بازار لوازم خانگی در تب کمبود و گرانی مواد اولیه

عصر کالا- بازار لوازم خانگی در ماه های گذشته شرایط پر التهابی را تجربه کرده، التهابی که این روزها در کمبود جنس و بالا بودن قیمت ها همچنان احساس می شود.

بازار لوازم خانگی در تب کمبود و گرانی مواد اولیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایرنا ، کارشناسان بازار معتقدند هرچند دولت ارز نیمایی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده و حدود یک سالی می‌شود که واردات لوازم خانگی به کشور قطع شده، اما تولیدکنندگان نتوانستند از این فرصت به خوبی استفاده کرده، تولیداتشان را افزایش دهند.

    به طور کلی در سال‌های گذشته حدود 40 درصد لوازم خانگی در بازار را اجناس و برندهای خارجی و 60 درصد دیگر را تولیدات ایرانی تشکیل می‌داد، اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان داخلی نتوانستند آن طور که باید تولیدشان را افزایش داده، به نیاز بازار جواب دهند.

    تداوم کمبود اجناس و گرانی‌ها

    «سید مرتضی میری»، رئیس اتحادیه صنف توزیع کنندگان لوازم خانگی ایران معتقد است: تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی برای تولیدکنندگان به سختی انجام می‌شود، اما انتظار بیشتری از تولیدکنندگان می‌رفت تا تلاش مضاعفی در این زمینه داشته باشند.

    وی می‌گوید: به نظر می‌رسد تولیدکنندگان ورودی محصولاتشان به بازار را کم کرده‌اند تا از افزایش قیمت‌ها سود بیشتری به جیب بزنند.

    وی به بدعهدی کره‌ای ها متأثر از موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: با اینکه فعالان اقتصادی کشورمان، سرمایه گذاری‌های سنگینی در سیرجان، قزوین و جاده کرج کرده و خطوط تولید این محصولات کره‌ای را با فناوری روز در کارخانجات مستقر کرده بودند، اما کره‌ای ها به تأمین مواد مورد نیاز این کارخانجات نپرداختند که در نتیجه تیراژ تولید این کارخانجات افت زیادی داشت.

    میری ادامه داد: این روزها با ترخیص بخشی از مواد اولیه در گمرک مانده و توزیع آنها به خطوط تولید، تولید جان تازه ای گرفته، اما هنوز به حد کفاف نرسیده است.

    وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که چینی‌ها در تحریم ظالمانه علیه ایران عملکرد بهتری داشتند و حداقل بدعهدی نکرده بودند، سرمایه گذاران ایرانی برند جدیدی را با همکاری آنان پایه گذاری کرده‌اند تا با استفاده از همان خطوط تولید و امکانات در کشور تولید شود.

    رئیس اتحادیه صنف توزیع کنندگان لوازم خانگی ایران گفت: اکنون تلویزیون تولید شده حاصل این همکاری جدید وارد بازار شده و در ماه‌های آینده یخچال و لباسشویی آن هم به بازار می‌آید.

    افزایش داخلی سازی محصولات

    در این زمینه، «علیرضا موسوی مجد»، رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به ایرنا گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده در شرایط کنونی، از راه‌های مختلف با دور زدن تحریم‌ها در حال وارد کردن قطعات خارجی مورد نیاز خطوط تولیدشان هستند.

    وی اظهار داشت: امروز با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجهیم و آمریکایی‌ها به شدت فروشندگان و تأمین کنندگان قطعات به شرکت‌های ایرانی را رصد و با جریمه‌های سنگین مواجه می‌کنند.

    وی بیان داشت: نزدیک به نیمی از قطعات مورد نیاز خطوط تولید برندهای مطرح لوازم خانگی داخلی سازی شده و برای تأمین بقیه قطعات نیز تلاش می‌شود به شیوه‌های مختلف و از کشورهای متفاوت این قطعات تأمین شود.

    موسوی مجد خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، در بحث خدمات پس از فروش لوازم خانگی و صوتی و تصویری هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

    رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران تاکید کرد: شرکت‌های تولیدکننده از تهدید تحریم‌ها فرصت ساخته‌اند و افزایش داخلی سازی را دنبال می‌کنند.

    وی با اشاره به برندهای مطرح خارجی که در سال‌های گذشته با سرمایه گذاری ایرانی در کشور توسعه یافته، تاکید کرد: سهامداران ایرانی این شرکت‌ها که در سال‌های گذشته ماشین آلات و تجهیزات زیادی به کشور وارد کرده‌اند، چاره‌ای جز توسعه فعالیت‌هایشان ندارند و به هر طریق ممکن در تلاشند تولید را افزایش دهند.

    کمبود نقدینگی و نقدی شدن خرید مواد اولیه

    «حمیدرضا غزنوی»، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در این زمینه به ایرنا گفت: واردات قطعات خارجی مورد نیاز خطوط تولید لوازم خانگی مشکل خاصی ندارد و مشکل اصلی ناتوانی در گشایش ال. سی برای حواله کرد پول و مبادلات مالی بین المللی است.

    این مقام صنفی تاکید کرد: از آنجایی که تأمین کنندگان قطعات خارجی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی از بخش خصوصی هستند و راه تأمین قطعات را بلدند مشکل خاصی وجود ندارد، اما تحریم‌ها سبب شده هزینه‌های تأمین قطعات بالا برود.

    وی یادآور شد: تحریم‌ها سبب شده تا در سال‌های گذشته، بسیاری شرکت‌های داخلی به عمق بخشی داخلی سازی محصولاتشان رو بیاورند البته در این مسیر تغییرات نرخ ارز نیز تأثیرگذار بوده است.

    غزنوی توضیح داد: در گذشته ارز ارزان قیمت سبب شده بود تا عده‌ای واردات را به جای داخلی سازی در دستور کار خود قرار دهند، اما با افزایش قیمت ارز عمق بخشی ساخت داخل قطعات و محصولات صرفه پیدا کرده است.

    وی با تاکید بر اهمیت نظام پولی و مالی کشور در این موضوع، افزود: اکنون برخی شرکت‌های تولیدکننده یخچال، از مجموع 350 قطعه به کار رفته فقط چهار تا پنج مورد را از خارج وارد می‌کنند که شامل قطعاتی نظیر بردهای الکترونیکی می‌شود.

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: هرچند قطعات خارجی یاد شده ارزبری بالایی دارند، اما فقط منحصر به محصولات لوکس و شبه لوکس می‌شود و محصولات ایرانی می‌توانند از قطعات مشابه داخلی استفاده کنند.

    وی گفت: 75 درصد خانواده‌های ایرانی در زمره استفاده کنندگان از لوازم خانگی لوکس و شبه لوکس بوده و به عبارتی برندباز هستند، اما 25 درصد مردم از محصولات تولید شده در شرکت‌های ایرانی استفاده می‌کنند که اکثر قطعاتشان در داخل تولید می‌شود.

    غزنوی اضافه کرد: با وجود خروج شرکت‌های مطرح خارجی لوازم خانگی از کشور به دلیل تحریم‌ها، اما در ادامه، جابجایی مصرف از محصولات این شرکت‌ها به سمت محصولات ایرانی انجام نگرفت که یک دلیل اصلی آن، افزایش قاچاق است.

    وی بیان داشت: جریانی در تلاش است که به هر طریق ممکن به صورت سازمان یافته یا غیر سازمان یافته، بازار ایران را از دست ندهد و هرچند کجدار و مریض به حفظ نام خود بپردازد تا با برداشته شدن تحریم‌ها برای حضور مجدد در بازار کشورمان زیاد به دردسر نیفتد.

    غزنوی، کمبود نقدینگی و نقدی شدن خرید مواد اولیه و قطعات را اصلی ترین مشکلات این روزهای تولیدکنندگان لوازم خانگی برشمرد.

    کارشناسان معتقدند این روزها عطش وحشتناکی که در ماه‌های گذشته بر بازار لوازم خانگی سایه انداخته بود، دیگر وجود ندارد و فقط افراد و خانواده‌هایی که نیاز واقعی به لوازم خانگی دارند برای خرید مراجعه می‌کنند.

    به اعتقاد کارشناسان، از آنجایی که مسائل اقتصادی همواره با مسائل سیاسی در کشور ما گره خورده، پیش بینی مشخصی نمی‌توان از این بازار حتی برای 6 ماه آینده ارائه کرد.

      برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در دو ماهه نخست امسال 129 هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 1.8 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    در این مدت 43 هزار و 100 دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که کاهش 53.9 درصدی در مقایسه با فروردین و اردیبهشت پارسال داشته است.

    همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد 15.9 درصدی به 291 هزار و 400 دستگاه رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر