برندسازی در کالای ایرانی وجود ندارد

آشپزخانه ایرانی در تسخیر کالاهای خارجی

عصر کالا- رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه گفت: مهمترین عامل در عدم امکان فروش کالا‌های ایرانی، فقدان شناخت خریداران نسبت به این کالاها است.

آشپزخانه ایرانی در تسخیر کالاهای خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فریدون نصیری رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه اظهار کرد: فروش کالای ایرانی و استقبال مردم از خرید کالا‌های ساخت داخل  چند سالی است دغدغه ذهنی مسئولین و متولیان اقتصاد و تجارت ایران شده است و با وجود همه سعی و تلاش رسانه‌ها و شعار‌های اقتصادی، کالا‌های ایرانی در حوزه لوازم آشپزخانه سهم کمی در سبد خرید خانوار‌های ایرانی دارد.

    رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به نبود برندسازی کالای ایرانی در بازار تصریح کرد: مهمترین عامل عدم شناخت خریداران نسبت به این کالا هاست. فقدان تبلیغات صحیح و اصولی و عدم حضور در رسانه‌های امروزی، مانعی برای فروش کالا‌ها در واحد‌های صنفی شده است.

    وی با اشاره به عدم استقبال از کالای ایرانی بیان کرد: انبار کالا در مغازه‌ها و عدم استقبال خریداران مایه دلسردی فروشندگان شده و فروش کالا‌های خارجی را بیش از پیش رونق بخشیده است. در این بخش نقش فروشندگان در توضیح و مقایسه انواع کالا‌ها موجب فرهنگ سازی وسیعی خواهند شد که در نهایت موجب فروش هرچه بیشتر کالای ایرانی و افزایش میزان تولید می‌شوند که این ارتقا تولید، بستر تحقیق و توسعه و تبلیغات را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

    رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به خدمات پس از فروش کالاهای خارجی در کشور یادآور شد: فعالین اقتصادی معتقدند که فروش کالا‌های خارجی با گارانتی‌های تضمین شده و مراکز خدمات پس از فروش، سود بیشتری را نصیب فروشنده می‌کند و تنوع محصولات غیر ایرانی و همچنین قیمت‌هایی که برای این اجناس در نظر گرفته می‌شود، گوی سبقت را از کالای ایرانی ربوده و امکان هرنوع رقابتی را برای تولیدکنندگان سخت‌تر و گاهی غیر ممکن می‌سازد.

    نصیری با بیان اینکه نگاه ملی می تواند باعث حمایت از تولیدکنندگان ایرانی شود، ادامه داد: مشارکت فروشندگان در عرضه کالا‌های ایرانی و رجحان حس میهن پرستی، شاید حلقه گمشده فرآیند فروش باشد که با کمک اصناف پیدا می‌شود. انتقال تجارب فروشندگان از نیاز مصرف کنندگان نهایی به تولیدکنندگان، نه تنها موجب رشد و ارتقا کیفیت کالا‌های تولید داخل است، بلکه بصورتی فزآینده چرخه تولید-اشتغال را بهبود خواهد بخشید.

    رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با انتقاد از عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی، گفت: عدم حمایت از تولیدکنندگان، موانع دولتی مانند مالیات، بیمه ، عدم پرداخت یارانه برای ورود مواد اولیه تولید، سختی امکان تولید برند‌های متفاوت در یک واحد تولیدی و به دنبال آن پایین بودن تیراژ تولید، عدم اعتماد مردم به استاندارد بدلیل سطح پایین پذیرش استاندارد کالا‌ها توسط سازمان استاندارد و ... همه و همه باعث افزایش هزینه‌های تولید، عدم امکان تولید محصولات متنوع و با کیفیت ایرانی شده است.

    وی با بیان اینکه آینده روشنی در صنعت لوازم آشپزخانه کشور نمی توان تصور کرد، یاد آورشد: موارد فوق بعلاوه اجاره بهای بالای واحد‌های تجاری، ورود کالای‌های بی کیفیت و ارزان قیمت چینی از مبادی گمرکی کشور، کاهش قدرت خرید مردم، فرهنگ مصرفی غلط و... نیز مزید بر علت شده است که هر روز تولیدکنندگان به بقای واحد تولیدی خود ناامیدانه بنگرند و حتی بگاهی کالایی را که با رنج تولید کرده اند، بنام کالای خارجی بفروش برسانند.

    به گفته وی؛ ادامه این فرآیند و عدم بروز رسانی روش‌های تولید و توزیع توسط تولیدکنندگان و فروشندگان حوزه لوازم آشپزخانه در آینده‌ای نه چندان دور، نشانه‌های بیماری نهفته امروزی را آشکار و صنعت لوازم آشپزخانه کشور را به مرز نابودی خواهد کشاند.

    نصیری با اشاره به فرهنگ خرید در کشورهای توسعه یافته، بیان کرد: بررسی فرهنگ خرید در کشور‌های توسعه یافته، نشان دهنده دوره‌ای از گذرا است که مردم این کشور‌ها طی کرده اند و با خرید کالا‌های تولیدی خودشان، حتی با کیفیتی پایین، موجب رشد و شکوفایی صنعت و اقتصاد شده و برای خود و نسل‌های بعدیشان فراهم کرده اند. مردم در اینگونه کشور‌ها خرید و فروش کالای خارجی را تبدیل به یک ضد ارزش کرده اند.

    رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به افزایش قیمت تولید در کشور اذعان کرد: خرید کالای ایرانی توسط مردم در وهله اول نیازمند تامین زیر ساخت‌هایی برای تولید ارزان و با کیفیت بوده و توجیه اقتصادی فروش این کالا‌ها در داخل و بسترسازی برای صادرات مستمر به سایر کشورها است.

    وی با اشاره به عدم ارتباط بخش صنعت و دانشگاه تصریح کرد: مهمترین بخش اشکالات و مسائل دیده نشده در تولید کالا‌های ایرانی عدم ارتباط و یا ارتباط ناصحیح بین صنعت و دانشگاه است. دانش آموخته‌های تئوریک که ارتباط با صنعت را درک نمی‌کنند و تولیدکنندگانی که شاید کمتر به تحقیق و توسعه معتقدند؛ در کیفیت پایین محصولات تولیدی، به روز نبودن فرآیند‌ها و خطوط تولید موثرند.

    رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به نیاز الگوسازی برای استفاده از تولیدات داخلی افزود: فروشندگانی که معرفی کالای ایرانی را الزام آور ندانند، خواسته یا ناخواسته باعث کند شدن چرخش چرخ تولید خواهند شد، درنتیجه اشتغال و پس از آن وابستگی هرچه بیشتر به درآمد‌های نفتی و وابستگی در انتظارمان خواهد بود.

    نصیری در پایان با اشاره به نقش اصناف برای افزایش تولید و فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی گفت: اصناف که حلقه اتصال زنجیره تولید و مصرف هستند، هم در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و هم در فرهنگ سازی برای خرید کالا‌های داخلی، نقشی تعیین کننده ای دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر