راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر

عصر کالا- چرا باید یک کارت گرافیکی جدید بخرید؟ جواب خیلی ساده است؛ چون دل‌تان می‌خواهد بازی کنید و کارت گرافیک فعلی‌تان نمی‌تواند از پس اجرای بازی‌های جدید برآید.

راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از آخرین خبر، چون از بازی‌کردن با کامپیوتر لذت می‌برید و خرید یک کارت گرافیک جدید می‌تواند این لذت را بیشتر کند. در حال حاضر، سری 10 کارت‌های ان‌ویدیا (NVIDIA) و سری RX 400 ای‌ام‌دی (AMD) برترین کارت‌های گرافیکی موجود در بازار هستند که هر کدام طیف گسترده‌ای از محصولات را شامل می‌شوند. ما قصد داریم در این مطلب راهنمایی‌تان کنیم که بهترین کارت گرافیکی را انتخاب و بتوانید حسابی بازی کنید.

    پله‌ اول: سخت‌افزار فعلی خود را چک کنید
    کارت گرافیک قطعه‌ای است که یک‌تنه مسئولیت تامین خروجی تصویر کامپیوتر را بر عهده دارد. اگر کارت گرافیک خوب باشد، تصویر خوبی خواهید داشت؛ اما اگر ضعیف باشد مجبورید باقی عمرتان با تصویری سر و کله بزنید که اصلا روان پخش نمی‌شود. اما با وجود این که قدرت کارت گرافیک مهم است، به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی بهترین تجربه‌ی گرافیکی باشد. به غیر از کارت گرافیک، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و حافظه‌ی اصلی (RAM) هم در عملکرد کامپیوترها تاثیرگذار هستند. به همین دلیل باید بدانید عمر قطعاتی که درون کامپیوترتان به کار رفته چقدر است و در چه کلاس عملکردی طبقه‌بندی می‌شوند. اصلا شاید لازم باشد این دو قطعه را هم آپگرید و از نمونه‌های جدیدتری که قدرت و سرعت بالاتری دارند استفاده کنید. یکی از فاکتورهایی که باید در زمان خرید کارت گرافیک جدید مدنظر قرار دهید، مقدار حافظه رم است. به غیر از حافظه‌ی گرافیکی که روی خود کارت گرافیک نصب می‌شود و تا مدت‌ها به عنوان اصلی‌ترین فاکتور خرید این کارت‌ها به حساب می‌آمد، باید به میزان رم کامپیوترتان هم دقت کنید. میزان رم گرافیکی ارتباط تنگاتنگی با رم اصلی کامپیوتر دارد و بهتر است با آن هم‌خوانی داشته باشد. قانون نانوشته‌ای در این زمینه وجود دارد که می‌گوید رم نصب شده روی مادربرد یک کامپیوتر باید حداقل دو برابر رم کارت گرافیک باشد. یعنی اگر کارت گرافیک‌تان 4 گیگابایت رم دارد، حداقل رم کامپیوترتان باید 8 گیگابایت باشد. ولی اگر یک کارت گرافیک 8 گیگابایتی را در کنار 8 گیگابایت رم استفاده کردید، کسی به شما نخواهد خندید! این کار هیچ اشکالی ندارد.

    احتمالا الان دارید با خودتان فکر می‌‌کنید که «ای بابا! خرید یک کارت گرافیک که دیگه این همه طول و تفصیل نداره». ولی بگذارید قضیه را با آوردن مثالی برایتان ملموس کنیم. همان‌طور که کمتر کسی در پیکان مدل 75 خود بنزین سوپر بدون سرب می‌ریزد، کسی هم پیدا نمی‌شود که برای کامپیوتر 5 ساله‌‌اش یک کارت گرافیک GTX 1080 بخرد. واقعا مهم است که قدرت سخت‌افزار کامپیوترتان را بشناسید. اگر نمی‌دانید درون سیستم‌تان چه خبر است، بهترین کار کمک گرفتن از برنامه CPU-Z و بعد از آن مشورت یک کارشناس است. اگر حوصله ندارید در این زمینه از کسی راهنمایی بخواهید، با یک سرچ ساده در اینترنت هم می‌توانید متوجه شوید کامپیوترتان چقدر قابلیت ارتقای گرافیکی دارد.

    پله دوم: منبع تغذیه یا همان پاور کامپیوترتان را چک کنید
    کارت گرافیک قطعه‌ای است که به تنهایی تعیین می‌کند حداقل به چه منبع تغذیه‌ای نیاز دارید و از این جهت، ارزش و احترام خاصی را به خود معطوف می‌کند. کارت‌های گرافیکی به دلیل این که یک کامپیوتر کامل را درون خود میزبانی می‌کنند و قدرت پردازشی‌شان چند ترافلاپس (TFLOPS) است، مصرف برق زیادی دارند. در دوره و زمانه‌ی فعلی، کمتر کارت گرافیکی را می‌توان پیدا کرد که به منبع تغذیه‌ای کمتر از 300 وات نیاز داشته باشد. منظورمان آن پاورهای چند صد وات بدون نام و نشانی که در بازار به قیمت‌های بسیار کم فروخته می‌شوند نیست. پاورها باید بتوانند برق مورد نیاز را به صورت پیوسته با بالاترین پایداری و کمترین ریپل ارائه دهند. این کار تنها از محصولات برندهای معتبر (مثل GREEN و Cooler Master و Thermaltake) ساخته است. کارت‌های گرافیکی با پردازنده‌ی GTX 1050 به 300 وات توان نیاز دارند و مدل‌های قوی‌تر مثل GTX 1080 به پاور کمتر از 500 وات، نگاه هم نمی‌کنند. شما ترجیحا پاوری بخرید که گواهینامه‌ی 80 Plus (حداقل Bronze) داشته باشد و تعداد خروجی 6 پین و 8 پین مناسبی هم ارائه دهد. وجود حداقل یک خروجی 6 پین و یک خروجی 8 پین توصیه می‌شود.

    پله سوم: آن‌قدرها به خالی شدن جیب‌تان فکر نکنید!
    همیشه کارت‌های گرافیکی را به سه دسته‌بندی کلی تقسیم می‌کنند: کارت‌های گرافیکی اقتصادی، کارت‌های میان‌رده و کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای. با وجود این که این کارت‌ها از نظر قیمتی با یکدیگر فاصله‌ی زیادی دارند، در حالت منطقی باید حدود 30 درصد از هزینه‌ی یک کامپیوتر کامل را به خود اختصاص دهند. ترجیح این است که به کارت‌های اقتصادی فکر نکنید و حداقل یک کارت گرافیکی میان‌رده را نشانه بروید. چرا که در صورت خرید یک کارت گرافیکی معمولی نهایتا می‌توانید تا یکی – دو سال بازی‌ها را با کیفیت معمولی بازی کنید و بعد از آن دوباره نیاز به آپگرید کردن سیستم خواهید داشت. آن ضرب‌المثل معروف انگلیسی را که می‌گوید «هنوز آن قدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم» را در ذهن داشته باشید و هرگز فکر نکنید می‌توانید با خرید کارت گرافیک ارزان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. پس لطفا یک کارت رده بالا بخرید و تا مدت‌ها از بازی‌کردن لذت ببرید.

    پله چهارم: کارت گرافیک درست را انتخاب کنید
    به آخرین مرحله رسیدیم. شما تا حالا دیگر باید سخت‌افزارتان را چک کرده باشید و بدانید آن داخل دقیقا چه خبر است. پول‌هایتان را هم حسابی جمع کرده‌اید و برای خرید یک کارت گرافیکی خوب، مصمم هستید. حالا به احتمال زیاد این سوال به ذهن‌تان خطور کرده که کارت گرافیک ان‌ویدیا بخرید یا ای‌ام‌دی. راستش را بخواهید خیلی‌ها بر سر این دوراهی گیر می‌کنند. انتخاب بین این دو برند، مشابه انتخاب پردازنده‌ی اینتل یا ای‌ام‌دی نیست که نتیجه‌ی نهایی از پیش مشخص باشد. چرا که پردازنده‌های گرافیکی این دو برند، کاملا با یکدیگر قابل مقایسه هستند و برای هر مدلی از یک برند، مدلی رقابتی در برند دیگر وجود دارد.

    سری 10 ان‌ویدیا از عملکرد شگفت‌انگیزی برخوردار است و مصرف برق خیلی کمی هم دارد. ان‌ویدیا درایورهای خود را خیلی زود به زود بروز می‌کند و آخرین اصلاحات را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد تا بتوان کارایی بهتری را از کارت گرافیکی دریافت کرد. در سمت مقابل، کارت‌های ای‌ام‌دی ارزان‌تر هستند و مزیت رقابتی‌شان در قیمت کمتر آنها است. اما باید در نظر داشت که مدل‌های RX 480 و RX 470 ای‌ام‌دی که بهترین مدل‌های این برند هستند، کمی پایین‌تر از مدل GTX 1060 ان‌ویدیا قرار می‌گیرند؛ پردازنده‌ای که خودش مدل ضعیف‌ شده‌ی GTX 1080 و GTX 1070 است.

    اما می‌خواهیم چند مدل محبوب و پرطرفدار را به شما معرفی کنیم. برای بازی‌کننده‌هایی که می‌خواهند کارت گرافیکی ارزان بخرند تا بتوانند بازی‌ها را با دقت خوبی بازی‌ کنند، کارتی با پردازنده‌ی GTX 750 Ti یا RX 460 انتخاب خوبی است. این دو مدل به برق مجزای 6 پین یا 8 پین هم نیاز ندارند و با انتخاب آنها، به آپگرید منبع تغذیه هم نیاز پیدا نخواهید کرد. راستی مدل جدید GTX 1050 ان‌ویدیا که به تازگی روانه‌ی بازار شده، از دو مدل قبلی به مراتب بهتر است. در گروه متوسط یا میان رده، انتخاب مدلی با پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1060 بهترین کار ممکن است. این کارت گرافیک قیمت بسیار مناسبی دارد و تا مدت‌ها می‌تواند بازی‌ها را در کیفیت عالی برایتان اجرا کند. معادل این پردازنده در تولیدات ای‌ام‌دی، RX 480 است که انتخاب آن هم کاری عقلانی است. در گروه حرفه‌ای هم که دیگر تکلیف مشخص است. اگر به اندازه‌ی کافی پول دارید، یک کارت با GTX 1070 بخرید و اگر پول‌تان از به اندازه‌ی کافی هم بیشتر است، به جز GTX 1080 به چیز دیگری فکر نکنید. اگر در چنین شرایطی هستید، می‌توانید دو عدد GTX 1070 را هم با هم SLI کنید و قدرت پردازشی بیشتری به دست آورید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر