۲۰ انتقاد از مایکروسافت به خاطر وصله‌های امنیتی

عصر کالا- مایکروسافت اخیرا ۶۵ مورد آسیب‌پذیر را کشف کرده که بیش از یک‌سوم آن‌ها بحرانی و در سراسر محیط سیستم‌عامل، مرورگر و برنامه آفیس گسترش‌یافته است.

۲۰ انتقاد از مایکروسافت به خاطر وصله‌های امنیتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مایکروسافت ماه گذشته، مجموعه‌ای از وصله‌های امنیتی را برای 66 آسیب‌پذیری مهم امنیتی منتشر کرد. یعنی وصله‌هایی را برای محصولاتی نظیر ویندوز، مرورگر IE، Edge، ChakraCore، آفیس و محصولات وب آفیس، Flash Player، Microsoft Malware Protection Engine، ویژوال استودیو و Microsoft Azure IoT SDk ارائه کرد.

    بخش عمده‌ای از نقص‌های امنیتی موجود در مرورگر IE و Edge مربوط به موتورهای اسکریپت نویسی است که امکان اجرای کد از راه دور را ممکن می کند. همچنین یک نقص مربوط به اجرای از راه دور کد نیز در موتور VBScript کشف شده است که از درجه بحرانی است. این حفره امنیتی از طریق وب‌سایت‌ها یا مستندات بدخواه قابل بهره برداری است. بنابراین در این مورد، دامنه حمله با استفاده از مستندات آلوده آفیس افزایش خواهد یافت.

    چندین آسیب پذیری بحرانی دیگر در مولفه‌های گرافیکی ویندوز کشف شد که امکان اجرای از راه دور کد را در کتابخانه‌های فونت و مدیریت فونت‌های توکار فراهم می کند. با توجه به اینکه روشهای مختلفی برای مشاهده فونتها وجود دارد؛ از جمله مرور وب، مستندات، پیوست ها، حملات متنوعی از این طریق انجام خواهد شد، بنابراین نصب این وصله ها باید به سرعت انجام می‌شد. 

    همچنین بر اساس گزارش سایت افتا، کیبورد وایرلس 850 این شرکت دارای یک آسیب پذیری دور زدن ویژگی امنیتی است که برای شبیه سازی کلیدهای کیبورد و ارسال دستورات بدخواه به سیستم‌های هدف، قابل بهره برداری است. مهاجمین نیز می توانند با بهره برداری از این نقص، کلیدهای کیبورد را خوانده و اطلاعات حساس نظیر گذرواژه‌ها را استخراج کنند.

    این آسیب پذیری امکان استفاده مجدد از یک کلید رمزنگاری AES را برای ارسال کلیدهای ثبت شده به سایر دستگاه های کی‌بورد یا دریافت کلیدهای ثبت شده از سایرین، فراهم می کند. به این صورت که مهاجم باید با قرار گرفتن در محدوده شبکه‌ای دستگاه کیبورد آلوده، کلید رمزنگاری AES را از آن استخراج کند. به‌روزرسانی شرکت adobe نیز شامل وصله مربوط به 19 آسیب پذیری در 6 محصول است. شش نقص رفع شده در flash player نیز توسط ویندوز حل شده‌اند که سه تای آن‌ها از نوع  بحرانی هستند. 

    مایکروسافت پیش‌تر، به‌روزرسانی مهمی را برای رفع آسیب پذیری بحرانی در موتور حفاظت از بدافزار خود منتشر کرده بود که مهاجم می توانست با قرار دادن فایل بدخواه در مکان اسکن ابزار، کنترل سیستم را در دست بگیرد. اگرچه هیچکدام از آسیب پذیری‌های وصله شده تاکنون توسط مهاجمان مورد بهره برداری قرار نگرفته‌اند.

    اما از سوی دیگر طبق ادعای Ivanti Chris Goettl مدیر محصولات امنیتی مایکروسافت، یکی از مهم‌ترین اصلاحات در به‌روزرسانی امنیتی در ماه مارس منتشر شد. CVE-2018-1038 وصله بدی که در ماه ژانویه ارائه‌شده بود را حل کرد؛ این وصله جدید باید برای ویندوز 7 و ویندوز سرور 2008 R2 در دستگاه‌های مبتنی بر x64 در "اولویت اول" باشد.

    او ادعا کرد که نقص‌های بحرانی در سیستم‌عامل، مرورگر و برنامه آفیس در این ماه مدیران را مشغول نگه می‌دارد و توضیح داد: چندین آسیب‌پذیری بحرانی در سیستم‌عامل ویندوز، مرورگر اینترنت اکسپلورر، مرورگر Edge و آفیس در این ماه وجود دارد. درعین‌حال چندین آسیب‌پذیری مهم در هسته، فایروال گرافیکی مایکروسافت، فونت‌های TrueType و تعداد زیادی از آسیب‌پذیری‌های مهم مرورگر حل‌شده است.

    اما مایکروسافت افشا کرد که یک اشکال مهم در وصله (CVE-2018-1034) SharePoint  وجود دارد که عموماً مطرح اما هنوز مورد سوءاستفاده قرار نگرفته و منتشرنشده است. در حالی که  محقق ارشد امنیت در شرکت Rapid7 یک وصله غیرمعمول در مورد آسیب‌پذیری صفحه‌کلید بی‌سیم 850 مایکروسافت را اعلام کرد و توضیح داد وصله CVE-2018-8117 برای رفع یک آسیب‌پذیری با ویژگی امنیتی است، جایی که مهاجم را قادر به استخراج کلید رمزگذاری با ارسال و / یا خواندن کلیدهای صفحه‌کلید بی‌سیم می‌کند، به‌طور بالقوه در یک صفحه‌کلید بی‌سیم متصل به سیستم متصل امکان خواندن اطلاعات حساس مانند گذرواژه‌ها و یا انتشار دستورات مخرب وجود دارد.

    بر اساس ادعای او در ماه جاری هیچ‌ چیز غیرمعمولی وجود ندارد. متأسفانه این بدان معنی است که امکان به وجود آمدن آسیب‌پذیری‌ها و ربوده شدن اطلاعات در بدترین نوع یعنی اجرای کدهای مخرب در سرور (RCE) وجود دارد. همچنین در ماه مذکور مایکروسافت محدودیت کلیدی انطباق AV را که برای جلوگیری از بروز BSOD (خطای بحرانی در کامپیوتر) در هنگام نصب به‌روزرسانی Meltdown/Spectre طراحی‌شده بود را حذف کرد. برای مدیران سیستم، همراه با مایکروسافت، مقابله با به‌روزرسانی‌های Adobe نیز به‌طور گسترده وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر