هرکدام از لوازم خانگی چقدر برق مصرف می‌کنند؟

عصر کالا- فصل تابستان و با اوج گیری مصرف برق، استفاده از برخی وسایل برقی در ساعات پیک مصرف با تحمیل بار اضافی به مدار دردسر هایی را همچون خاموشی های پی در پی به دنبال دارد، به همین خاطر به بررسی میزان حدودی مصرف وسایل برقی خانگی پرداختیم.

هرکدام از لوازم خانگی چقدر برق مصرف می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵:۰۰

    در تابستان با بالا رفتن میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف از جمله بخش خانگی بیش از پیش بحث اصلاح الگوی مصرف انرژی و صرف جویی مطرح می‌شود.

    در این میان بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور یکی از اهداف اساسی برنامه‌های توسعه بوده به طوریکه بر اساس بند «و» تبصره 19 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران در دستور کار دولت قرار گرفته است.

    با این حال افراد با دانستن میزان مصرف حدودی برق و استفاده از این لوازم برقی در ساعت‌های غیر از پیک می‌توانند صنعت برق را در کنترل خاموشی‌ها و کاهش مصرف انرژی در تابستان یاری کنند.جدول حدودی مصرف لوازم برقی خانگی به شرح زیر است:

    در این بین ماشین لباسشویی به طور میانگین بالغ بر 2 هزار و 500 وات انرژی مصرف می‌کند که رقم قابل توجهی است.

    همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از 15 میلیون دستگاه ماشین لباسشویی در کشور وجود دارد و با توجه به مصرف بالا در صورت استفاده از این وسیله برق در ساعات غیر پیک می‌توان کمک بزرگی به صنعت برق و کنترل مصرف کرد.

    وسایل سرمایشی از دیگر وسایل پرکاربرد در فصل تابستان است که بر اساس آمار حدود 70 درصد از خانوار‌های شهری از کولر آبی، 18 درصد از کولر گازی و 12 درصد سایر سیستم‌های سرمایشی استفاده می کنند که حجم میزان استفاده انرژی با توجه به تعداد بالا وسایل قابل توجه خواهد بود.
    بنا بر آمار منتشره جایگزینی یک کولر گازی با ظرفیت BTU/h 18000 راندمان پایین با نوع راندمان بالا و ارتقای رتبه انرژی این تجهیزات از رتبه G. به رتبۀ A، کاهش توان مصرفی در حدود یک کیلووات را به همراه خواهد داشت.

    با فرض کارکرد 1440 ساعت در سال، کاهش مصرف سالانه انرژی به ازای یک دستگاه 1440 کیلووات ساعت خواهد بود؛ این در حالی است که برخی از کولر گازی‌های فرسوده که مورد استفاده قرار می‌گیرند فاقد حداقل رتبۀ قابل قبول انرژی بوده و برق زیادی مصرف می‌کنند.

    با ارتقای کارآیی کولر‌های قدیمی و کم بازده موجود در کشور با انواع جدید، پیک مصرف برق حداقل به میزان 4 هزار مگاوات کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر