درآمد میلیاردی اپل از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

عصر کالا- اپل از لحاظ درآمد کل، سود عملیاتی، جریان نقدی آزاد و جریان نقدی خالص، وضعیتی بهتر از آمازون، فیسبوک و آلفابت دارد؛ دلیل این موضوع چیست؟

درآمد میلیاردی اپل از کجا سرچشمه می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» ب نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ در سه‌ماهه‌ی گذشته که یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های مالی برای اپل محسوب می‌شود، این شرکت آمریکایی توانست بالغ بر 6 میلیارد دلار جریان نقدی آزاد داشته باشد. معمولا وقتی صحبت از درآمد کل، سود عملیاتی، جریان نقدی آزاد و جریان نقدی خالص شود، اپل وضعیت به‌مراتب بهتری در مقایسه با شرکت‌های بزرگی مثل آمازون، فیسبوک و آلفابت دارد؛ اما این کار را چگونه انجام می‌دهد؟
    نیل سایبارت، محقق مؤسسه‌ی اباو اوالون که به‌طور تخصصی در مورد وضعیت اپل فعالیت می‌کند، این هفته مقاله‌ای با عنوان «اپل برترین مدل کسب‌وکار را برای درآمدزایی دارد» منتشر کرد.
    در این مقاله، او کسب‌وکار اپل را با بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه‌ی فناوری مثل فیسبوک، آلفابت و آمازون، مقایسه کرده است. از لحاظ درآمد کل، سود عملیاتی، جریان نقدی آزاد و جریان نقدی خالص، اپل شرایط بهتری در مقایسه با مجموع این سه شرکت دارد.
    سایبارت در این مقاله می‌گوید:
    اپل پرسودترین گوشی موبایل را تولید می‌کند.
    اپل پرسودترین تبلت را تولید می‌کند.
    اپل پرسودترین لپ‌تاپ را تولید می‌کند.
    اپل پرسودترین کامپیوتر رومیزی را تولید می‌کند.
    اپل پرسودترین ساعت هوشمند را تولید می‌کند.
    اپل پرسودترین هدفون بی‌سیم را تولید می‌کند.
    اپل پرسودترین دستگاه پخش تلویزیون را تولید می‌کند.
    تولیدکنندگان سخت‌افزار کمی وجود دارد که از فروش گوشی‌ هوشمند و تبلت، درآمدزایی کنند.
    درآمدی که در صنعت تولید قطعات سخت‌افزاری وجود دارد، حتی نزدیک به سود اپل هم نیست. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی، حتی در خواب هم نمی‌توانند سودی به‌اندازه‌ی فروش مک داشته باشند. اپل پرسودترین شرکت تولیدکننده‌ی گجت‌های پوشیدنی است. حتی محصولات سطح پایین این شرکت مثل اپل تی‌وی هم سود خیلی زیادی از صنایع کم‌درآمد به دست می‌آورند.سایبارت معتقد است که برخلاف تصویر همگان، قیمت محصولات اپل فراتر از حد استاندارد نیست. بعضی از دستگاه‌ها مثل اپل واچ و اپل تی‌وی، قیمتی کمتر از دستگاه‌های مشابه در بازار دارند و مک‌بوک‌ها، هم‌قیمت لپ‌تاپ‌های رده‌بالای دیگر محسوب می‌شوند. آیفون‌ها هم از نظر قیمت، تفاوتی با پرچم‌داران سامسونگ ندارند. پس اپل چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ به گفته‌ی سایبارت، رمز موفقیت اپل در موارد زیر است: محصول؛ اپل بیش از هر چیزی به محصولاتش اهمیت می‌دهد. اپل هدف خود را سود و فروش زیاد تعریف نمی‌کند و تمرکزش را روی تولید محصولات درجه یک قرار می‌دهد.تمرکز؛ به این فکر کنید که از زمان معرفی مک‌، آیپاد، آیتیونز، آیفون‌ و آیپد، چند محصول آمدند و رفتند؟ اگر مایکروسافت را مثال بزنیم، محصولاتی مثل کین، زون و ویندوز فون، سریعا به پایان عمرشان رسیدند. اگر اپل محصولی را تولید کند، توسعه‌ی آن را مدت خیلی زیادی ادامه خواهد داد. برون‌سپاری تولید؛ اپل تنها کار طراحی را انجام می‌دهد و تمام مراحل تولید را به شرکت‌های دیگری، برون‌سپاری می‌کند. این کار، هزینه‌های سرمایه‌گذاری را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.برای مثال، در بازار بلندگوهای هوشمند، تفاوت زیادی بین نگرش اپل با آمازون و گوگل وجود دارد. هدف آمازون این است که بلندگوی خود را با حداقل قیمت وارد تمام خانه‌ها کند تا بتواند فروش فروشگاه خودش را افزایش دهد. گوگل و فیسبوک هم می‌خواهند با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده توسط میکروفن و دوربین‌های ارزان‌قیمت بلندگوهایشان و به‌وسیله‌ی تبلیغات، درآمدزایی کنند؛ ولی اپل بلندگویی گران‌قیمت و اعلا عرضه کرده است؛ این بلندگو به خودی و خود و از طریق سرویس موسیقی اپل، سود خیلی زیادی به این شرکت می‌آورد.
    سایبارت می‌گوید:با اینکه درست به نظر نمی‌رسد، ولی اپل سخت‌افزارش را در ابعاد کوچک‌تری عرضه می‌کند و راه‌های دیگری برای کسب درآمد پیدا می‌کند.مشخص نیست که اپل می‌خواهد چه نوع محصولاتی را در آینده وارد بازار کند.
    به نظر می‌رسد که اپل نتوانسته است از سال 2007 تاکنون، محصولی به موفقیت آیفون عرضه کند. ممکن است این شرکت آینده‌ی درخشانی نداشته باشد؛ ولی با وجود این، هیچ شکی در مورد عملکرد فوق‌العاده و بی‌نقص سیستم کسب‌وکار این شرکت وجود ندارد. نظر شما چیست؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر