آوریل سال ۱۹۷۶ (۴۱ سال پیش) ارائه شد.

۲۲ فروردین؛ سال‌روز ارائه نخستین رایانه شرکت اپل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، "اپل یک"(Apple 1) ، یک رایانه شخصی است که در سال 1976 توسط شرکت اپل به بازار عرضه شد. طراحی این رایانه توسط "استیو وازنیک" (Steve Wozniak) انجام گرفت و ایده فروش آن، به دوست وازنیک، یعنی "استیو جابز" (Steve Jobs) تعلق داشت داشت.

    "اپل یک"، نخستین محصول شرکت اپل بود. این رایانه که دارای پردازشگر یک مگاهرتز و چهار کیلوبایت حافظه بود، 666.66 دلار قیمت داشت و ساخت آن تا سال 1977 به طول انجامید. این دستگاه، یک کیبورد شبیه به دستگاه تایپ داشت و به تلویزیون متصل می‌شد و در واقع باید آن را نمونه اولیه تمام رایانه‌های مدرن دانست. هدف اصلی "وازنیک" این بود که با کمترین منابع، بهترین محصول ممکن را تولید کند.

    پیش از تأسیس شرکت اپل، "وازنیک" تمایل چندانی به نمایش دادن رایانه ساخت خود به دیگران نداشت؛ زیرا گمان می‌کرد که اطلاعات کمی در مورد سیستم‌های رایانه‌ای دارد و به همین دلیل تصمیم گرفته بود این دستگاه را معرفی نکند، اما به لطف "استیو جابز" که قابلیت‌های خوب این رایانه را درک کرده بود، "وازنیک" از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. این دو به همراهی "رونالد وین" (Ronald Wayne)، در آوریل سال 1976، شرکت اپل را تأسیس کردند.

    اپل تازه‌تأسیس موفق شد با "فروشگاه بایت" (Byte Shop) واقع در کالیفرنیا، برای تولید 50 عدد اپل وان با قیمت هر واحد 500 دلار قرارداد ببندد. اپل در آن زمان قادر به تولید تعداد بیشتری از این محصول نبود.

    پس از آماده‌سازی سفارش فروشگاه بایت، مشکلاتی بین شرکت نوپای اپل و مدیر فروشگاه به وجود آمد که در نهایت باعث شد "استیو جابز"، ریسک دیگری را بپذیرد. وی تعهد داد که رایانه‌های ساخته‌شده را کامل‌تر کند و به‌موقع به فروشگاه بایت تحویل دهد. در واقع، فروشگاه بایت با دیدن نمونه‌ اولیه اپل یک، امید چندانی به فروش آن نداشت و به همین دلیل گفتگوهای بین مدیر فروشگاه و "استیو جابز"، سبب شد که این محصول به یک رایانه‌ کامل تبدیل شود. در همان زمان بود که "رونالد وین" به‌طور کامل از شرکتی که تازه با دوستان خود تأسیس کرده بود، ناامید شد و در نهایت این شرکت را ترک کرد.

    "جابز" پس از تعهدات جدیدی که به گردن گرفته بود، به طور جدی، در کنار "وازنیک" و چند تن از دوستان و نیز خانواده‌ خود کار کرد تا بتواند به ‌موقع، سفارش تغییریافته‌ فروشگاه را تأمین کند. با تحویل محصول تغییریافته‌ اپل به فروشگاه بایت، "پاول ترل" (Paul Terrell) که مدیریت فروشگاه را بر عهده داشت، شگفت‌زده شد.

    محصولی که "جابز" و "وازنیک" آماده کرده بودند، فقط یک برد رایانه‌ای بود که بدون پیش‌نیازهایش، هیچ کاری از آن برنمی‌آمد. "ترل" حتی نمی‌توانست این بردها را آزمایش کند و بدین منظور، باید دو تبدیل‌کننده خریداری می‌کرد. از آنجا که این محصول، صفحه‌کلید یا نمایشگر نداشت، انتقال اطلاعات به آن، بدون لوازم مورد نیاز، امکان‌پذیر نبود. حتی با اضافه کردن یک صفحه‌کلید به این برد و تلاش فراوان یک برنامه‌نویس، امکان برنامه‌ریزی آن فراهم نبود. مشکل دیگری که این محصول داشت، این بود که هیچ جعبه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.

    "ترل"، در ابتدا به این برد هم امیدی نداشت؛ اما "جابز" وی را متقاعد کرد تا به قرارداد عمل کند و مبلغ مورد نظر را به شرکت اپل بپردازد. در نهایت، در فاصله‌ بین سال‌های 1976 تا سپتامبر 1977، 200 عدد رایانه‌ اپل یک تولید شد.

    رایانه اپل یک باعث شد تا شرکت نوپای اپل، رشد بسیار چشمگیری را تجربه کند و به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر