فرایند خرید گوشی بعد از اجرای طرح رجیستری

عصر کالا- فروشنده گوشی موظف است که همراه گوشی و جعبه آن کد فعال سازی(Ac) را نیز به خریدار ارائه کند و لازم است خریدار جهت اطمینان از محرمانه بودن کد مذکور بلافاصله (Ac) را از طریق کارتابل تغییر دهد.

فرایند خرید گوشی بعد از اجرای طرح رجیستری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, موضوع طرح رجیستری یا ثبت شناسه گوشی‌های همراه در حالی که از مدت‌ها پیش مطرح شده و بعضا به علت عدم آمادگی با شکست مواجه شده بود، در نهایت با آمادگی سیستم‌های فنی و زیرساخت‌های لازم به گفته مسوولان ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابتدا با آگاه‌سازی بخش‌های مختلف و پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل و ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیم‌کارت، از مهر ماه بار دیگر کلید خورد و تا تا فروردین و اردیبهشت امسال همه برندها مشمول رجیستری شدند.

    به گفته مسوولان، با اجرای این طرح، برای تمامی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که تا قبل از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شدند، مشکلی به وجود نمی‌آید اما پس از آن صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد. برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن روند واردات هر گوشی نیز لازم است خریداران با استعلام کد 15 رقمی (IMEI) از طریق سامانه #7777* یا #4* اصالت گوشی را بررسی و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

    بنابراین خریدار باید سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل کند؛ اما درنهایت وظیفه رجیستر کردن دستگاه‌های موبایلی که در فروشگاه هستند بر عهده فروشنده است؛ بنابراین در صورتی که خریدار گوشی را خریده و این گوشی در لیست برندهایی که تا کنون و در مرحله دوم اجرایی رجیستری اعلام شده‌اند قرار داشت و با گذشت زمان اعلام‌شده، دستگاهش غیرفعال شد، خریدار باید به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل کند.

    در نهایت در بدترین حالت اگر با وجود اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، مشتری هیچ خبری نداشته باشد و بخواهد خرید کند، وظایفی در قبال خرید خود دارد. یکی از وظایف مشتری این است که از فروشنده فاکتور بگیرد. ممکن است مشتری سهل‌انگاری کرده، پول پرداخت ‌کند و فاکتور هم نگیرد، در صورتی که اگر مشتری از رجیستری هم خبر نداشته باشد باید از فروشنده فاکتور بگیرد. در این شرایط پس از گذشت 30 روز در صورتی که گوشی از کار افتاد، باید به استناد فاکتور به فروشگاه مراجعه کرده و گوشی را با دریافت مبلغ برگردانده و یا آن را با یک گوشی قانونی تعویض کند.

    نحوه خرید مستقیم از فروشگاه و تغییر مالکیت دستگاه

    خرید مستقیم روشی از خرید است که در آن فروشنده به‌طور مستقیم مالکیت دستگاه را از طریق کارتابل سامانه همتا به خریدار منتقل می‌کند. در این روش خریدار پس از مراجعه به فروشگاه و انتخاب دستگاه موردنظر، اقدامات زیر را انجام می‌دهد:
    1- رؤیت شناسه دستگاه(IMEI) که بر روی جعبه تجهیز و بعضاً بدنه تجهیز نصب شده‌است و با شماره‌گیری کد *#06# در همان دستگاه قابل رؤیت است.
    2- پس از استعلام اصالت دستگاه از طریق درگاه‌های ارتباطی با سامانه همتا (درگاه تحت وب، کد دستوریUSSD و تلفن گویا IVR)، فروشنده از طریق درگاه‌های سامانه همتا (درگاه تحت وب، کد دستوریUSSD و تلفن گویا IVR)، مالکیت دستگاه را به خریدار منتقل می‌کند.
    3- پس از انتقال مالکیت خریدار باید موجودی کالای خود را از طریق درگاه تحت وب سامانه همتا بررسی کرده تا از انتقال مالکیت دستگاه از کارتابل فروشنده به کارتابل خود اطمینان خاطر کسب کند. توصیه می‌شود که خریدار پس از خرید دستگاه را با استفاده از درگاه‌های ارتباطی با سامانه همتا (درگاه تحت وب، کد دستوریUSSD و تلفن گویا IVR) فعال نموده و در اصطلاح تست کند.
    4- فروشنده موظف است که همراه گوشی و جعبه آن کد فعال سازی(Ac) را نیز به خریدار ارائه کند و لازم است خریدار جهت اطمینان از محرمانه بودن کد مذکور بلافاصله (Ac) را از طریق کارتابل تغییر دهد.


    نحوه خرید غیرمستقیم از فروشگاه و تغییر مالکیت دستگاه

    خرید غیرمستقیم روشی از خرید است که در آن مالکیت دستگاه به‌طور مستقیم به کارتابل فرد خریدار منتقل نمی‌شود بلکه خریدار از طریق کدفعال‌سازی این انتقال مالکیت را انجام می‌دهد. در این روش خریدار پس از مراجعه به فروشگاه و انتخاب دستگاه موردنظر، اقدامات زیر را انجام می دهد:

    1- رؤیت شناسه دستگاه (IMEI) که بر روی جعبه دستگاه و بعضاً بدنه دستگاه نصب شده‌است و با شماره‌گیری کد *#06# در همان دستگاه قابل رؤیت است.
    2- پس از استعلام اصالت دستگاه از طریق درگاه‌های ارتباطی با سامانه همتا، فروشنده به همراه تجهیز، کد فعال‌سازی را به خریدار تحویل می‌دهد و اگر برای دستگاه به دلایلی کد فعال‌سازی وجود نداشت، از طریق درگاه‌های سامانه همتا، اقدام به تولید کد فعال‌سازی برای دستگاه موردنظر می‌کند.
    3- پس از فعال‌سازی دستگاه از طریق درگاه‌های سامانه همتا توسط خریدار، مالکیت تجهیز به وی منتقل شده و دستگاه از فهرست موجودی کالای فروشنده حذف و به فهرست موجودی کالای خریدار منتقل می‌شود.

    نحوه خرید مستقیم از فروشگاه مجازی و تغییر مالکیت دستگاه

    خرید مستقیم روشی از خرید است که در آن فروشگاه مجازی به‌طور مستقیم مالکیت دستگاه را به کارتابل سامانه همتای خریدار منتقل می‌کند.در این روش، خریدار پس از مراجعه به درگاه اینترنتی فروشگاه مجازی و رؤیت نماد اعتماد الکترونیکی آن، دستگاه موردنظر (دارای شناسه دستگاه (IMEI)) را انتخاب می‌کند.

    1- استعلام اصالت شناسه دستگاه(IMEI)از طریق درگاه‌های ارتباطی با سامانه همتا
    2- با وارد کردن شماره تلفن همراه/شماره ملی خود، اقدام به خرید دستگاه می‌کند. در این حالت گوشی با شناسه دستگاه (IMEI) مورد نظر مستقیماً به کارتابل خریدار انتقال می‌یابد.

    خرید غیرمستقیم از فروشگاه مجازی روشی از خرید است که در آن مالکیت دستگاه به‌طور مستقیم به کارتابل فرد خریدار منتقل نمی‌شود بلکه خریدار از طریق کد فعال‌سازی مالکیت دستگاه را در اختیار می‌گیرد. در این روش، خریدار پس از مراجعه به درگاه اینترنتی فروشگاه مجازی و رؤیت نماد اعتماد الکترونیکی آن، دستگاه موردنظر (دارای شناسه دستگاه (IMEI)) را انتخاب می‌کند.
    1- استعلام اصالت شناسه دستگاه (IMEI)از طریق درگاه‌های ارتباطی با سامانه همتا
    2- پس از دریافت دستگاه به همراه کد فعال‌سازی، ضروری است خریدار نسبت به کنترل تطابق شناسه دستگاه(IMEI)در درگاه اینترنتی و روی جعبه یادستگاه اقدام نماید.

    خرید مستقیم روشی از خرید است که در آن فروشنده گوشی راساً به‌طور مستقیم مالکیت دستگاه را از طریق کارتابل سامانه همتا به خریدار منتقل می‌کند.
    1- رؤیت شناسه دستگاه(IMEI)
    2- انتقال مالکیت دستگاه به خریدار توسط فروشنده از طریق درگاه های سامانه همتا پس از استعلام اصالت دستگاه
    3- بررسی موجودی کالا توسط خریدار، پس از انتقال مالکیت
    (توضیح اینکه بعد از فرآیند خرید /فروش IMEI گوشی جدید باید در کارتابل خریدار ثبت شود)

    خرید غیرمستقیم روشی از خرید است که در آن مالکیت دستگاه به‌طور مستقیم به کارتابل فرد خریدار منتقل نمی‌شود بلکه خریدار از طریق کد فعال‌سازی این انتقال مالکیت را انجام می‌دهد.
    1- رؤیت شناسه دستگاه(IMEI) (که بر روی جعبه دستگاه و بعضاً بدنه دستگاه نصب شده‌است و با شماره‌گیری کد *#06# در همان دستگاه قابل رؤیت است)
    2- اعطای تجهیز به همراه کد فعال سازی به خریدار
    3- انتقال مالکیت دستگاه به خریدار
    4- بررسی فهرست موجودی کالای خریدار از طریق درگاه تحت وب سامانه همتا
    (توضیح اینکه بعد از فرآیند خرید /فروش IMEI گوشی جدید باید در کارتابل خریدار ثبت شود)

    چنانچه فرد پس از خرید، متوجه شد شناسه‌ها با یکدیگر یکسان نیستند یا پیغام غیرقانونی بودن گوشی را از طریق پیامک دریافت کرد بلافاصله باید گوشی را عودت دهد.
    در خرید اینترنتی نیز پس از تحویل گوشی، پیشنهاد شده فرد اقدامات فوق را انجام دهد و در صورتی که پس از پرداخت هزینه متوجه مغایرتی در موارد فوق شد، تا 7 روز فرصت دارد تا گوشی را عودت و مبلغ پرداخت شده را دریافت کند.
    تأکید می‌شود که مصرف‌کننده هیچ هزینه‌ای برای اقدامات فوق نباید پرداخت کند و درصورتی که فروشنده به اسم رجیستری بخواهد هزینه‌ای دریافت کند، توصیه شده که خریدار آن فروشگاه را ترک کند. همچنین بعد از فرآیند خرید /فروش IMEI گوشی جدید باید در کارتابل خریدار ثبت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر