چراغ سبز روسیه به هواوی و دهان‌کجی به آمریکا

عصر کالا- دولت روسیه به منظور نمایش همبستگی خود با چین در برابر آمریکا، راه ورود شرکت هواوی به این کشور را برای راه اندازی شبکه ۵G هموار کرده است.

چراغ سبز روسیه به هواوی و دهان‌کجی به آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، وقتی دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر اتهامات مختلفی همچون جاسوسی و شنود مکالمات شهروندان و مقامات آمریکایی و همچنین همکاری و تحویل اطلاعات به دولت چین، فعالیت شرکت چینی هواوی را در این کشور ممنوع اعلام کرد و از تمامی کشورهای هم پیمانش همچون کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی خواست که موجب منع فعالیت این اپراتور مخابراتی و غول تکنولوژی چینی شوند، روسیه از طرفی دیگر راه را برای هواوی باز کرد تا به توسعه زیرساخت‌های لازم برای شبکه نسل پنجم اینترنت 5G در این کشور پهناور بپردازد.

    حالا به تازگی اخبار و گزارش های منتشر شده در وب سایت CNA نشان می‌دهد که دولت روسیه قصد دارد از حضور و فعالیت هواوی در زمینه توسعه شبکه 5G بهره ببرد و بدین ترتیب در زمانی که این شرکت به شدت از سوی دولت های غربی و متحد آمریکا تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته و از سوی بسیاری از غول های تکنولوژی همچون گوگل، کوالکام، اینتل و مایکروسافت نیز تحریم شده است، برای ورود و توسعه زیرساخت های لازم برای شبکه 5G فرش قرمز انداخته است.

    بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال درحوزه فناوری بر این باورند که روسیه این اقدام را به منظور حفظ قدرت و نمایش همبستگی خود با دولت چین در برابر آمریکا انجام داده است.

    این در حالی است که برخی از کارشناسان پیشتر برآورد و اعلام کرده بودند که دولت روسیه تنها به منظور ارتقای سرویس‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی تصمیم گرفته است که شبکه نسل پنجم اینترنت 5G را راه‌اندازی کند. 

    سرعت شبکه اینترنت همراه نسل پنجم 10 برابر بیشتر از سرعت شبکه 4G است و گفته می‌شود که قادر خواهد بود موجب تغییر و تحولات عظیمی در زیرساخت‌های ارتباطی، اینترنتی و مخابراتی در کشورهای جهان شود و کاربردهای گوناگونی در عرصه‌های مختلف همچون خودروهای خودران، شهرهای هوشمند، خانه‌های هوشمند و متصل به اینترنت، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده داشته باشد.

    پیش‌تر اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها و منابع خبری نشان می‌داد که روسیه تاکنون از سایر کشورهای پیشگام فعال در زمینه برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G همچون ایالات متحده آمریکا و انگلستان عقب افتاده است و در صورتی که اقدامات زودهنگام به منظور توسعه زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی شبکه 5G را انجام ندهد، به عقیده تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه فناوری برای همیشه از رقبای خود عقب خواهد افتاد.

    اوایل سال 2012 میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق 2020 و فرای آن (IMT-2020) آغاز کرد. در نتیجه رسماً یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به‌دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت 5G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

    کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه 5G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

    بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم 5G هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر