تولید محصولات بوش آلمان در کارخانجات ایران؛

پای لوازم خانگی به همکاری های بین المللی بعد از برجام باز شد

عصر کالا- بعد از گسترش همکاری های بین المللی در برخی زمینه ها مانند خرید هواپیمای نو و صنعت خودرو، با امضای قرارداد گروه صنعتی بوتان و شرکت بوش آلمان پای لوازم خانگی نیز به همکاری های بین المللی بعد از برجام باز شد.

پای لوازم خانگی به همکاری های بین المللی بعد از برجام باز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از ایرنا، بیش از 13 ماه از آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توافق بین المللی ایران و کشورهای گروه 1+5 می گذرد؛ در این مدت، اگرچه هنوز برخی انتظارات به طور کامل برآورده نشده است، اما در زمینه هایی مانند صادرات نفت، خرید هواپیمای نو و همکاری های خودرویی، نتایج خود را نشان داده است.
    امروز به این فهرست می توان همکاری ها در زمینه تولید لوازم خانگی را نیز افزود؛ صنعتی که به شدت نیازمند بروز شدن و فناوری های نوین است تا بتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.
    در نخستین روزهای اسفندماه، گروه صنعتی بوتان با شرکت بوش آلمان قرارداد همکاری امضا کرد؛ قراردادی که بر مبنای آن برخی محصولات شرکت بوش در ایران تولید و به بازار عرضه می شود.
    شاهین خلیلی رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بوتان در آیینی که به مناسبت امضای این قرارداد همکاری، در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، به سابقه حضور شرکت بوش آلمان در ایران پرداخت و گفت: این شرکت 93 سال پیش نخستین دفتر فروش خود را در ایران تاسیس کرد و در سال 1358 با امضای یادداشت تفاهمی با شرکت دیزل الکتریک ایران، همکاری خود را با شرکت های ایرانی گسترش داد.
    وی اضافه کرد: این شرکت آلمانی در سال 1971 میلادی با یک شرکت ایرانی در تولید قطعات خودرو (شمع) کار خود را از حوزه لوازم خانگی به حوزه قطعه سازی خودرو گسترش داد.
    خلیلی یکی از اهداف امضای قرارداد با شرکت بوش را پویا شدن تولید در کشور عنوان کرد و گفت: این شرکت آلمانی سالانه 10 درصد از درآمد فروش خود را در بخش تحقیق و توسعه هزینه می کند؛ بنابراین همکاری با این شرکت می تواند در به روز شدن صنایع ایران تاثیر گذار باشد.
    شرکت بوش آلمان 131 سال پیش توسط روبرت بوش آغاز بکار کرد و اکنون با 390 هزار نفر پرسنل، سالانه 70 میلیارد یورو محصول خود را به 150 کشور جهان صادر می کند.
    مجید شایان مهر مدیر بازاریابی محصول گروه صنعتی بوتان در پاسخ به سوال به تشریح جزئیات این قرارداد پرداخت و گفت: بر اساس این قرارداد، سه محصول پکیج شوفاژ دیواری 24، 28 و 35 کیلووات در ایران تولید و عرضه می شود.
    وی با تاکید بر اینکه این سه مدل برای شروع انتخاب شده و در ادامه میسر به یقین این تعداد افزایش پیدا می کند، گفت: این محصولات از مدل های به روز است که اکنون در اروپا تولید و عرضه می شود و با امضای این قرارداد، تولید آنها از نیمه نخست سال آینده در ایران آغاز می شود.
    شایان مهر در پاسخ به این پرسش که آیا این محصولات قرار است فقط در ایران عرضه شود یا برنامه صادراتی نیز برای آن دیده شده است؟ گفت: در گام نخست قرار است تولیدات این همکاری به بازار داخلی ایران عرضه شود ولی از آنجا که مقرر شده همکاری ها بلندمدت باشد، تولید برای صادرات محصولات نیز در سال های آینده امکانپذیر است.
    وی با اشاره به اشتغال زایی این قرارداد، گفت: بر اساس قرارداد امضا شده، خط تولید جدیدی در کارخانه بوتان مستقر در شهرستان ساوه احداث خواهد شد و با راه اندازی آن، نیروهای جدید استخدام خواهیم داشت.
    وی با اشاره به اینکه در مورد تعداد اشتغال زایی و تعداد تولید سالانه این همکاری هنوز برآورد دقیق نشده است، ارزش قرارداد را از بخش های محرمانه قرارداد عنوان و از اعلام آن خودداری کرد.
    شایان مهر در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تولید و عرضه پکیج با برند بوش به برند داخلی لطمه نمی زند؟ گفت: همواره 10 درصد از کالاهای لوکس در این زمینه از خارج از کشور تامین می شد که با راه اندازی این خط، این میزان نیز از تولیدات داخلی تامین خواهد شد.
    وی تاکید کرد: نه تنها حجم تولید برند داخلی کاهش نمی یابد، بلکه این همکاری به افزایش تولید برند داخلی نیز کمک می کند. بنابر این قرار نیست برند بوش جایگزین برند بوتان شود.
    وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرایط نسبت به دو سه سال گذشته برای همکاری های بین المللی بهتر شده است؛ گشایش هایی ایجاد شده و ارتباطات تسهیل پیدا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر