چه خطایی باعث حذف همیشگی "نوکیا" از بازار تولید‌کنندگان موبایل شد؟!

عصر کالا- از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نوکیا از رتبه اول بازار به رتبه دهم سقوط کرد؛ سهم بازار ۸۰ درصدی نوکیا به ۳ درصد رسید و ارزش شرکت نوکیا با کاهشی ۹۹ درصدی از ۲۵۰ میلیارد یورو به ۳.۷۹ میلیارد یورو رسید! اما چه خطایی باعث حذف همیشگی "نوکیا" از بازار موبایل شد؟!

چه خطایی باعث حذف همیشگی "نوکیا" از بازار تولید‌کنندگان موبایل شد؟!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، شرکت "نوکیا" یکی از قدرتمندترین شرکت‌های دنیا و بزرگترین تولید‌کننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان بود که اخیراً پس از کاهش 99 درصدی ارزش سهامش توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد!

    در طول برگزاری نشست خبری اعلام فروش این شرکت به مایکروسافت رییس این شرکت گفت: "ما بهترین تیم مدیریتی و اجرایی را در اختیار داشتیم؛ ما هیچ اقدام اشتباهی انجام ندادیم، سخت تلاش کردیم اما علی‌رغم همه این‌ها شکست خوردیم."

    بعد از گفتن این جمله، تمام تیم مدیریتی نوکیا و خود رییس آن شرکت به طور غم‌انگیزی گریه کردند!

    از اوایل سال 1990 تا سال 2012، نوکیا یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های دنیا و  بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان با در اختیار داشتن 80 درصد سهم بازار بود؛ قیمت هر سهم این شرکت 42 دلار و ارزش این شرکت 250 میلیارد یورو بود.

    نوکیا یک شرکت فوق‌العاده قوی با مدیرانی کاربلد و حرفه‌ای بود که کارشان را به خوبی انجام می‌دادند اما متاسفانه امروزه به خوبی کار کردن و حفظ وضع موجود برای موفقیت کافی نیست!

    رهبران نوکیا به دنبال یادگیری مداوم و تغییر و نوآوری سریع نبودند؛ آنها نتوانستند تغییرات مداوم و سریع صنعت تلفن همراه را که به واسطه شرکت‌های سامسونگ و اپل آورده شدند را پیش‌بینی کنند!

    شرکت‌های اپل و سامسونگ تا چند سال قبل هرگز گوشی موبایل تولید نمی‌کردند اما آنها شرکت‌های یادگیرنده‌ای بودند و مدام به دنبال یادگیری، تغییر و نوآوری می‌گشتند؛ خیلی سریع iphone و Galaxy گوشی‌های نوکیا را در بازار کنار زده و سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های تلفن همراه را به خود اختصاص دادند.

    از سال 2011 تا 2013 نوکیا از رتبه اول بازار به رتبه دهم سقوط کرد؛ سهم بازار 80 درصدی نوکیا به 3 درصد رسید؛ ارزش هر سهم نوکیا از 42 دلار به 2.5 دلار کاهش پیدا کرد؛ هزاران کارمند سخت کوش نوکیا از کار برکنار شدند و ارزش شرکت نوکیا با کاهشی 99 درصدی از 250 میلیارد یورو به 3.79 میلیارد یورو رسید!

    شرکت نوکیا هیچ اشتباهی نداشت؛ آنها هیچ کار خطایی انجام ندادند اما جهان به سرعت در حال تغییر است؛ ضعف آنها در عدم یادگیری، رشد و تغییر مداوم و سریع بود و آنها به این خاطر که یادگیری مداوم را فراموش کردند،
    نه تنها شانس خود برای رسیدن به موفقیت را از دست داده بلکه شانس بقا را نیز از دست دادند.

    امروزه اگر به دنبال رشد و پیشرفت نباشید و از موفقیت امروز خود راضی بوده و به دنبال حفظ وضع فعلی باشید شکست خواهید خورد!

    نوکیا به واسطه موفقیت چشمگیری که داشت شکست خورد؛ آنها قربانی موفقیت خود شدند! اگر تنها خود را ببینید و برتر بدانید و از دیگران نیاموزید و به جای آموزش‌های جدید و یادگیری مداوم به دنبال حفظ وضع کنونی باشید، قطعاً قربانی خواهید شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر