شروع رونق بازار کامیپوترهای خانگی

عصر کالا- بازار کامپیوترهای شخصی سنتی شامل کامپیوترهای رومیزی، نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها، بعد از چند سال رکود متوالی، حالا مدتی است که نشانه‌هایی از رشد دوباره را نشان می‌دهد.

شروع رونق بازار کامیپوترهای خانگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که فصل چهارم سال میلادی گذشته یا فصل تعطیلات سال نو، بعد از 6 سال اولین فصل تعطیلات با رشد سالانه مثبت برای بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بوده است.
    به این ترتیب این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مجموع 6/ 70 میلیون دستگاه انواع کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال 2017 به سراسر جهان صادر شده است که این میزان در مقایسه با فصل چهارم سال 2016 رشد سالانه 7/ 0 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که پیش‌تر کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال گذشته با کاهش سالانه 7/ 1 درصدی همراه خواهد بود. به گزارش دنیای اقتصاد، نتایج به‌دست آمده در فصل چهارم سال گذشته میلادی دیدگاه ثبات در بازار کامپیوترهای شخصی البته با کمی آثار باقیمانده از دوران رکود را تایید می‌کند. این رشد نسبی به دنبال افزایش تقاضا و خرید در بخش تجاری به دنبال تمایل به به‌روزرسانی سیستم‌های قدیمی و از کار افتاده و البته رشد تقاضا در بازار مصرفی ایجاد شده است.  در نهایت سال 2017 با صادرات جهانی بیش از 5/ 259 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به سراسر جهان به پایان رسید تا رشد سالانه 2/ 0درصدی را برای این بازار به ثبت برساند. با این اوصاف سال 2017 مهم‌ترین سال برای بازار کامپیوترهای شخصی از سال 2011 تا حالا بوده است.
    صرف‌نظر از تقاضا در بازار تجاری، رشد بازار کامپیوترهای شخصی در سال 2017 به دنبال تاثیر عوامل دیگری هم رخ داد. درحالی‌که کمبود قطعات کلیدی مانند هارددرایوهای SSD تاثیر زیادی بر بازار کامپیوتر گذاشت؛ اما فضای رقابتی میان شرکت‌های تولیدکننده را هم جدی‌تر کرد. این شرکت‌ها در واکنش به رکود قابل توجه در بازار تبلت‌ها، تمرکز بیشتری روی بازار نوت‌بوک‌ها کردند و همزمان سفارش‌ها هم بیشتر شد. به این ترتیب با توجه به نیاز و سلیقه عموم کاربران، تولید و عرضه سیستم‌های کامپیوتری باریک، قابل تبدیل و گیمینگ افزایش چشمگیری پیدا کرد. از دیدگاه جغرافیایی، بازار مناطق در حال توسعه به خاطر رشد تقاضا در آنها، کمک زیادی به بهبود بازار جهانی کامپیوترهای شخصی کردند تا بازار بزرگ کشورهای توسعه‌یافته. در نهایت دو بازار کامپیوتر آسیای پاسیفیک (به جز ژاپن) و آمریکای لاتین هر دو نتایج مثبتی در فصل چهارم سال میلادی گذشته به‌دست آوردند. بازار ایالات متحده آمریکا همچنان بازار پرچالشی است؛ در حالی که بازار اروپا، خاورمیانه و آفریقا روند ثابتی را حفظ کرده است. بازار ژاپن هم همچنان به روند رشد سالانه خود برای ششمین فصل متوالی ادامه داده است.
    «جی چائو» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «نتایج به‌دست‌آمده در فصل چهارم سال 2017 نشان می‌دهد که پتانسیل خوبی در بازارهای تجاری برای رشد بازار کامپیوترهای شخصی وجود دارد.  طراحی و عرضه محصولاتی با قابلیت‌هایی مانند عمر باتری طولانی و طراحی مناسب برای حمل‌ونقل راحت‌تر، می‌توانند کمک زیادی به رشد بازار کامپیوترهای شخصی به خصوص در مناطق در حال توسعه کنند. با این همه اما بازار جهانی کامپیوترهای شخصی هنوز چالش‌های جدی برای بازگشت به دوران طلایی پیش روی خودش دارد.» از طرفی دیگر «نی‌ها ماهاجان» یکی دیگر از کارشناسان این موسسه معتقد است که فروش بالای کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال 2017 می‌تواند سکوی جهش خوبی برای بازار کامپیوتر شخصی باشد تا بتواند دوباره به روزهای اوج خودش بازگردد. او فکر می‌کند که تبلت‌ها که تاثیر زیادی بر رکود بازار کامپیوترهای شخصی داشتند، این روزها دیگر طرفداران زیادی نداشته و این خود فرصت خوبی برای جهش دوباره بازار کامپیوترهای شخصی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر