فریب گارانتی لوازم‌خانگی را نخورید!

عصر کالا- خدمات پس از فروش که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن بازار فروش و میزان درآمد خود را بهبود بخشند، در ایران چندان به آن توجه نمی‌شود و شرایط برای مشتریان به گونه‌ای رقم می‌خورد که هزینه بسیاری باید در دوره تعمیر بپردازند.

فریب گارانتی لوازم‌خانگی را نخورید!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، با روی کار آمدن محمدرضا نعمت زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم مقرر شد شرکت های واردکننده، به طور مستقیم خدمات پس از فروش محصولات خود را ارائه کنند و در کنار آن تمام موارد فعالیت آنها از سوی شرکت مادر مورد تائید باشد. این موضوع به صورت جدی از سوی وزارتخانه در رابطه با برخی بازارها همچون تلفن همراه پیگیری شد اما بررسی ها نشان از آن دارد که در دیگر بازارها همچون لوازم خانگی این موضوع آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.

    در حال حاضر بسیاری از شرکت های خدمات پس از فروش ارتباط مستقیمی با شرکت مادر و شرکت واردکننده ندارند و همچنین به عنوان شرکت ارائه دهنده چند برند در کشور شناخته می‌شوند که این موضوع کاملا خلاف قوانین است.

    در کنار این موضوع یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار خدمات پس از فروش گریبان مشتریان را گرفته است، افزایش بی رویه قیمت لوازم یدکی است که بررسی ها نشان از آن دارد قیمت محصولات نسبت به قبل از عید با رشد چشمگیری روبرو شده است.

    در این رابطه علی جمالی - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه و لباسشویی - گفت: در حال حاضر اکثر شرکت های واردکننده فقط محصول را به ایران وارد می کنند و خدمات پس از فروش را از دیگر شرکت‌ها می‌خرند که 80 درصد کارت‌های گارانتی تقلبی و شرکتی برای آن‌ها به ثبت نرسیده و و جود خارجی ندارد.

    وی ادامه داد: شرکت های خدمات پس از فروش متقلب اکثرا در واحدهای مسکونی مستقر هستند و کارت‌های گارانتی خود را با قیمت ناچیز در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند.

    او خاطرنشان کرد: شرکت‌های خدمات پس از فروش متعددی در کشور به ثبت رسیده اند که واردکننده محصول نیستند و از شرکت مادر و تولیدکننده خارجی یا داخلی هیچگونه مجوزی برای فعالیت ندارند و این در حالی است که حتی به اتحادیه برای دریافت جواز کسب و مجوز فعالیت حرفه ای مراجعه نکرده اند.

    جمالی تاکید کرد: خدمات پس از فروش پل ارتباطی میان مشتری و تولیدکننده است که در دنیای امروزی شرکت های بین المللی بیشترین میزان درآمد و سود خود را متمرکز بر خدمات پس از فروش کرده اند.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه و لباسشویی یادآور شد: شرکت ها با خدمات پس از فروش می توانند بازار فروش بسیار مناسبی را از آن خود کنند اما توجه به این موضوع در کشور باعث شده بازار فروش، شرایط مناسبی نداشته باشد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه، قدرت اجرایی برای برخورد با فعالیت شرکت‌های خدمات پس از فروش غیر مجاز و شرکت‌هایی که چند برند را بدون دریافت مجوز از شرکت تولیدکننده پشتیبانی می کنند، ندارد.

    او در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های خدمات پس از فروش از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اظهار کرد: بند ج که شرکت های خدمات پس از فروش در این گروه قرار می گیرند معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و نباید شرکت ها از مشتریان برای خدمات ارائه شده مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

    جمالی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات اساسی در رابطه با مشکلات ایجاد شده در خدمات پس از فروش، ثبت شماره و اطلاعات شرکت های بدون مجوز فعالیت در سامانه 118 است.

    وی خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ دلار بر بازار تاثیر گذار بوده و با دلار آزاد قطعات خریداری می شود که اگر توانایی دریافت ارز برای تمام شرکت های مجاز وجود داشته باشد، می توان بر بازار نظارت داشت اما در شرایط فعلی امکان نظارت وجود ندارد.

    با این فاسیر می توان گفت که شرکت های خدمات پس از فروش اجازه دریافت مالیات بر ارزش افزوده برای ارائه خدمات ندارند اما برخی از شرکت ها به دریافت مالیات بر ارزش افزوده می پردازند که خلاف قانون است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر