رئیس سازمان صنعت قم:

موج حمایت از کالای ایرانی درحال شکل گرفتن است

عصر کالا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه موج حمایت از کالای ایرانی در حال شکل گرفتن است گفت: تعصب نسبت به خرید کالای ایرانی برای اثرگذاری در بازار باید به ۷۵ درصد ارتقا یابد.

موج حمایت از کالای ایرانی درحال شکل گرفتن است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، محمد سیجانی روز چهارشنبه درنخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 97 در سالن امام جواد(ع) استانداری قم، با اشاره به مطالعات صورت گرفته درخصوص درصد افرادی که با تعصب کالای ایرانی را انتخاب می کنند ادامه داد: درصد میانگین افرادی که با تعصب کالای ایرانی را خریداری می کنند در کشور 25 درصد و در استان قم 33 درصد است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، افزود: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب، فرهنگ سازی های در حال انجام، تلاش برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی و نیز کاهش هزینه تمام شده، انتظار داریم که میزان گرایش و تعصب مردم به خرید کالای ایرانی رشد چشمگیری داشته باشد.
    وی مهمترین مشکل اقتصادی را بازار فروش دانست و گفت: در حوزه ساختاری با قاچاق کالا، ورود کالاهای مشابه، ضعف تولید رقابتی، ضعف بازاریابی و قیمت تمام شده مواجه هستیم.
    سیجانی بخشی از مشکل بازار فروش را نیازمند فرهنگسازی دانست و افزود: تعصب نداشتن نسبت به کالای ایرانی، چالش ذهنی مدیران و کارشناسان و همراه نبودن اصناف با کالای ایرانی از جمله موضوعاتی است نیاز به فرهنگ سازی دارد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه به منظور افزایش سهم کالای ایرانی در بازار باید قیمت تمام شده کاهش و کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد اظهار داشت: بسیاری از ماشین آلات نیاز به بازسازی دارد که به دلیل نرخ 18 درصد برای وام های تخصیصی، تولیدکنندگان از این موضوع استقبال نکردند که با تمهیدات دولت و کاهش نرخ سود، استقبال تولیدکنندگان را به همراه داشته است.
    سیجانی با بیان اینکه یکهزار و 300 میلیارد ریال برای نوسازی ماشین آلات و دستگاه های واحدهای تولیدی قم در نظر گرفته شده است گفت: تاکنون صاحبان 72 واحد صنعتی برای دریافت 950 میلیارد ریال تسهیلات نوسازی دستگاه های تولیدی ثبت نام کرده اند.
    وی با تاکید بر ارتقای کیفی دستگاه ها و ماشین آلات واحدهای بومی استان ادامه داد: وجود 250 واحد سنگبری، سهم 60 درصد صنعت چوب و مبلمان کشور توسط واحدهای تولید قم و نیز صنعت کفش به عنوان صنایع بومی استان با نوسازی ماشین آلات آنها علاوه بر بهینه سازی تولید، موجب تولید رقابت پذیر خواهد شد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به نقش اصناف برای سوق دادن خریداران به خرید کالاهای تولید داخلی گفت: باید با ایجاد معافیت مالیاتی و بسته های حمایتی برای اصناف رغبت لازم برای فروش کالای ایرانی توسط اصناف فراهم شود ضمن اینکه باید فروشگاه هایی که به طور کامل اجناس ایرانی را عرضه می کنند مورد حمایت قرار گیرند.
    سیجانی ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی، در سال های گذشته واحدهای تولیدی ،توانمندسازی شده است ولی همچنان در عرضه این تولیدات به عنوان یکی از حلقه های مهم نیازمند کار تشویقی و فرهنگی است که باید در این راستا آموزش فروشنده ها و تغییر ذهنیت آنها نسبت به کالای ایرانی می تواند بسیار در ترغیب کردن مردم به خرید کالای ایرانی موثر باشد.
    وی عملکرد استان قم در جذب اعتبارات تسهیلات رونق تولید را خوب دانست و گفت: قم در حوزه صنعت و کشاورزی با جذب 6 هزار و 300 میلیارد ریال در رتبه دوازدهم و در خصوص جذب تسهیلات در حوزه گردشگری با جذب 470 میلیارد ریال در رتبه دوم کشوری قرار دارد.
    سیجانی با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای تقویت تولید رقابتی در استان ادامه داد: تخصیص اعتبار برای برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت و نیز کمک به برگزاری رایگان نمایشگاه تخصصی برای خوشه های صنعتی از جمله اقدام های صورت گرفته در این حوزه بوده است.
    60 اتحادیه صنفی و بیش از یکهزار واحد صنعتی در داخل شهرک های صنعتی قم فعال هستند. از 389 خوشه صنعتی شناسایی شده کشور ، 6 خوشه صنعتی شامل خوشه صنعتی مبلمان، کفش، سنگ و سوهان در قم فعال هستند.
    استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
    وسعت 11 شهرک و ناحیه صنعت استان قم بالغ بر 3 هزار و 700 هکتار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر