سازمان ملی استاندارد ایران:

کیفیت تولیدات داخلی کم نشده است

عصر کالا- مدیرکل نظارت بر اجرای صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: فعالیت مناسب مدیران کنترل کیفی سبب شد که به کیفیت محصولات در دوران زکام اقتصادی و بیماری صنعت، کیفیت محصولات تولید داخل کاهش نیابد.

کیفیت تولیدات داخلی کم نشده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، محمد احمدی‌مقدم امروز در همایش روز ملی کیفیت در استان زنجان که به میزبانی سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: دستیابی به کیفیت و استانداردها راهی طولانی و بی‌انتها است که نیازمند تلاشی مستمر و با برنامه‌ریزی است؛ چرا که بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان راه به جایی برد و تصمیم‌گیری‌ها باید با اهداف کلان کشور هماهنگ شود.

    این مسئول با اشاره به ضرورت آموزش برای مدیران کنترل کیفی، ادامه داد: در نیمه نخست امسال قریب به 148 هزار نفر - ساعت برای مدیران کنترل کیفی در کشور اجرا شده و باید توجه داشت که آموزش به صورت یکنواخت و تکراری نباشد و اهمیت آموزش به حدی است که در مراسم ملی کیفیت در 30 آبان‌ماه از فعالینی که در حوزه آموزش عملکرد مناسبی داشتند، تقدیر شد.

    وی با بیان اینکه همه مکلف به اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: همه باید در راستای اهداف برنامه ششم توسعه به خصوص بند (پ) ماده 60 فعالیت‌های مناسبی را انجام دهند و با توجه به منشور حقوق شهروندی فعالیت خود را با روحیه‌ای جهادی ادامه دهند.

    احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: آن‌گونه که گفته شد کیفیت تعریف پیچیده‌ای دارد ولی تعبیر آن آسان است و انتظار می‌رود که تولیدکنندگان به سمت تولید با کیفیت مطلوب مصرف‌کننده حرکت کنند که این مهم با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابل دسترسی است و باید برای ساماندهی استاندارد صنعت ساختمان کشور گام‌هایی برداشت.

    مدیرکل نظارت بر اجرای صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد ایران، یادآور شد: ایران کشوری است که همواره در معرض تحریم از جانب سایر کشورها بوده است که گاهی شکنندگی را برای تولیدات ایرانی به همراه داشته است و از آنجایی که هر کشور به دنبال ایجاد شرایط بهتر برای خود است، ایران نیز می‌تواند با تاسی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شرایط خود را بهبود بخشد.

    وی تصریح کرد: افزایش پوشش استاندارد برای محصولات داخلی بند 24 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است که رسیدن به این مهم با تدوین و اجرای استانداردها که مدیران کنترل کیفی افرادی متخصص در این زمینه هستند، میسر است و تولید محصولاتی با کیفیت و استانداردهای بالا سبب راهیابی این کالاها به بازارهای سایر کشورها می‌شود.

    احمدی‌مقدم در رابطه با رویکرد نوین استاندارد، اظهار کرد: در این رویکرد به دنبال آن هستیم که از بروکراسی اداری صرف‌نظر شود که سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه را به دنبال دارد و مبنای این رویکرد بر خود اظهاری و خودکنترلی است و واحدهای تولیدکننده اظهاریه انطباق خود را بر اساس استانداردهای بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای یا کارخانه‌ای اظهار می‌کنند به عبارت دیگر استانداردسازی از بطن واحد تولیدی انجام می‌شود.

    این مسئول یادآور شد: در حال حاضر زیرساخت‌های سامانه‌ای این رویکرد نوین آماده شده و هماهنگی‌های لازم نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آمده و ابلاغیه‌هایی نیز توسط وزیر صنعت در ارتباط با این موضوع انجام شده است.

    در ادامه این جلسه، رئیس انجمن مدیران کنترل کیفیت استان زنجان، گفت: تجهیزات، نیروی انسانی، مواد اولیه سه ضلع مثلث تولید هستند که در صورت وجود همه این موارد در سبب تولید کالای باکیفیت می‌شود و اگر هرکدام از این سه فاکتور به مشکلی مواجه شوند، از کیفیت محصول کاسته می‌شود.

    علیرضا مینویی ادامه داد: در سال‌های قبل با تحریم مواد اولیه، مواد اولیه مرغوبی به کشور وارد نشد تجهیزات کارخانه‌ها نیز فرسوده بود یا از ماشین‌آلات نامناسب چینی خریداری می‌شود و کارفرمایان به بهانه‌های مختلف از نیروی کار ناکارآمد استفاده می‌کردند که انتظار می‌رفت کیفیت محصولات داخلی کاهش یابد که با فعالیت مناسب مدیران کنترل کیفی محصولات کیفیت خود را حفظ کردند.

    وی افزود: فعالیت مناسب مدیران کنترل کیفی سبب شد که به کیفیت محصولات در دوران زکام اقتصادی و بیماری صنعت، کیفیت محصولات تولید داخل کاهش نیابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر