واردات قانونی اپل به ۷۰ درصد رسید

تکمیل برندهای مشمول رجیستری تا پایان سال

عصر کالا- رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات با اشاره به افزایش چند برابری واردات گوشی به صورت قانونی با اجرای رجیستری، گفت: پیش از این واردات گوشی اپل به صورت قانونی کمتر از پنج درصد بود، اما اکنون به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. تا ۱۴ بهمن‌ماه برند دیگری برای اعمال رجیستری اعلام شده و درنهایت تا پایان سال هیچ برند و مدلی از طرح خارج نخواهد بود.

تکمیل برندهای مشمول رجیستری تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، حسین فلاح جوشقانی امروز در  جمع خبرنگاران با اشاره به برندهای اعلام شده برای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، گفت: در جلسه کمیته رجیستری مقرر شد فاز بعدی به این طرح با اعلام مدل‌های جدید آغاز شود، البته درباره‌ی برندها هنوز تصمیم‌گیری نشده اما چند برند از جمله هواوی، ال‌جی و سامسونگ بیشتر نمانده است.

    وی با بیان این‌که برای اعلام برندهای رجیستری، یک هفته قبل‌تر اطلاع‌رسانی می‌شود، افزود: مردم مانند روند برندهای قبلی می‌توانند تا پیش از آغاز رجیستری برای برند اعلام شده اقدام به ثبت شماره کنند. برای این کار کافی است با یک سیم‌کارت گوشی خود را روشن کنند.

    رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تعیین مهلت یک ماهه برای گوشی‌ها از زمان اعلام برند، اظهار کرد: رجیستری برای گوشی‌های اپل از 14 آذرماه شروع و قطع گوشی‌های غیرقانونی از 17 دی‌ماه انجام شد. در این مدت بالغ بر 25 هزار گوشی قطع شده است و برای سایر برندها نیز طبق این مهلت یک ماهه روند انجام می‌گیرد.

    فلاح جوشقانی ادامه داد: حدود 70 هزار گوشی به صورت غیرقانونی وجود دارند. البته عده‌ای اشکالاتی که در سیستم وجود داشت را اطلاع دادند، برای مثال این‌که گوشی را تعمیر کردند و یا به دلیل مشکلات گوشی به گارانتی مراجعه کرده و گوشی جدیدی دریافت کردند که IMEI جدیدی دارد. حل این اشکالات با مراجعه بسیاری از این افراد انجام شد.

    پرداخت عوارض گوشی مسافران به صورت آنلاین

    وی با اشاره به وضعیت گوشی‌های مسافران با اجرای رجیستری، اظهار کرد: مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، یک ماه فرصت دارند از طریق سامانه گمرک مشخصات گوشی و IMEI را وارد کنند. آنها باید عوارض لازم را برای این کار پرداخت کنند که البته حقوق مسافران در این زمینه لحاظ می‌شود. سامانه گمرک هنوز به صورت کامل فعال نیست، اما طی روزهای آینده مشکلات آن حل می‌شود و مسافران می‌توانند عوارض را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

    رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ادامه داد: گوشی‌های اپل از نظر تعداد باید 10 درصد بازار را داشته باشند، اما از نظر ارزشی 18 درصد بازار را در اختیار دارند. مابقی برندها هم تا 14 بهمن‌ماه اعلام می‌شوند و امیدواریم تا پایان سال هیچ برند و مدلی از طرح خارج نباشد.

    فلاح جوشقانی با بیان این‌که تلاش‌های مختلفی برای دور زدن سامانه رجیستری وجود داشت، افزود: ما این مدل‌ها را بررسی کرده و سیستم کشف تقلب را راه‌اندازی کردیم. واردات گوشی‌های قانونی اپل اکنون به 70 درصد رسیده و در برندهای دیگر نیز رشد چند برابری داشتیم.

    وی با بیان این که طرح رجیستری باید بدون ضایع کردن حق مردم صورت گیرد، اظهار کرد: ما در سامانه‌های خود آمادگی ایجاد کردیم تا اگر مشکلی وجود دارد برطرف شود. همچنین گروه‌های متخصص و پیمانکار داریم که اصلاحات لازم را انجام می‌دهند و با تمام توان طرح را اجرا خواهیم کرد، زیرا پدیده قاچاق حتی اگر ضرر اقتصادی نداشته باشد، اصلا پدیده خوبی نیست، هرچند ما در سال در بخش گوشی 13 هزار میلیارد بازار داریم.

    رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این‌که آیا ثبت شماره گوشی توسط فروشندگان برای فرار از غیرفعال شدن آنها اشکال قانونی دارد، گفت: ما از یک هفته قبل از اجرای طرح، مدل گوشی را اعلام می‌کنیم و همه می‌دانند که تنها گوشی‌هایی که قبلا ثبت شده باشند را به عنوان رجیستر شده می‌پذیریم. گزارشی مبنی بر ساماندهی ثبت کردن گوشی‌ها قبل از شروع طرح دریافت نکردیم، البته طبیعی است که در روزهای قبل ثبت گوشی افزایش داشته باشد.

    جمع‌آوری اطلاعات روستاها برای برنامه‌ریزی ارائه خدمات

    فلاح جوشقانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه بررسی وضعیت کیفیت ارایه سرویس و اطلاعات ارتباطی در سطح روستاهای کشور اظهار کرد: تعداد روستاهای کشور زیاد بوده و پراکندگی زیادی دارند. ما برای برنامه‌ریزی ارائه‌ی خدمات نیازمند اطلاعات جامع و کامل از روستاها بودیم که تا دو سال پیش وجود نداشت، به همین دلیل از سال 1395 برای بازدید روستاها برنامه‌ریزی کردیم.

    وی ادامه داد: ما وضعیت ارتباطی روستاها از جمله تلفن ثابت، اپراتورهای تلفن همراه و پوشش اینترنتی را بررسی کردیم و حتی تعداد خانوار و جمعیت را از دیتابیس‌های مرکز آمار گرفتیم. همچنین با عنوان کاربر تمامی راه‌ها را گشتیم و وضعیت سرویس را اندازه‌گیری کردیم و این اطلاعات اکنون به صورت اطلاعات زیرساختی آماده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر