چگونه صنعت لوازم‌خانگی در کشور جان می‌گیرد؟

عصر کالا- بازار لوازم خانگی در کشور، یکی از حوزه‌هایی محسوب می شود که مستعد سود آوری،اشتغالزایی و گردش مالی بسیار برجسته و قابل توجهی است اما رکود، واردات بی رویه و عدم توانایی رقابت مؤثر با محصولات و برندهای خارجی،ظرفیت های موجود در این عرصه را تضعیف کرده است.

چگونه صنعت لوازم‌خانگی در کشور جان می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میهن صنعت، بررسی مطالعات و ارزیابی‌های انجام شده، موید حجم 20 هزار میلیارد تومانی صنعت لوازم خانگی در کشور ایران است.


    بر اساس گزارشات منتشر شده از این میزان، سهم تولید داخلی تنها 5 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که با چنین اوصافی می توان گفت 75 درصد از حجم مذکور، نصیب محصولات خارجی می‌شود.

    با عنایت به قدمت 80 ساله صنعت لوازم خانگی در ایران، توسعه و ارتقای زیر ساخت های صنعتی، افزایش توان رقابت با محصولات خارجی و مهار و کنترل واردات بی رویه و بعضاً قاچاق در این بخش، ضرورتی است که نادیده گرفتن آن، باعث فرصت سوزی‌های بسیاری در این حوزه شده است.

    بهنام صفرزاده، یکی از فعالان عرصه تولید لوازم خانگی در استان تهران، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت حصولِ رونق در صنعت اشاره شده، گفت: موارد بسیاری دست به دست هم داده تامتأسفانه صنعت لوازم خانگی در کشور از آن پویایی و بالندگی لازم برخوردار نشود.

    وی افزود: بدون تردید، با حمایت هر چه بیشتر، طراحی و برنامه ریزی دقیق و اصولی، قادر خواهیم بود از این ظرفیت بالقوه در راستای توسعه فرصت‌های شغلی به کامیابی‌ها و توفیقات چشمگیری نائل شویم.

    صفرزاده عنوان کرد: نه تنها در بازار داخلی، بلکه در بازار مصرف منطقه نیز فرصت‌های برجسته ای وجود دارد که متأسفانه به راحتی از دست می رود و در صورت غفلت از این فرصت ها،همچنان کشورهای دیگری همچون ترکیه، میدان دار این حوزه خواهند بود.

    این فعال در عرصه تولید لوازم خانگی، گفت: برای بقاء و نقش آفرینی مؤثر و سازنده در صنعت مذکور، می‌طلبد از فناوری های روز دنیا به نحو شایسته ای بهره‌مند شویم و این مهم جز با هوشمندی و برنامه ریزی سازنده برای فتح قله های پیشرفت ممکن نخواهد شد.

    وی افزود: یکی از راهکارهای مؤثر برای نائل شدن به چنین امری را باید در ایده تولید مشترک لوازم خانگی، با مشارکت ایران و برخی از کشورهای صاحب نام و بِرَند جستجو کرد.

    صفرزاده گفت: ظاهراً از سوی متولیان امر، مذاکرات و رایزنی‌هایی در این خصوص انجام پذیرفته که البته در حال حاضر در گام‌های ابتدایی هستیم و تا زمانیکه این رایزنی ها جنبه عملیاتی به خود نگیرد و شاهد تولید لوازم خانگی با مشارکت کشورهای صاحب نام در این عرصه نباشیم، نمی توان با قطعیت در خصوص حصول دستاورد در چنین طرحی مدعی بود.

    وی افزود: به اعتقاد بنده به جای کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی باید از متخصصان خارجیِ این حوزه برای تولید محصولات مشترک بهره جست و در چنین شرایطی علاوه بر برخورداری و بهره گیری از فناوری های روز دنیا، قادر خواهیم بود ضریب کیفی محصولات داخلی را نیز افزایش دهیم و قطعاً در چنین شرایطی تصاحب و تسخیر بازار مصرف کشورهای منطقه با سهولت هر چه بیشتری انجام می پذیرد.

    این فعال در عرصه صنعت لوازم خانگی عنوان کرد: بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده، در عرصه تولید لوازم خانگی در سال 95 شاهد رشد 20 درصدی بوده ایم، اما در حوزه صادراتی، علی‌رغم چنین رشدی، توفیق چندانی حاصل نشده است.

    تنگنایی تحت عنوان تأمین سرمایه در گردش

    محبوبه صادقی، کارشناس حوزه اقتصادی، با اشاره به وجود تنگناهای شدید مالی و نقدینگی در عرصه فعالیتی مذکور، عنوان کرد: دشواری‌های تأمین سرمایه در گردش باعث شده تا متأسفانه فعالیت در این حوزه، سخت، دشوار و طاقت فرسا شود.

    وی افزود: فعالیت در این شاخه صنعتی، بسیار سود آور خواهد بود، اما لازمه برخورداری از آن، بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا خواهد بود و قطعاً با حصول این امر، ارزآوری چشمگیری نصیب کشور خواهد شد.

    صادقی عنوان کرد: در حال حاضر که فعالان این عرصه با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کنند سهم ما از صادرات محصولات لوازم خانگی به کشورهایی همچون الجزایر، آذربایجان، عراق، ترکمنستان و افغانستان، قریب به 40 میلیون دلار برآورد می شود که در صورت بهره‌گیری از فناوری های روز دنیا، قطعاً این میزان با افزایش چشمگیرتری همراه خواهد شد.

    کارشناس حوزه اقتصادی گفت: نقش آفرینیِ مشارکتی با کشورهای صاحب نام صنعتی در این عرصه، می تواند مسیر دستیابی به موفقیت های هر چه بیشتر را هموارتر از گذشته نماید و قطعاً با تغییر رویکرد وارداتی و تمرکز بر جذب و ورودِ فناوری های روز دنیا به جای محصولات خارجی، گام‌های ارزنده‌ای دراین حوزه برداشته خواهد شد که بسیار مغتنم و تأثیرگذار خواهدبود.

    شکاف میان دانشگاه و مراکز علمی با حوزه صنعت ، پُر شود

    پویا انتظامی، محقق و پژوهشگر حوزه صنعتی با اشاره به نقش علم و فناوری های روز دنیا در توسعه فعالیت های صنعتی، گفت: متأسفانه در کشور ایران، تعامل و ارتباط میان مراکز علمی و دانشگاه‌ها با حوزه های صنعتی چندان مستحکم، مستمر و منسجم نیست.

    وی افزود: صنعت لوازم خانگی نیز از این کاستی و نارسایی مصون نمانده و می‌طلبد برای دستیابی به موفقیت های هر چه بیشتر از این توان و ظرفیت‌های علمی در کشور به نحو شایسته‌تری بهره گیری شود که البته لازمه این امر را باید در تعامل دو سویه صنعت و دانشگاه  جستجو کرد.

    انتظامی عنوان کرد: هم راستا و به موازات این امر، باید تدابیری اتخاذ شود که مشارکت کشورهای صاحب نام و تعامل با آنها در این عرصه، صرفاً به مونتاژکاری یا واردات محصولات مرتبط با لوازم خانگی به کشور خلاصه نشود، بلکه فراتر از آن باید به انتقال تکنولوژی و فناوری اندیشیده شود.

    وی در خاتمه یادآور شد: در چنین شرایطی با ظهور و بروز رخدادهای پیش بینی نشده و تیره شدن احتمالی تعاملات و ارتباطات، به‌صورتی جدی متضرر نخواهیم شد زیرا فناوری صنعت مذکور در کشور پایه گذاری شده و این موضوع منشاء اثر موفقیت‌های بسیاری خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر