قیمت برخی مدلهای معروف

حباب قیمتی بر بازار موبایل ایران

عصر کالا- گزارش‌ها از بازار ایران حاکی از آن است که با وجود چند روز از اجرای آزمایشی طرح رجیستری تلفن همراه، بازار موبایل با افزایش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ مواجه شده است.

حباب قیمتی بر بازار موبایل ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، البته دراین‌میان بازار با رکود و کاهش تقاضا نیز همراه شده و گویا توصیه‌ها برای نخریدن گوشی تا شکسته‌شدن قیمت‌ها کارساز شده است؛ طرحی که قرار است برای واردات بازار هزینه‌ای دربر نداشته باشد.

    این طرح از سوی دو وزارتخانه ارتباطات و صنعت، معدن و تجارت و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق تلفن همراه به بازار کلید خورده است. گوشی موبایل یکی از کالاهایی است که همواره در سالیان گذشته بیشترین سهم قاچاق را به خود اختصاص داده و آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که بیش از 90 درصد گوشی‌های موبایل در بازار قاچاق هستند. بر اساس این طرح، گوشی‌های تلفن همراهی که در سامانه رجیستری ثبت نشده باشند امکان تماس را از دست خواهند داد.
    این به این معنی است که از این پس از مبادی غیرگمرکی گوشی تلفن همراه نمی‌تواند وارد شود چراکه در غیراین‌صورت نمی‌توانند به سیستم مخابراتی متصل شوند و عملا از چرخه مصرف خارج می‌شوند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اثرات روانی اجرای این طرح بر بازار موبایل را نمی‌توان نادیده گرفت. طرحی که قرار بود در آن ریال اضافه‌ای بیش از ارزش واقعی گوشی به فرصت‌طلبان پرداخت نشود. به‌همین‌دلیل از مردم خواسته شده در صورت افزایش قیمت گوشی از خرید آن خودداری کنند تا حباب قیمتی آن شکسته شود.
    ایسنا گزارش می‌دهد که بررسی‌ها و مشاهدات از بازار موبایل نشان‌دهنده این است که توصیه‌های وزیر ارتباطات کارساز شده، چراکه مراکز فروش موبایل خلوت شده‌اند و به‌نظر می‌رسد بسیاری از متقاضیان فعلا دست از خرید کشیده‌اند تا قیمت‌ها در بازار متعادل شود. دراین‌میان برخی از فروشندگان از اجرای طرح رجیستری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند: «این موضوع هیچ تأثیری روی افزایش قیمت موبایل نداشته است، به گفته آنها روند صعودی قیمت موبایل چندهفته‌ای است که بعد از افزایش قیمت دلار کلید خورده است». اما برخی دیگر از فروشندگان معتقدند اجرای این طرح تأثیر خود را بر بازار گذاشته است و افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت موبایل را ناشی از اجرائی‌شدن رجیستری می‌دانند.

    به گفته عرضه‌کنندگان گوشی تلفن همراه، بازار موبایل درحال‌حاضر با کمبود تقاضا روبه‌روست و میزان فروش گوشی به شکل محسوسی پایین آمده است. بر این اساس مشاهدات قیمت‌ها در بازار، برندهای شناخته‌شده گوشی تلفن همراه از جمله اپل، سامسونگ، هوآوی، ال‌جی و... با افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی همراه شده‌اند.

    درحال‌حاضر گوشی «اپل» که یکی از برندهای محبوب و پرطرفدار در بازار موبایل است رِنج قیمتی از یک‌میلیون‌و 400 هزار تا بیش از پنج میلیون تومان دارد. به‌عنوان نمونه یک مدل از گوشی اپل که قیمت آن تا چند روز قبل یک‌میلیون‌و 900 هزار تومان بوده، به بیش از دومیلیون‌و 150 هزار تومان رسیده است. گوشی‌های موبایل «سامسونگ» نیز از حدود 400 هزار تومان در بازار موجود هستند و تا بیش از چهار میلیون تومان هم مدل‌هایی دارند که به فروش می‌رسد. مدلی از گوشی سامسونگ که یک میلیون تومان قیمت داشت به حدود یک‌میلیون‌و 300 هزار تومان رسیده است. گوشی موبایل «ال‌جی» از دیگر برندهای شناخته‌شده در بازار است که از حدود 500 هزار تومان در بازار قیمت دارد و تا حدود دومیلیون‌و 500 هزار تومان مدل‌هایی برای فروش دارد. به‌عنوان نمونه یکی از مدل‌های گوشی این برند که یک‌میلیون‌و 200 هزار تومان قیمت داشت اکنون به بیش از یک‌میلیون‌و 400 هزار تومان رسیده است. گوشی «اچ‌تی‌سی» نیز رنج قیمتی از 450 هزار تومان تا یک‌میلیون‌و 300 هزار تومان در بازار موبایل دارد که نسبت به روز‌های قبل افزایش قیمت خاصی را تجربه نکرده است.
    گوشی «هوآوی» نیز رنج قیمتی از 550 هزار تومان تا دومیلیون‌و 400 هزار تومان در بازار دارد. این برند هم با تغییر قیمت همراه شده است و به طور نمونه مدلی از آن‌ که یک میلیون تومان قیمت داشته به یک‌میلیون‌و 250 هزار تومان رسیده است.
    در این میان جای نهادهای نظارتی همچون تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بازار خالی است تا با افزایش قیمت‌ها برخورد کنند، چراکه هیچ هزینه‌ای بر واردات و بازار گوشی تحمیل نشده که فروشندگان هم مجبور به تغییر قیمت باشند. بنابراین باید با این سودجویی و ‌گران‌فروشی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده برخورد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر