پشت پرده بازگشت لوازم خانگی کره‌ای

پیش بینی بازار تا پایان سال

عصر کالا- بعد از اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران و خروج بسیاری از شرکای خارجی، صنایع کشور با مشکلات بسیاری از جمله عدم تامین قطعه، مشکل نقل و انتقالات بانکی و حتی توقف خطوط تولید مواجه شدند؛ صنعت لوازم خانگی نیز یکی از همین صنایع آسیب دیده از تحریم‌هاست به طوریکه سال گذشته شاهد قطع همکاری کره با ایران و در نهایت خروج دو برند معروف و قدیمی سامسونگ و ال جی که سال‌ها در بازار ایران حضور داشتند، بودیم.

پشت پرده بازگشت لوازم خانگی کره‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از اقتصادآنلاین، سال گذشته قیمت لوازم خانگی همپای جهش نرخ ارز دچار افرایش بی‌سابقه‌ای شد تا جاییکه قیمت برخی مدل‌های یخچال فریزر در بازار تا 60میلیون تومان هم بالا رفت؛ همزمان با این افزایش بی رویه قیمت خبر کمیاب شدن لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی نیز به گوش رسید و اگرچه ابتدا مسئولان اظهار می‌کردند که هیچ مشکلی در این صنعت وجود ندارد اما بالاخره، خبر خروج کره بعد از سال‌ها همکاری با ایران و به دست گرفتن سهم عمده‌ای از بازار لوازم خانگی، علنی شد.

    وزارت صمت در آن دوره وعده داد که حتی با وجود این شرایط تولید لوازم خانگی کشور با مشکل مواجه نخواهد شد و از همین رو به دو شرکت ایرانی دستور داد تا با تمام قوا تولید را ادامه داده و نگذارند چرخ این صنعت از حرکت بایستد، اما بالاخره قطعات تمام شد و خط تولید خوابید؛ البته محصولات سامسونگ و ال جی حتی با وجود اینکه این دو برند ایران را ترک کرده‌‌اند همچنان در سطح کشور با قیمت‌های نجومی و به صورت قاچاق پیدا می‌شود اما از آنجا که تولید آن‌ها در کشور متوقف شده خرید این لوازم با وجود هشدارهایی که مبنی بر تقلبی بودن آن‌ها داده می‌شد، ریسک بزرگی بود.

    در همین زمان از گوشه و کنار خبر‌ رسید که قرار است تولیدات دو برند سام و جی‌پلاس به جای سامسونگ و ال‌جی، با همکاری چینی‌ها در کشور آغاز شود و حتی تلویزیون‌های جی پلاس نیز در بازار دیده می‌شد  در نهایت اواخر آبان ماه بود که مرتضی میری، رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگویی  این خبر را تایید کرد.

    به گفته میری، دو شرکت سامسونگ و ال‌جی بعد از قطع همکاری کره، اقدام به ایجاد ارتباط مستقیم با شرکت‌های چینی برای دریافت قطعه کرده‌ و قرار است بدون واسطه از این شرکت‌ها برای تولیدات خود با برندی جدید قطعه دریافت کنند.

    اما شنیده می‌شد که این شرکت‌ها به دلیل مشکلات بانکی، برای نقل و انتقال پول و دریافت قطعه از شرکای چینی با مشکل مواجه شده‌اند و گمان می‌رفت به این زودی شاهد شروع تولید محصولات لوازم خانگی تحت عنوان دو برند سام و جی‌پلاس در کشور نخواهیم بود؛ تا اینکه مجددا چند روز پیش رییس اتحادیه لوازم خانگی از بازگشت دو برند سامسونگ و ال جی به بازار کشور خبر داد.

    میری در این مصاحبه تلویزیونی با ذکر نام دو برند کرده ای ( سامسونگ و ال جی) گفت قرار است ارتباط ایران و کره مجددا از سرگرفته شود اما وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار کرد: منظور از دو برند، سام و جی پلاس بوده و این شرکت‌ها قرار است با شرکت‌های چینی برای تولیدات خود همکاری داشته باشند.

    رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به صحبت‌هایی که با مسئولان این دو شرکت انجام داده، بیان کرد: در حال حاضر تولیدات دو شرکت آغاز شده به طوری که تلویزیون یکی از این برندها به تولید انبوه رسیده و طبق صحبت‌هایی که انجام داده‌ایم قرار شده لباسشویی نیز طی 15روز آینده و یخچال فریزر آن تا قبل از سال جدید وارد بازار شود.

    او ادامه داد: برند دیگر نیز اعلام کرده که تلویزیون‌های این شرکت تا یک ماه آینده عرضه خواهد شد و سعی می‌کنند تا پایان سال جاری لباسشویی و اوایل سال99 یخچال فریزر خود را وارد بازار کنند.

    میری با تاکید بر کیفیت بالای این محصولات همانند برند‌های قبلی، گفت: این قطعات از شرکت‌های درجه بالای چینی و ترکیه‌ای وارد می‌شوند بنابراین شاهد افت کیفیت محصولات لوازم خانگی با برند‌های جدید نخواهیم بود، اما اگر مشتریان از کیفیت این محصولات ناراضی بودند و اتحادیه نیز شاهد افت کیفیت آن‌ها بود، به طور حتم با این شرکت‌ها جلسه گذاشته و به اطلاع مردم خواهد رساند.

    وی با اشاره به جهش نرخ ارز در سال 97 و افزایش نجومی قیمت لوازم خانگی، درباره قیمت محصولات جدید صراحتا اعلام کرد: برای محصولات جدید، دیگر شاهد قیمت‌های چند ده میلیونی سال گذشته نخواهیم بود و مسلما این محصولات در حد قیمت سایر محصولات لوازم خانگی داخلی عرضه خواهند شد.

    میری تاکید کرد: اگر دو کارخانه به وعده خود بر اساس زمان‌بندی اعلام شده عمل کنند، در روزهای پایانی سال شاهد هیچ گونه مشکلی در بازار لوازم خانگی نخواهیم بود.

    در همین رابطه یک منبع آگاه ضمن تایید خبر آغاز تولید دو برند جدید اظهار کرد: تولید دو برند سامسونگ و ال جی دیگر به لحاظ قانونی در ایران امکان‌پذیر نیست، بنابراین با همکاری شرکت‌های چینی تولید با برند جدید در کشور آغاز شده اما با توجه به شرایط فعلی، نمی‌توانیم زمان دقیقی برای عرضه محصولات خود اعلام کنیم.

    این منبع آگاه تاکید کرد: ابتدا قرار بود امسال فقط تست قطعات انجام شود و سال بعد محصولات را عرضه کنیم، اما به خاطر خالی نبودن بازار در روزهای پایانی سال تصمیم گرفتیم با تمام توان تولید را آغاز کرده و محصولات لوازم خانگی با برند‌های جدید را روانه بازار کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر