دیپلمات سابق روس: تقویت مصرف کالای داخلی پایه توسعه یافتگی است

عصر کالا- مسکو - ایرنا - میخائیل گوسیف دیپلمات سابق و از کارشناسان امور بین المللی روس گفت: تلاش دولت روسیه برای خوداتکایی، توجه ویژه به مصرف کالاهای تولید داخل، افزایش صادرات و برنامه کاهش واردات از جمله پایه های توسعه یافتگی اقتصاد ملی به شمار می رود.

دیپلمات سابق روس: تقویت مصرف کالای داخلی پایه توسعه یافتگی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از ایرنا؛کاهش واردات را مهم ترین راهبرد دولت روسیه در سال های اخیر خواند و اظهار کرد: شرکت های غربی سعی می کنند با تبدیل کشورهای دیگر به بازارهای عرضه کالاهای خود به ویژه محصولات مصرفی، سود بیشتر و همیشگی کسب کنند.
    وی یکی از مهم ترین اهداف غرب را سودجویی خواند و افزود: کشورهایی که هدف این سیاست غرب قرار گرفته اند، هیچگاه ترقی و پیشرفت لازم نکرده و منابع و ثروت ها بجای ارتقای رشد فناوری و بکارگیری در حوزه های اقتصادی، صرف خرید کالاهای مصرفی شده است.
    دیپلمات زمان شوروی افزود: غرب از زمان فروپاشی شوروی به جمهوری های استقلال یافته ازجمله روسیه به دیده بازارهای عرضه کالاهای مصرفی خود نگریسته و این رویکرد موجب بروز مشکلات بزرگی برای دولت های این کشورها شده است.
    وی ادامه داد: روسیه که زمان شوروی سابق تولید کننده بزرگ گوشت مرغ و گاو و محصولات کشاورزی بود به مصرف کننده و واردکننده بسیاری از این کالاها تبدیل شد.
    کارشناس روس گفت: روسیه سالانه میلیون ها تن گوشت از غرب و برخی کشورهای دیگر وارد کرد که بسیاری از این محصولات کیفیت پایینی داشتند و همچنین به دلیل قیمت نازل به توان رقابتی اقتصاد ملی ضربه های سنگین وارد شد.
    دیپلمات سابق روس خاطرنشان کرد: پس از فروپاشی سال 1991، دهها هزار مرکز تولیدی و کشاورزی روسیه که قادر به رقابت با کالاهای غربی نبودند، تعطیل شده و برخی نیروهای سیاسی غربگرا نیز به تشدید این وضعیت کمک کردند.
    گوسیف در ادامه با اشاره به مواضع ضدروسی غرب به ویژه آمریکا از سال 2014 اظهار کرد: از سوی دیگر، مساله اوکراین باعث بروز تنش های شدیدی میان روسیه و کشورهای غربی شد و این کشورها تحریم های گسترده ای بر روسیه در عرصه های مختلف اقتصادی و مالی وارد کردند.
    کارشناس روس یادآوری کرد: دولت روسیه نیز محدودیت هایی علیه کشورهای تحریم کننده وضع کردکه باعث توقف واردات محصولات کشاورزی و دامی از غرب شد.
    وی افزود: این تدابیر در سه سال اخیر بخش کشاورزی روسیه را رونق بخشید و باعث بهبودی وضعیت در عرصه هایی مانند تولیدات محصولات دامی و کشاورزی شد.
    گوسیف گفت: روسیه برای نخستین بار در عرصه کشاورزی درآمدهای قابل توجه کسب کرده که به 15 میلیارد دلار می رسد و این موفقیت بزرگ نشان داد با خوداتکایی حتی به رغم وجود مشکلات می توان موقعیت کشور را بهتر کرد.
    وی گفت: برای استمرار این موفقیت ها باید دولت از کشاورزی و سایر بخش ها که در برابر تولیدات خارجی آسیب پذیر هستند، حمایت کند و بهترین روش نیز پرداخت یارانه ها است که می تواند افراد بیشتری را برای ورود به بخش های تولیدی ترغیب کند.
    کارشناس روس همچنین با اشاره به موفقیت های ایران در خوداتکایی برای مقابله با تحریم ها، خاطرنشان کرد که این دستاوردها تا حد زیادی به روسیه جرات داد، در ساختار اقتصادی خود به منابع داخلی متکی شود و آثار آن هم در سال های اخیر به چشم می خورد.
    گوسیف در پایان نیز خاطرنشان کرد: روسیه باید در تامین کالاهای مورد نیاز خود به منابع داخلی متکی شود و اولویت واردات را نیز به کشورهای دوست از جمله ایران بدهد، زیرا با کمک مجموعه ای از کشورهای دوست و همسو می توانیم به پیشرفت های بیشتری دست یابیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر