رقابت دو پرچمدار؛

مقایسه بین Huawei P۲۰ Pro و «گلکسی نوت ۹» سامسونگ

عصر کالا- هرسال اوایل پاییز بسیاری از پرچمداران بزرگ عرصه گوشی‌های هوشمند از راه می‌رسند و مراکز خبری آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. این روزها پیش از آنکه مدل جدید آیفون معرفی شود دو مدل از بهترین گوشی‌های هوشمند جهان یعنی «گلکسی نوت ۹» سامسونگ و Huawei P۲۰ Pro در اختیار کاربران قرار گرفته است.

مقایسه بین Huawei P۲۰ Pro و «گلکسی نوت ۹» سامسونگ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، گوشی هوشمند سامسونگ با بدنه بزرگ که قلم هوشمند S Pen را هم در خود جا داده است نمایشگر بزرگی دارد و دوربین آن نسبت به مدل قبلی ارتقا یافته است و قابلیت‌های پیشرفته‌تر دیگری را هم شامل می‌شود و اگر بخواهیم در کل آن را معرفی کنیم باید بگوییم تفاوت محسوسی بین آن و مدل قبلی یعنی «گلکسی نوت 8» دیده نمی‌شود.

    در این میان یکی از بهترین گوشی‌های بازار با نام Huawei P20 Pro نیز به بازار عرضه شده است که نسبت به «گلکسی اس9» سامسونگ بسیار پیشرفته‌تر است. با این توضیحات آیا این رقیب چینی می‌تواند گوی سبقت را از «گلکسی نوت 9» هم برباید؟ در اینجا مقایسه دقیق بین این دو محصول ارایه شده است تا تفاوت میان آنها را بهتر دریابیم.

    طراحی – رنگ اختصاصی شفقی

    به طور خلاصه می‌توان گفت در «گلکسی نوت 9» سامسونگ از نظر طراحی تفاوت خاصی نسبت به مدل قبلی مشاهده نمی‌شود و بسیار از کاربران ممکن است آن را با مدل قبلی اشتباه بگیرند. اگرچه چند رنگ جدید برای این محصول در نظر گرفته شده است، اما طراحی کلی تقریبا بدون تغییر باقیمانده و تنها نکته اساسی تغییر محل قرار گرفتن دوربین و بهبود محل استقرار حسگر اثر انگشت در قسمت پشت بدنه است. این طور که گفته می‌شود «گلکسی نوت 9» نسبت به مدل قبلی خود 0.2 باریک‌تر و 1.6 میلیمتر عریض‌تر شده است و بنابراین نمایشگر آن اندکی بزرگتر است و احتمالا باتری آن هم زودتر خالی می‌شود.

    در مقابل گوشی Huawei P20 Pro با ظاهری زیبا و متفاوت به بازار عرضه شده است. این گوشی هوشمند چینی شکل ظاهری بسیار شیکی دارد و اندازه آن با سلیقه کاربران سازگارتر است، که علاوه بر این رنگ اختصاصی «شفقی» برای آن در نظر گرفته شده است که به رویای همیشگی کاربران پاسخ می‌دهد تا یک گوشی کاملا منحصر به‌فرد را در اختیار داشته باشند.

    نمایشگر – صفحه‌ بدون لبه

    کیفیت نمایشگر گوشی هوشمند Huawei P20 Pro بسیار قابل ملاحظه است، شفافیت بالایی دارد و در اندازه 6.1 اینچی خود مبتنی بر فناوری OLED با کنتراست باورنکردنی تصاویر را به نمایش می‌گذارد. با کیفیت 1080 پیکسلی این نمایشگر می‌تواند توجه هر کاربری را به خود جلب کند که البته در رقابت با بعضی پرچمداران موجود در بازار کیفیت آن اندکی پایین‌تر است.

    در مقابل گوشی هوشمند «گلکسی نوت 9» سامسونگ قرار دارد که بهترین نمایشگر در بین محصولات کره‌ای را شامل می‌شود و با اندازه 6.4 اینچی خود با کیفیت Quad HD مبتنی بر پنل Super AMOLED تصاویر را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگر همچنین 0.1 اینچ نسبت به مدل سال گذشته بزرگتر است و شاید بتوان به این نکته به عنوان تفاوت میان دو گوشی اشاره کرد.

    دوربین – کیفیت خارق‌العاده

    «گلکسی نوت 9» سامسونگ از نظر طراحی تفاوت‌های بسیار اندکی با مدل قبلی خود دارد و در این میان همچنان دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی برای آن حفظ شده است، ولی سامسونگ در این محصول دیافراگم قابل تنظیم را در دوربین اصلی به کار برده است. این محصول مانند گوشی «گلکسی اس9» تنظیمات دیافراگم بین f/1.5 و f/2.4 را شامل می‌شود تا اطمینان حاصل کنید که حین تصویربرداری تمام جزییات را در هر سناریو و با هر نوری لحاظ می‌کنید.

    تنظیمات اصلی برای دوربین این گوشی هوشمند مشابه «گلکسی اس9 پلاس» است که البته بسیار قابل قبول بود، با این تفاوت که دوربین گوشی جدید به دستیار مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی مجهز شده است و که تنظیمات دوربین را بر اساس محیط پیرامون شما تغییر می‌دهد یا مثلا به شما اعلام می‌کند به دلیل چشمک زدن یا کثیف بودن لنز بهتر است عکس خود را دوباره بگیرید. در مجموع می‌توان گفت فناوری هوش مصنوعی در این دوربین به خوبی عمل می‌کند و کیفیت رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده کاهش نمیابد.

    در مقابل گوشی Huawei P20 Pro با دوربین پیشرفته خود قرار دارد که بهترین دوربین‌های موبایلی موجود در بازار را پشت‌سر می‌گذارد و کاربران را شگفت‌زده می‌کند. دوربین این گوشی هوشمند بسیار منحصر به‌فرد است و برای آن حسگر 40 مگاپیکسلی رنگی و 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید در نظر گرفته شده است و همچنین یک حسگر 8 مگاپیکسلی تِله را هم شامل می‌شود که این سه فناوری در کنار هم بهترین عکس‌ها و فیلم‌ها را برای شما تهیه می‌کنند.

    این دوربین دیجیتالی می‌تواند با قابلیت بزرگنمایی 3 برابری و قابلیت بزرگنمایی ترکیبی 5 برابری به صورت باورنکردنی جزییات محیط پیرامون در دورترین نقطه را هم ثبت کند و عکس‌های به دست آمده با هر میزان نور در محیط بسیار باکیفیت باشند. تنها کافی است قابلیت هوش مصنوعی با نام Master AI را در دوربین دیجیتالی این گوشی هوشمند غیرفعال کنید تا متوجه شوید عکس‌ها با چه رنگ‌ها و کیفیت‌های غیرواقعی می‌توانند گرفته شوند. سامسونگ در این رقابت بسیار عقب مانده است.

    در کل می‌توان گفت گوشی هوشمند «گلکسی نوت 9» کیفیت تصویربرداری قابل قبولی دارد، ولی با امکانات خود هرگز نمی‌تواند به Huawei P20 Pro برسد.

    قابلیت‌های اجرایی – قدرت غالب

    گوشی هوشمند P20 Pro هوآوی به تراشه Kirin 970 و رم 6 گیگابایتی مجهز شده که بسیار توانمند است و در آزمایش‌های صورت گرفته هم به خوبی عمل کرده است. گوشی سامسونگ با تراشه «اِکسینوس 9810» وارد بازار شده است که این تراشه نیز در آزمایشگاه‌های تخصصی بررسی شده است.

    تراشه «نوت 9» توان مشابه دارد و این دستگاه در دو مدل با رم‌های 6 و 8 مگابایتی عرضه می‌شود. در مجموع گفته شده است Huawei P20 Pro و «گلکسی نوت 9» جزء گوشی‌های بسیار پرسرعت محسوب می‌شود و آنها را می‌توان رقیب اصلی یکدیگر دانست.

    باتری و مزایای آن

    در بخش باتری نیز می‌توان گفت این دو گوشی هوشمند مشابهت‌های زیادی با یکدیگر دارند و هر دو آنها به باتری پرقدرت 4 هزار میلی‌آمپری مجهز شده‌اند.

    این حجم باتری در گوشی هوشمند Huawei P20 Pro برای یک روز و نیم کفایت می‌کند اما در مقابل «گلکسی نوت 9» نمی‌تواند در زمان مشابه انرژی را در خود نگه دارد. در گوشی کره‌ای اندکی بیش از یک روز می‌توانید انرژی را در اختیار داشته باشید که البته باید توجه داشت نمایشگر این دستگاه بزرگتر است و انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

    در بخش حافظه داخلی نیز تفاوت‌هایی بین دو دستگاه مشاهده می‌شود. گوشی هوشمند Huawei P20 Pro حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد که البته از کارت حافظه میکرواس‌دی هم پشتیبانی نمی‌کند و در مقابل «نوت 9» همراه با حافظه داخلی 128 یا 512 گیگابایتی به دست کاربران می‌رسد و شما از طریق کارت حافظه میکرواس‌دی می‌توانید 512 گیگابایت دیگر را هم به آن اضافه کنید. باید توضیح داد شرکت هوآوی مدل‌های 256 و 512 گیگابایتی گوشی هوشمند Huawei P20 Pro را هم به بازار عرضه کرده است اما این دو مدل به صورت اختصاصی فقط در بازار چین ارایه شده است.

    هر دو گوشی هوشمند قابلیت تبدیل شدن به رایانه شخصی و رومیزی را هم در اختیار کاربران می گذارند تا به مانیتور بیرونی متصل شوند و این اتفاق از طریق اتصال کابل USB-C به HDMI صورت می‌گیرد و برای نخستین بار سامسونگ برای تبدیل گوشی هوشمند خود به رایانه ابزار واسطه‌ای DeX را کنار گذاشته است. گوشی سامسونگ از هدست هوشمند «گییر وی‌آر» هم پشتیبانی می‌کند.

    البته باید توجه داشت مهم‌ترین قابلیت منحصر به‌فرد گوشی سامسونگ قلم هوشمند S Pen در آن است که به سیستم ارتباطی بلوتوث مجهز شده است. با این توضیح شما می‌توانید از قلم هوشمند مذکور به عنوان یک ابزار راه دور برای اعمال تغییر در عکس‌ها، پخش تصاویر ویدیویی، یا کنترل فایل‌های صوتی استفاده کنید و البته طبق روال سابق از این قلم می‌توان برای یادداشت برداری هم استفاده کرد.

    طبق روال همیشه سامسونگ گوشی هوشمند خود را با انواع امکانات جانبی روانه بازار کرده است تا توجه کاربران را به خود جلب کند. با این وجود بسیاری از کاربران هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که آیا واقعا به قلم هوشمند نیاز دارند یا خیر. اگر کاربران نیاز اساسی به قلم هوشمند نداشته باشند،‌ بهتر است که با در نظر گرفتن توان بالاتر باتری، Huawei P20 Pro را به عنوان گوشی بعدی خود انتخاب کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر