چگونه امنیت گوشی اندرویدی خود را ارتقا دهیم؟

عصر کالا- کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری راهکارهای مهمی را که می‌تواند امنیت گوشی و اطلاعات شخصی کاربران را بالا ببرد و مانع نفوذ هکرها شود، معرفی کرده اند.

چگونه امنیت گوشی اندرویدی خود را ارتقا دهیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، امنیت اطلاعات آنها تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی شده است.

    بر اساس گزارش وب سایت زد دی نت، بنابراین کارشناسان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری خطاب به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرده‌اند که با رعایت نکات و موارد مختلفی قادر خواهند بود که امنیت اطلاعات شخصی موجود در گوشی‌های هوشمند خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات و حریم خصوصی خود جلوگیری به عمل بیاورند.

    در زیر به مهم‌ترین راهکارهای ارتقای سطح امنیت سایبری گوشی‌های اندرویدی که این کارشناسان در جدیدترین گزارش و بررسی‌های خود منتشر کرده‌اند، خواهیم پرداخت:

    1. فعال سازی ورود دو مرحله‌ای

    ورود دو مرحله‌ای یکی از نخستین راه‌هایی است که همواره کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری به کاربران گوشی‌های هوشمند و دارندگان هرگونه حساب کاربری توصیه می‌کنند. این کار با فعال‌سازی قابلیت ورود دو مرحله‌ای به کاربران این امکان را می‌دهد تا راه نفوذ هکرها به حساب کاربری و اطلاعات شخصی خود در گوشی سد کرده و مانع ورود آزادانه آنها به گوشی شوند.

    2. خرید از برندهای معتبر سازنده گوشی‌های اندروید

    به گفته متخصصان امنیتی، آن دسته از برندهای سازنده گوشی‌های اندرویدی که از اعتبار بالایی برخوردارند و همواره نسخه‌های به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید را زود به زود و بلافاصله بعد از رونمایی نسخه جدید اندروید، عرضه کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند، باید برای خریداری گوشی توسط کاربران در اولویت قرار بگیرند.

    3. فعال سازی قفل گوشی با پین کد

    با اینکه دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که همچنان از کدهای امنیتی معروف به PIN Code های شرکت سازنده موبایل به هنگام روشن و خاموش کردن گوشی استفاده کند، اما همچنان بسیاری از متخصصان امنیتی بر این باورند که فعال‌سازی قفل گوشی با این کدهای امنیتی تا حد زیادی قادر است از نفوذ هکرها جلوگیری به عمل بیاورد.

    4. دانلود اپلیکیشن از فروشگاه معتبر گوگل پلی استور

    یکی از توصیه‌های امنیتی که همواره کارشناسان فعال در این حوزه خطاب به کاربران عنوان می‌کنند، آن است که کاربران باید تنها از پلتفرم فروشگاه معتبر گوگل پلی استور اقدام به دانلود، دریافت و نصب اپلیکیشن کنند و به هیچ عنوان از سایر فروشگاه‌های غیر معتبر و محلی که معمولاً در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، برنامه دانلود نکنند.

    5. از وی‌پی‌ان (VPN) استفاده کنید!

    در صورتی که در کشوری خارجی هستید و یا امکان استفاده از اینترنت همراه (دیتا) را ندارید و مجبورید برای اتصال به شبکه فضای مجازی و انجام کار اینترنتی خود، به اینترنت وای فای عمومی و رایگانی که در اماکن عمومی وجود دارد، متصل شوید بهتر است طبق نظر کارشناسان و متخصصان امنیتی، ابتدا به یک نرم افزار وی پی ان ( VPN) معتبر وصل شده و سپس از خدمات اینترنتی بهره مند شوید.

    6. مدیریت دقیق و به موقع گذرواژه

    گذرواژه ورود به گوشی در کنار سایر رمزهای عبور حساب‌های کاربری مختلفی که کاربر از آنها به صورت آنلاین و آفلاین استفاده می‌کند، یکی از راههای نفوذ هکرها به حریم خصوصی قربانیان به شمار می‌رود بنابراین کاربران باید توجه ویژه ای به مدیریت دقیق و درست گذرواژه‌های مورد استفاده خود داشته باشند و هر از گاهی طبق توصیه کارشناسان و متخصصان امنیتی، آنها را تعویض کرده و به نکات ایمنی مربوط به آن نیز دقت کنند.

    7. نصب و استفاده از نرم افزارهای معتبر آنتی‌ویروس

    نصب آنتی‌ویروس‌های معتبری که در فروشگاه‌های آنلاین معتبر و قابل اعتماد همچون گوگل پلی استور وجود دارند و در دسترس کاربران گوشی‌های اندرویدی قرار گرفته اند، می‌تواند تا حد زیادی کمک بسزایی به ارتقای سطح امنیت سایبری گوشی و اطلاعات شما کند.

    8. خاموش و غیر فعال‌سازی اتصالات گوشی بهنگام عدم نیاز

    در صورتی که به اینترنت یا بلوتوث نیازی ندارید، تمامی اتصالات گوشی همچون اینترنت وای فای، دیتا (اینترنت همراه)، بلوتوث و ان اف سی را قطع کنید بدین ترتیب می‌توانید احتمال و ضریب نفوذ هکرها و مجرمان سایبری را دست کم در مدت زمانی که به آنها از طریق اتصالات گوشی اجازه ورود نمی‌دهید، را به حداقل برسانید.

    9. لغو نصب اپلیکیشن های بی استفاده در گوشی

    در صورتی که شما نیز جز آن دسته از کاربرانی هستید که علاقه زیادی به دانلود، دریافت و نصب اپلیکیشن های مختلف بر روی گوشی هوشمند خود دارند، باید از احتمال بالای نفوذ هکرها و مجرمان سایبری از طریق اپلیکیشن های بی استفاده توسط کاربران نیز آگاه باشید چراکه این برنامه‌ها در صورتی که شما از آنها به مدت تقریباً طولانی استفاده نمی‌کنید، قادر خواهند بود قربانیان مناسب خود را به خوبی شناسایی کرده و به عنوان پنجره‌ای برای ورود و نفوذ به اطلاعات و حریم خصوصی کاربران موبایل از آن بهره بجویند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر