سفیر ایران در اسپانیا:

دستگاه دیپلماسی حمایت ازکالای ایرانی را سرلوحه کار خود قرارمی دهد

عصر کالا- «محمد حسن فدایی فرد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا اظهار کرد که دستگاه دیپلماسی در تداوم دستورکار قبلی خود به منظور اجرای راهبردهای اقتصاد مقاومتی، تحقق شعار امسال یعنی «حمایت از کالای ایرانی» را سرلوحه برنامه اجرایی یکساله خود قرار می دهد.

دستگاه دیپلماسی حمایت ازکالای ایرانی را سرلوحه کار خود قرارمی دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایرنا ، فدایی فرد گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی متعاقب شعار سال 96 یعنی «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» سال 97 را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام نهادند و تأکید کردند که مخاطبشان هم مسئولان و هم آحاد ملت هستند.
    وی ادامه داد :شعار پر عمق امسال معظم له علاوه بر ضرورت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داخلی، از منظر رویکردهای سیاست خارجی و اقتدار بین المللی نظام نیز حائز اهمیت است. مشخص است که تحقق هیچیک از اهداف توسعه ای و چشم اندازهای بلند مدت کشور بدون حمایت و توانمند سازی تولید ملی امکانپذیر نیست. تولید ملی یکی از بندهای الهام بخش سیاست های اقتصاد مقاومتی است که زیربنای یک حماسه اقتصادی در عرصه داخلی و جبهه های خارجی است.
    دیپلمات ارشد ایرانی افزود: حمایت از تولیدکنندگان کالای با کیفیت داخلی، نگاه صادرات محور و رقابت پذیر در تولیدات داخلی، ترویج مصرف کالاهای داخلی، بستن مرزها بر روی قاچاق کالاهای خارجی و مقابله جهادی با معضل قاچاق کالا مهمترین موضوعاتی است که باید در عرصه داخلی مورد توجه قرار گیرد. در این راستا تدوین قوانین حمایتی، حذف مقررات دست و پاگیر، ایجاد شفافیت، حمایت نظام بانکی از تولید ملی و هماهنگی دانشگاه و نهادهای دانش بنیان با تولید پیش نیاز یک اقدام فراگیر ملی است.
    سفیر کشورمان اظهارکرد: حضور در اقتصاد جهانی بدون توانمندسازی اقتصاد ملی امکان پذیر نیست. بسیاری از اقتصادهای نوظهور دنیا برای شکوفایی اقتصاد ملی تمهیداتی برای تقویت صنایع داخلی و رقابت پذیر کردن تولیدات داخلی اتخاذ کرده اند و توجهشان به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بیش از شرکت های بزرگ بوده است.
    فدایی فرد اشاره داشت که اسپانیایی ها برای فرار از فروپاشی اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر رشد اقتصادی و کاستن تدریجی از میزان یک هزار میلیارد یورو بدهی عمومی مسیر حمایت از شرکت های داخلی و حضور در بازار جهانی و جذب گردشگر را در پیش گرفته اند. راهکار نجات کشور از بسیاری از معضلات و نارسایی های داخلی مانند بیکاری، اعتیاد، نابرابری، فساد و مقاوم سازی کشور در مقابله هجمه های خارجی بخصوص در مقابل تحریم و فشارهای اقتصادی و اقتدار کشور در معادلات پیچیده بین المللی، درون زایی اقتصاد ملی و حمایت از تولید داخلی است.
    فدایی فرد ادامه داد وزارت امور خارجه تمام ظرفیت داخلی و نمایندگی های خارجی خود را بسوی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بسیج کرده و اخیرا ساختار سازمانی خود را به گونه ای متحول نموده که با اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور همسو باشد.
    سفیر کشورمان تصریح کرد :سفارت خانه ها نیز بر اساس یک برنامه دقیق و هماهنگ، برنامه های اجرایی خود را با اصول پنجگانه اقتصاد مقاومتی همسو ساخته اند. پر واضح است که ارتقاء کیفیت و رقابت پذیر کردن تولیدات داخلی مستلزم استفاده از برترین فناوری های روز دنیا است، لذا انتقال فناوری برتر یکی از مهمترین موضوعات دستورکار سفارت خانه هاست و طی دوسال اخیر توفیقات مهمی در این حوزه حاصل شده است.
    فدایی فرد اظهار داشت :کارگزاران دستگاه سیاست خارجی تولید کالای با کیفیت جهانی در داخل کشور را کانون توجه خود قرار داده اند. در همین زمینه، تأمین منابع مالی و حضور سرمایه گذاران خارجی ضرورت می یابد. این موضوع نیز به محور دیگر دستورکار نمایندگی ها تبدیل شده است و طی دو سال گذشته برخی از پروژه های عظیم ملی با حضور سرمایه گذاران خارجی به انجام رسیده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید در هر دو بخش انتقال فناوری برتر و جذب سرمایه گذاری کارنامه قابل قبولی داشته است.
    سفیر کشورمان در مادرید می افزاید ما در یک اقتصاد صادرات محور نیازمند بهره وری تولید و استاندارد سازی کیفیت محصولات بر اساس نیاز مشتری خارجی و با استاندارد های جهانی هستیم که در این حوزه سفارت خانه ها با شناسایی کانون های دارای مزیت فناوری برتر در عرصه جهانی و جذب سرمایه گذار به یاری بازار داخلی می شتابند.
    به گفته وی ، سفارت خانه ها همچنین برای الگو برداری از تجارب کشورها، ارتباط با پارک های علمی و فناوری کشورها، ارتباط گیری با شبکه بازار بین المللی، حمایت از تولید و «برند» ایرانی، حمایت از صادر کنندگان ایرانی در اختلافات تجاری، حمایت از فعالان اقتصادی و تسهیل گسترش پیوندها و ارتباطات اقتصادی و تجاری در سطحی گسترده در جهان نقشی اساسی ایفا می کنند.
    سفیر ایران در اسپانیا گفت صنعت گردشگری یکی از عرصه های مورد توجه کشورهای جهان برای متحول کردن اقتصاد داخلی است. در حوزه گردشگری با کمترین میزان سرمایه گذاری، بیشترین میزان اشتغال و درآمدزایی ایجاد می شود و با ورود گردشگران خارجی در اولین گام، هجمه های ایران هراسی ویران می شود.
    وی ادامه داد :بسیاری از گردشگران اسپانیایی پس از یک نوبت سفر به ایران، خاطراتی شورانگیز از سفر خود و عظمت تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین و میهمان نوازی ایرانیان منتشر کرده اند. اسپانیا کشوری است که به اندازه دو برابر درآمد نفتی سالانه ایران از محل جذب گردشگر خارجی درامد دارد و در حوزه های مختلف صنعت گردشگری تجارب فراوانی دارد. زمان ان فرا رسیده است که به موضوع گردشگری نگاه تازه ای با ابعاد راهبردی انداخته شود و توجه و منابع لازم در اختیار آن قرار گیرد.
    دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد :سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید هم در جهت افزایش تعداد گردشگران اسپانیایی، هم در زمینه دعوت به همکاری از سوی شرکت های مرمت کننده بناهای تاریخی و تبدیل آنها به هتل و اقامتگاه و هم در زمینه حضور هتل سازان و هتلداران اسپانیایی در بازار ایران اقدامات قابل توجهی انجام داده است و از امکانات، بودجه و برنامه ریزی سازمان جهانی گردشگری بهره برداری مطلوب کرده است.
    محمد حسن فدایی فرد با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی در نظر داریم در حوزه ارتقاء صادرات کالاهای غیر نفتی شامل تولیدات معدنی و همچنین محصولات کشاورزی و شیلاتی ایران بخصوص ساماندهی بازار طلای سرخ ایران در اسپانیا در همکاری با مراجع ذیربط داخلی گام های بلندی برداریم، خاطرنشان ساخت چنانچه بازار زعفران ایران که اغلب صادراتش بسوی اسپانیا است سازماندهی نشود هم اعتبار زعفران ایران و هم صدها هزار تولید کننده ایرانی صدمه خواهند دید.
    وی افزود: ما به نقش مهم وزارت خارجه هم از بعد جلوگیری از واردات غیر ضروری و ممانعت از فرار سرمایه و هم از بعد حمایت از تولیدات ملی واقف هستیم اما تردید نداریم که همه آحاد ملت و دستگاه های کشور باید در این زمینه همکاری و همسویی داشته باشند و نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی کشور در خدمت تولید ملی قرار گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر