عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

حمایت از کالای ایرانی از مسئولان شروع شود

واردات کالای قاچاق هنوز مقرون به‌صرفه است

عصر کالا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نباید توپ حمایت از کالای ایرانی را در زمین مردم انداخت، گفت:‌ حمایت جدی و اصلی باید از سوی مسئولان شروع شود، زیرا تولید کننده با فشارهای اقتصادی روبرو است.

حمایت از کالای ایرانی از مسئولان شروع شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از فارس ، سید حسن حسینی شاهرودی   با اشاره به نام‌گذاری سال 97 به نام «حمایت از تولید کالای ایرانی» اظهار داشت: حمایت از شعار سال پیش‌شرط‌هایی دارد که نظام اقتصادی کشور، قانونگذاران، ‌سیاست‌گذاران،‌ برنامه‌ریزان،‌ تولیدکنندگان و در آخرین حلقه مصرف‌کنندگان باید به آن توجه کنند. این پیش‌شرط، رقابتی شدن کالای ایرانی در مقابل کالاهای مشابه خارجی است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه مردم در 40 سال گذشته حمایت خود را از کالاهای داخلی داشته‌اند،‌ تصریح کرد: وقتی مردم می‌بینند مسئولان و مدیران اراده‌ای برای حمایت از تولید داخل ندارند و واردات کالاهای خارجی را ترجیح می‌دهند، نمی‌توان انتظار داشت مردم در عرصه و میدان حمایت از تولید داخل باشند.

    این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه کالاهای داخلی باید رقابت‌پذیر شوند، بیان داشت: تولیدکنندگان اول باید بدانند مردم کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب را خرید می‌کنند. اکنون وضع معیشت مناسب نیست و نیز کارخانجات با کمتر از 50 درصد ظرفیت، تولید می‌کنند.

    وی یادآور شد: برای رسیدن به بازارهای صادراتی لازم است تا بر اساس استانداردها، مدل‌ها و کیفیت بازارهای جهانی برنامه‌ریزی کنیم که این موضوع نیز خود الزاماتی دارد که متوجه مسئولان اقتصادی کشور است.

    حسینی شاهرودی به این ملزومات اشاره کرد و گفت: ثبات اقتصادی از اهمیت به سزایی برخوردار است و تلنگری که قیمت ارز در این ایام به بازار زده، منجر به بی‌ثباتی فضای کسب‌وکار و تولید می‌شود،‌ زیرا نقش تعیین‌کننده دارد و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را با ابهام و نگرانی روبرو می‌کند و آنها را از سرمایه‌گذاری دراز مدت منصرف می‌کند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دومین عامل را دور بودن تولیدات کشور از تکنولوژی و تجهیزات به‌روز برای رقابت با محصولات مشابه خارجی دانست و افزود: مشاهده می‌شود برخی تولیدات داخلی با امکانات و تجهیزات دهه اول انقلاب مشغول تولید هستند که این موضوع منجر به افزایش قیمت بهای تمام‌شده کالا، کیفیت پایین و غیررقابتی بودن آن می‌شود.

    این نماینده مجلس سومین عامل را مربوط به حوزه قوانین کسب‌وکار و قوانین متناظر دانست و یادآور شد: بسیاری از قوانین مربوط به حوزه نظام اقتصادی اعم از بانکی، پولی، بازار سرمایه، مالیات، مالیات ارزش‌افزوده و گمرک شرایط تسهیل‌کننده به نفع تولید و کالاهای ایرانی ندارند، بلکه خود مانعی پیش پای تولید هستند.

    به گفته حسینی شاهرودی، طبق آخرین گزارشی که دبیر شورای عالی فضای مجازی ارائه کرد، ایران در بخش تجارت الکترونیک رتبه سه رقمی دارد و فاصله زیادی با جهان دارد. در آینده اقتصاد دنیا به سمت الکترونیکی شدن و حضور در فضای مجازی حرکت می‌کند و شیوه‌های سنتی و ناکارآمد در بخش‌های بازرگانی و تجارت که منجر به افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن زمان می‌شود، جای خود را به مشتری‌مداری و سرعت در بازارهای جهانی داده است که در این بخش در زیرساخت‌ها و آموزش ضعف‌هایی داریم.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد، زمانی می‌توان از مردم انتظار داشت که از کالای داخلی حمایت کنند که شرایط مساوی برای تولیدکننده و کالاهای مشابه خارجی وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: بر اساس عرق ملی و دینی این فرهنگ باید ایجاد شود که مردم از کالای ایرانی مصرف کنند، اما تولیدکننده در نهایت فشار به‌‌سر می‌برد و طی 40 سال گذشته بازرگانان و تجار نتوانستند، در بازارهای صادراتی رقابت کنند،‌اکنون حتی واردات کالای قاچاق که ریسک بالایی دارد، مقرون به‌صرفه است.

    حسینی به آسیب‌شناسی ساختار تولید و بالا بودن هزینه‌های آن پرداخت و تصریح کرد: باید این عارضه‌یابی از سوی مسئولان صورت بگیرد که در کدام بخش ضعف وجود دارد. آیا هزینه کارگر گران است، مشکلی در انرژی، قوانین، تجهیزات داریم، اگر پاسخ مثبت است، باید برای آن برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد.

    حسینی شاهرودی با ابراز تأسف از اینکه تیم اقتصادی واحد و منسجمی در دولت وجود ندارد، عنوان کرد: انتظار داشتیم با تشکیل معاونت اقتصادی ریاست جمهوری حرکت روبه جلو، منظم و منسجم در عرصه اقتصادی ببینیم، اما این اتفاق نیفتاده، بنابراین تا مسئولان مشکلات را حل نکنند، نمی‌توان توپ را در زمین مردم انداخت.

    انتهای پیام/ب

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر