رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

ترویج کالای ایرانی نیازمند بستر فرهنگی است

عصر کالا- رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: ترویج کالای ایرانی نیازمند بستر فرهنگی است و در حقیقت فرهنگ بستر و همه چیز توسعه است.

ترویج کالای ایرانی نیازمند بستر فرهنگی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، سعید اوحدی گفت: کلانشهر تهران به عنوان ام‌القرای کشورهای اسلامی در کنار همه ویژگی‌هایش، مسائل فرهنگی مهمی دارد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با در اختیار داشتن بیش از 600 مرکز فرهنگی، ظرفیت بسیار بالایی را داراست. این مراکز تنوع خوبی هم دارند و 35 فرهنگ‌سرا در مناطق 22گانه تهران داریم که جوانان و شهروندان در آن حاضر می‌شوند. بیشترین تعداد کتابخانه‌های تهران نیز در اختیار سازمان فرهنگی هنری است و بیش از 370 کتابخانه داریم که فقط در نوروز 60 هزار مراجعه‌کننده داشتیم. با داشتن 40 سالن، ظرفیت خوبی در حوزه سینما داریم، 10 خانه موزه از جمله خانه موزه شهید مطهری که به سالگرد شهادتشان نزدیک هستیم و خانه موزه سیمین و جلال که به زودی افتتاح می‌شود. چند موزه هم در اختیار سازمان فرهنگی هنری است که به مردم پیشنهاد می‌کنم از آنها بازدید کنند، از جمله باغ‌موزه قصر که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بازدید از آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

    وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سه شاخص برای کار فرهنگی و هنری تبیین کردند، عنوان کرد: اول اینکه کار فرهنگی باید جهت‌دار باشد. کار فرهنگی به خودی خود اصالت ندارد، چون همه دنیا ادعا می‌کنند که کار فرهنگی انجام می‌دهند. ولی کار فرهنگی‌ای که ما باید انجام دهیم، منتقل کردن ارزش‌های انقلاب و دوران دفاع مقدس است. دوم اینکه محصولات فرهنگی باید به صورت هنرمندانه ارائه شود. اگر بخواهد کلیشه‌ای و تکرار مکررات باشد، جاذبه‌ای برای مخاطب ندارد. شاخصه سوم هم این است که کار فرهنگی باید مخاطب پسند باشد و باید شناخت کاملی از جامعه مخاطب داشته باشیم. رویکرد سازمان فرهنگی هنری در پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی با این نگاه است که اصالت فرهنگی بستری برای پیشرفت دیگر حوزه‌ها، حتی حوزه‌های اقتصادی است.

    رئیس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: یکی از آسیب‌های کارهای فرهنگی ما توجه نکردن به مخاطب است. کار فرهنگی را برای مردم انجام می‌دهیم و مخاطب ما مردم هستند. باید یک ارتباطی بین سیاستگذاران فرهنگی و تولیدکنندگان محصول فرهنگی با مخاطب برقرار شود. اگر این ارتباط ایجاد نشود، قطعاً موفقیتی حاصل نخواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید مد نظر داشته باشیم. رویکرد امروز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این است که بتوانیم مشارکت همه اقشار مردم را جذب کنیم، چون کار فرهنگی برای همه مردم است، نه برای گروهی خاص. یکی از ویژگی‌های سازمان فرهنگی هنری این است که فرهنگ‌سراها در مناطق گوناگون تهران مستقر هستند و به‌کارگیری اقشار مختلف سنی به ویژه جوانان از برنامه‌هایمان است.

    وی به اهمیت توجه به جوانان اشاره کرد و گفت: ایران کشور جوانی است و اگر ظرفیت جوانان را باور کنیم و کار را به آنها واگذار کنیم، مطمئن باشیم که قطعاً موفق خواهیم بود. من در 22 سالگی وارد جنگ شدم. جنگ را همین جوان‌ها اداره کردند. شهید حسن باقری، شهید حسن تهرانی مقدم و... همه جوان‌هایی بودند که جنگ را اداره می‌کردند. امروز در حوزه‌های فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و... پیشرفت‌های بزرگی شده که اینها را جوانان راهبری می‌کنند. در عرصه فرهنگی هم باید به جوان‌ها میدان بدهیم. کما اینکه اتفاقاتی هم افتاده و مثلاً در حوزه شعر، آثار مهمی داریم. پس از انقلاب اسلامی، شعر دفاع مقدس، شعر آیینی و انواع دیگر را داشتیم. امروز به برکت شهدای مدافع حرم، شعر مقاومت را در بالاترین سطح داریم. در اختتامیه جشنواره شعر انقلاب که چند روز پیش برگزار شد، عمدتاً جوانان برگزیده شدند.

    وی افزود: در سال حمایت از کالای ایرانی، باید به پیوست فرهنگی موضوع هم توجه کنیم و ببینیم چه شد که عصاره 10 سال نامگذاری که مقام معظم رهبری انجام دادند، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به سال حمایت از کالای ایرانی رسیدیم. این نامگذاری سال فقط رویکرد اقتصادی نیست، باید بستر فرهنگی برای استفاده از کالای ایرانی هم فراهم شود. اگر فرهنگ عمومی کالای ایرانی ایجاد شود، تولید باکیفیت و مصرف آن گسترش می‌یابد.

    اوحدی درباره برنامه‌های آینده این سازمان گفت: ستادی با عنوان «جشن‌های منتظران باران» برای ویژه‌برنامه‌های نیمه شعبان در نظر گرفته شده است. عنوان این ستاد از بین 100 اسم پیشنهادی کارکنان فرهنگ‌سراها انتخاب شده است.

    وی در تشریح جشن منتظران باران گفت: یک ویژه برنامه با رسانه ملی داریم که در سه شب جشن در فرهنگ‌سرای بهمن برگزار می‌شود. همچنین ویژه‌برنامه «گذرگاه انتظار» در یکی از خیابان‌های پرتردد شهر تهران برگزار می‌شود که در آن هنرمندان در مقابل مردم با رویکرد انتظار به اجرای هنری می‌پردازند.

    وی ادامه داد: به دلیل همزمانی نیمه شعبان با روز معلم جشنی برای معلم‌ها با عنوان «زمزمه‌های مهربانی» برگزار می‌شود که در آن از هزار و 800 معلم تجلیل می‌شود.

    اوحدی تاکید کرد: در ویژه‌برنامه «کوچه‌های انتظار» امکانات آذین‌بندی از طرف فرهنگ‌سراها در اختیار نوجوانان محلات قرار می‌گیرد که در پایان یک مسابقه برگزار می‌شود و از زیباترین آذین‌بندی با رویکرد فرهنگی و حمایت از کالای ایرانی تقدیر می‌شود. و در ویژه‌برنامه «زیارت گل» که در میدان امام حسین برگزار می‌شود، حجم سنگینی گل از طرف مردم به آنجا منتقل می‌شود و مراسم گلاب‌گیری انجام می‌شود که در نهایت این گلاب را به عتبات مقدسه، سامرا، کربلا و نجف و کاظمین برای شست و شوی حرم ارسال می‌کنیم. همچنین مدیران فرهنگ‌سراها در برنامه «همدلان منتظر» در بیمارستان‌ها و موسسات خیریه حضور پیدا می‌کنند و جشن انتظار را در کنار کسانی که بیماری‌های خاص دارند، برگزار می‌کنند.

    وی تصریح کرد: جشن «منتظران ایثارگر» به بهانه ولادت حضرت ابوالفضل و روز جانباز برگزار می‌شود. در این برنامه جشنی در آسایشگاه جانبازان و در خدمت عزیزانی که تجسم واقعی انتظار هستند، برگزار می‌شود. همچنین از تمام خانواده‌های شهدای مدافع حرم تهران، شهدای فاطمیون و حیدریون دعوت در ویژه‌برنامه‌ای در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی از آن‌ها تجلیل می‌شود.

    رئیس سازمان فرهنگی هنری افزود: از یک اثر ماندگار در حوزه موسیقی رونمایی می‌شود. این اثر توسط خود کارکنان سازمان فرهنگی هنری با عنوان «انتظار» ساخته می‌شود که شعر آن برای شاعر انقلابی حسین اسرافیلی است و تلاش کرده‌ایم که این اثر را یکی از خوانندگان مطرح کشور اجرا کند.

    اوحدی درباره دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری گفت: به جز ستاد «جشن‌های منتظران باران» سه ستاد ویژه دیگر نیز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکیل شده است. یک ستاد ویژه نمایشگاه کتاب است که با عنوان «فرهنگ‌سرای کتاب» برگزار می‌شود که فعالیت آن با سال گذشته متفاوت است و مرکز علوم و تکنولوژی باغ کتاب در نمایشگاه کتاب برگزار می‌کنیم. همچنین یک ستاد ویژه برای جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و یک ستاد برای ماه رمضان در نظر گرفته‌ایم.

    وی، یکی از چالش‌های جدی امروز را، کم‌توجهی به موضوع فرهنگ دانست و ادامه داد: فرهنگ بستر و همه چیز توسعه است. اگر نگاه ما به توسعه باشد و به فرهنگ توجه نکنیم، نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. باید به یک باور تبدیل شود که فرهنگ می‌تواند زمینه و رسیدن به قله‌های نجات را برای ما فراهم کند. باید هم‌افزایی، انسجام و هماهنگی فرهنگی ایجاد شود.

    وی افزود: دستگاه‌های مختلفی در این کشور است. خوشبختانه برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هیئت امنایی در نظر گرفته شده است که تقریبا همه ظرفیت‌های فرهنگی در آن جمع شده از رییس سازمان صدا و سیما تا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران ارشد فرهنگی که حضور دارند.

    بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اوحدی تاکید کرد: مساجد، نیروی مقاوت بسیج، جمعیت جوان کشور، مجموعه‌های مردم نهاد، ظرفیت‌های بسیار عظیمی هستند که باید با هماهنگی و کمک آن‌ها فعالیت‌هایمان را انجام دهیم. در نوروز یک کار هماهنگ شده‌ای انجام شد که شاهد 16 نوروزگاه در تهران بودیم که یکی از نوروزگاه‌ها در بلوار کشاورز بود که سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی مسئولیت آن را برعهده داشت که به بهترین شکل انجام شد. دشمن امروز به عنوان یک جبهه فرهنگی در یک معرکه فرهنگی همه ظرفیت خود را در همه حوزه‌ها علیه ما به کار گرفته است. ما هم باید با فعالیت فرهنگی با آن مقابله کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر