تحلیلگران پیش بینی کردند؛

سرنوشت قطعه‌سازان هواوی باوجود تحریم‌های تجاری آمریکا

عصر کالا- بسیاری از تحلیلگران بر این باورند از آنجایی که هواوی بزرگترین غول تکنولوژی در چین است، احتمالاً از خطر فروپاشی و ورشکستگی محفوظ است اما در میان تحریم‌های تجاری آمریکا، بسیاری از تأمین کنندگان چینی قطعات آن از بین خواهند رفت.

سرنوشت قطعه‌سازان هواوی باوجود تحریم‌های تجاری آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، بعد از اعمال تحریم‌های جدید واشنگتن علیه هواوی و اضافه شدن نام آن به فهرست سیاه شرکت‌های ممنوعه برای تجارت، بسیاری از شرکت‌های بزرگ در جهان همچون گوگل، مایکروسافت، اینتل، کوالکام و برودکام تصمیم گرفتند که همکاری‌های خود را با هواوی قطع کرده یا به حالت تعلیق دربیاورند.

    از دو هفته پیش دولت ترامپ فهرست جدیدی از شرکت‌های ممنوعه برای تجارت و ایالات متحده را اعلام و منتشر کرد که در آن نام شرکت چینی هوآوی به عنوان بزرگ‌ترین توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان نیز به چشم می‌خورد.

    حالا در تازه‌ترین اخبار منتشر شده در south morning post china ، کارشناسان و تحلیلگران برآورد کرده‌اند که هواوی با توجه به آنکه یک شرکت بسیار بزرگ است و پشتوانه‌های مالی و سیاسی متعددی را در چین دارد، احتمالاً از خطر فروپاشی و ورشکستگی کامل در امان خواهد ماند اما سایر شرکت‌های چینی وابسته به آنکه معمولاً تأمین کنندگان قطعات موردنیاز محصولات و گوشی‌های هوشمند هواوی بوده‌اند، به احتمال زیاد تحت فشارهای سیاسی و تحریم‌های تجاری واشنگتن و قطع همکاری شرکت های خارجی با هواوی با شرایط سختی روبه رو خواهند شد.

    محدودیت‌های جدیدی که آمریکا برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت و این بدان معناست که این شرکت چینی دیگر قادر نخواهد بود از هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط گوگل استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی نیز تنها محدود به لایسنس‌های متن باز و AOSP خواهد بود. بعد از آن شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت ، کوالکام ، اینتل، برودکام ، پاناسونیک در کنار بسیاری از اپراتورهای مخابراتی فعال در کشورهای جهان اعلام کردند که به قطع همکاری با هواوی خواهند پرداخت تا شامل جریمه‌های سنگین واشنگتن نشوند.

    مشکلات و کشمکش‌های دولت آمریکا با هواوی از جنجال‌برانگیزترین و خبرسازترین اتفاقات سال 2018 میلادی بود که به نظر می‌رسد به این زودی تمام نخواهد شد. هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، پیش از این نیز در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ تحت فشارهای سیاسی و تجاری زیادی قرار گرفته و نگرانی‌های امنیتی خود را به سایر کشورهای هم پیمان آمریکا نظیر استرالیا، نیوزلند، کانادا، ژاپن و بریتانیا منتقل کرده بود تا آنها نیز به همکاری با این شرکت چینی خاتمه دهند تا بدین ترتیب بتواند در ادامه جنگ تجاری با چین، ضربه مهلکی بر اقتصاد این کشور پهناور وارد کند و به عقیده بسیاری از تحلیلگران، جلوی رشد سرسام‌آور و شکوفایی سریع اقتصادی غول‌های تکنولوژی چینی را بگیرد.

    با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات و نگرانی‌های امنیتی را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

    از طرفی دیگر، جنگ تجاری چین و آمریکا نیز به نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی در توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه 5G مزید بر علت شده و در حال حاضر آتش اختلافات آنها را شعله‌ورتر از قبل کرده است.

    بسیاری از تحلیلگران پیشتر بر این باور بودند که مشکلاتی که بر سر راه هواوی قرار گرفته است، با اتمام جنگ تجاری چین و آمریکا پایان خواهد یافت و این شرکت بزرگ نیز از خطر ورشکستگی و سقوط ارزش سهام و ریزش شدید مشتریان جهانی رها خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر