عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی:

۳۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی فعال است

عصر کالا- عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی ظرفیت فعال کارخانه‌های لوازم خانگی را ۲۵ تا ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: نرخ دلار برای تولیدکنندگان ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که کالای قاچاق با دلار ۱۲۸۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود.

۳۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی فعال است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، محمدرضا فریوری در مورد الزامات تحقق شعار رونق تولید، اظهار داشت: در این زمینه تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و انتقال پول مهمترین مسئله است،‌ متأسفانه سیستم بانکی و بانک مرکزی نتوانسته در این بخش به خوبی حرکت کند و تولید از این بابت تحت فشار است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین مواد اولیه بخش تولید با مضیقه روبه‌رو است، افزود: تأمین نقدینگی شرکت‌های تولیدی به دلیل افزایش قیمت ارز با مشکل روبه‌رو شده و نیاز واحدهای تولیدی حداقل سه برابر قبل شده است.

    فریوری با بیان اینکه سیستم بانکی در جهت تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی عمل نمی‌کند، تصریح کرد: قاچاق کالا نیز طی چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته و در حالی که تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو شده، قاچاق کالا نیز به سهولت و با حجم بالا صورت می‌گیرد.

    وی با تأکید بر اینکه قاچاق کالا در حال حاضر بسیار با صرفه است، گفت: کالای قاچاق با دلار 12800 تومانی به کشور وارد می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان باید دلار نیمایی 11 هزار تومانی را خریداری کنند که با احتساب تعرفه 25 درصدی واردات قطعات و مواد اولیه، نرخ دلار برای بخش تولید حدود 14 هزار و 500 تومان تمام می‌شود. به این قیمت باید هزینه‌های سربار تولید و دستمزد را نیز اضافه کنیم.

    عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی ادامه داد: در مجموع نرخ دلار برای تولیدکنندگان 17 تا 18 هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که کالای قاچاق با دلار 12 هزار و 800 تومانی به کشور وارد می‌شود و مصرف‌کننده نیز ترجیح می‌دهد کالای خارجی را با قیمت پایین‌تر خریداری کند.

    به گفته وی، در حال حاضر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی با ارز نیمایی تأمین می‌شود و ارز دولتی سهمی در تأمین مواد اولیه ندارد.

    وی در مورد میزان ظرفیت فعال واحدهای تولید لوازم خانگی در کشور نیز گفت: هم اکنون 25 تا 30 درصد ظرفیت کارخانه‌های این صنعت فعال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر