قاچاق، درد مشترک دو صنعت اشتغالزای کشور

عصر کالا- صنعت نساجی و لوازم خانگی به عنوان صنایع اشتغال زا سهم بزرگی در اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر دارند که در حال حاضر قاچاق کالا حیات این دوصنعت مهم را با چالش جدی روبرو کرده است.

قاچاق، درد مشترک دو صنعت اشتغالزای کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از برنامه 18:30، محمدرضا دیانی رئیس انجمن لوازم خانگی کشور درباره اینکه صنعت لوازم خانگی در حال حاضر چه میزان اشتغال در کشور ایجاد کرده و چه سهمی از تولید صنعتی را در اختیار دارد گفت: لوازم خانگی بعنوان یک صنعت صادراتی است که 300 هزار نفر در آن اشتغال دارند و می توان با آن از مصرف جلوگیری کرد و به مصرف کالاهای داخلی کمک کرد که متاسفانه اکنون سهم تولید زیر 50 درصد است .

    دیانی افزود: مطابق برخی آمارها، گردش مالی بازار لوازم خانگی در ایران حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
    دیانی گفت: مهمترین عامل در حمایت از تولید، رقابت‌پذیری تولید از جهت قیمت و کیفیت است که صنعت لوازم خانگی از این جهت قدرت رقابت و جذب بازار را دارد.
    رئیس انجمن لوازم خانگی کشور گفت: غالب تولیدکنندگان از گرانی نهاده‌های تولید و وجود قوانین دست و پاگیر به عنوان موانع تولید یاد می کنند؛ در صنعت لوازم خانگی هم مشکلاتی از این دست وجود دارد و اصلاحات قانونی و اجرایی برای حمایت از تولید باید صورت پذیرد.
    دیانی گفت: در سال 95 طرح کارت خرید اعتباری برای رونق بازار به ویژه در بخش لوزم خانگی اجرا شد، اما نتیجه مطلوب را به همراه نداشت. جذب بازارهای صادراتی هم یکی از الزامات بقا و پویایی صنعتی به شمار می‌آید.
    محمدمهدی رئیس‌زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز گفت : در حال حاضر 9818 بخش نساجی و پوشاک داریم و اشتغال مستقیم انها در تولید 300 هزار نفر است. میزان هزینه اشتغال مثل دیگر کشورها، بنیان صنعتی شدن با این صنعت بوده است.
    وی افزود: در صنعت نساجی زیر 100 نفر جزو واحدهای کوچک و متوسط هستندو بازار این صنعت قاچاق پذیر ترین صنعت است ونمی تواند ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد. در گذشته صنعت نساجی 25 میلیارد دلار قاچاق داشت و اکنون قاچاق در آن به 15 میلیارد دلار رسیده است . در حالیکه در کشورهای چین و ترکیه و امارات حدود 5 الی 6 برابر ایران قاچاق پارچه وجود دارد.
    دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت :صنعت نساجی در تمام دنیا سهم‌ بالایی در اشتغال دارد، ضمن اینکه کمترین هزینه اشتغال‌آفرینی را در مقایسه با دیگر صنایع دارد. با توجه به این دو ویژگی،50 درصد صنعت نساجی اکنون در کشور فعال نیست و برخلاف بسیاری از صنعت ها 95 درصد نساجی دست بخش خصوصی است و برای خروج از رکود باید چند دستور العمل انجام  دهیم از جمله اینکه برندهای خارجی را با استفاده از امکانات داخلی کشورمان تولید کنند.
    رئیس‌زاده گفت: یکی از چالش های تولید در صنعت نساجی، مانند دیگر صنایع، فرسودگی و به روز نبودن خط و ماشین‌آلات تولید است و از این منظر مشکلاتی پیش روی تولید در صنعت نساجی وجود دارد که باید این ضعف ها را برطرف کرد.
    دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در سال‌های اخیر بخشی از کارخانه‌های بزرگ نساجی کشور تعطیل شدند و یا در معرض تعطیلی قرار گرفتند.

    رئیس‌زاده گفت: به علت به روز نبودن صنعت نساجی وضع تولید رونق لازم را ندارد و بالا بودن قیمت صادرات هم باعث شوک ارزی شد که در نتیجه صادر کنندگان از رقابت بازماندند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر