تعصب ملی به کالای ایرانی

عصر کالا- به نظر می رسد با گذشت سالها گفت و گو و بحث پیرامون مزیت های خرید کالای ایرانی و تاثیر آن بر اشتغال و تولید ناخالص ملی و هزاران مزیت های دیگر ، هنوز خرید کالای تولید داخل در اولویت اول مصرف کنندگان قرار نگرفت.

تعصب ملی به کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از ایرنا؛ قرار نداشتن خرید کالای ایرانی در اولویت اول مصرف کنندگان باعث شده تا آنان در هنگام خرید نخستین پرسششان از فروشندگان کسب اطلاع از وجود کالای مشابه خارجی و قیمت آن است تا در صورتی که قدرت خریدشان قد ندهد ، به سراغ کالای داخلی بروند .
    این در حالیست که با گذشت زمان به خصوص در یک دهه اخیر می توان به طور قاطع بیان کرد که تولید برخی کالاهای ایرانی به خصوص در حوزه پوشاک ، لوازم خانگی ، صوتی تصویری ، وسایل سرمایشی و گرمایشی و اکثرمواد غذایی و دارویی به درجه ای رسیده که تنه به کالای خارجی درجه 1 و 2 بزند و در برخی مواقع نیز کالاهای تولید داخل از برخی اجناس خارجی با کیفیت تر است.
    اما آنچه که اکثر خریداران ما را با وجود اذعان به برابری کیفی برخی تولیدات ایرانی با مشابه خارجی ، دو دل می کند ، برخی سوء طن و یا شاید سوء تفاهمی باشد که در خرید های گذشته مانند خودروهای داخلی در اذهان جامعه باقی ماند و به مرور به سایر کالاها نیز سرایت کرده است.
    از جمله این سوء ظن ها نداشتن خدمات پس از فروش درست و درمان و یا بدقولی های مجریان و عاملان فروش کالاها در ارایه خدمات پس از فروش و چندین و چند معضل دیگر است که موجب شده تا همچنان خرید کالای تولید داخل در صدر جدول خرید شهروندان قرار نداشته باشد.
    البته باید در پس این معضل بی اطلاعی و ناآشنایی تولید کنندگان داخلی به مباحث تبلیغات بویژه از سوی رسانه های مورد اعتماد مردم را هم اضافه کرد و این مشکلات چندین ساله با وجود ورود مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی برای دعوت از مردم درخرید کالای تولید داخل نتوانست موفقیت های زیادی را به دنبال داشته باشد.
    * تعصب ملی راهکار تقویت خرید کالای ایرانی
    به نظر می رسد برای ایجاد تحول اساسی در خرید کالای ایرانی از سوی مصرف کنندگان داخلی نیازمند تعصب مثبت ملی هستیم و این کار نیز با تبلیغات مزایای خرید کالاهای ایرانی ، پایبندی تولیدکنندگان به خدمات پس از فروش و بسترسازی هایی از این دست قابل تحقق است تا بار دیگر آب رفته به جوب برگردد.
    گرچه تراز مثبت تجاری کشور پس از 35 سال در 2 سال اخیر فعالیت دولت یازدهم نوید بخش روی آوری مردم به تولید داخل و کاهش واردات است ، ولی ما برای رسیدن به نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر