پرداخت تسهیلات چهار درصدی برای تعویض یخچال های فرسوده

عصر کالا- رئیس گروه کارایی انرژی دفتر ساختمان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) از اجرای آزمایشی طرح جایگزینی یخچال هایی با بهره وری انرژی رده های A و بالاتر با یخچال های فرسوده خبر داد و گفت: در این طرح، یخچال فرسوده از متقاضیان تحویل گرفته می شود و یخچال جدید با تسهیلات ارزان قیمت (نرخ سود چهار درصد) به آنها تحویل داده می شود.

پرداخت تسهیلات چهار درصدی برای تعویض یخچال های فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، آرش قلمی امروز سه شنبه افزود: در مرحله آزمایشیِ اجرای این طرح، 45 میلیارد ریال به سه تولیدکننده داخلی یخچال فریزر اعطا شد تا متقاضیان به صورت اقساطی مبالغ یخچال فریزرها را به کارخانه ها پرداخت کنند و کارخانه ها نیز این منابع را بعد از سه سال به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) عودت دهند.
    وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت آزمایشی در سال گذشته اجرایی شد، گفت: هم اکنون در حال تحلیل نتایجِ اجرای آزمایشی هستیم و بعد از این مرحله، وارد فاز اجرایی خواهیم شد.
    این مقام مسئول در ساتبا گفت: در این طرح یخچال فریزرهای با عمر بیش از 10 سال از متقاضیان دریافت می شود و به جای آن، یخچال فریزرهایی با بهره وری انرژی رده های A و بالاتر تعویض می شوند.
    قلمی اضافه کرد: در مرحله آزمایشی طرح جایگزینی یخچال های فرسوده، سه کارخانه داخلی الکترواستیل، امرسان و حایرآسا مشارکت داشتند.
    رئیس گروه کارایی انرژی دفتر ساختمان ساتبا افزود: ردیف بودجه ای برای بهینه کردن مصرف انرژی در بودجه 1396 وجود دارد که از این محل می توانیم برای تامین مالی طرح جایگزینی یخچال های فرسوده استفاده کنیم.
    وی در مورد فرایند اجرای این طرح گفت: هر کدام از سه کارخانه تولیدکننده یخچال فریزر، یک سبد از محصولات خود را معرفی کردند؛ در مقابل، متقاضیان یخچال فریزر مورد نیاز خود را انتخاب و به نمایندگی کارخانه اعلام کردند؛ در مرحله بعد، یخچال فریزر فرسوده از متقاضی تحویل گرفته و محصول نو به آنها تحویل داده می شود.
    قلمی اضافه کرد: یخچال فریزرهای فرسوده بعد از دریافت، در کارخانه نگهداری و در حضور نماینده ساتبا امحا خواهد شد.
    به گزارش ایرنا، مدیردفترمطالعات بهره وری انرژی بخش ساختمان و لوازم خانگی ساتبا روز گذشته اعلام کرده بود: نتایج آزمون تعیین مصرف انرژی دستگاه های فرسوده نشان می دهد با تعویض این دستگاه ها، حدود 55 درصد در مصرف انرژی یخچال ها صرفه جویی می شود.
    سعیدامانی اضافه کرد: با تعویض یخچال فرسوده با نوع راندمان بالا، به طور میانگین مصرف انرژی سالانه هر یخچال برای یک خانوار از 866 به 387 کیلووات ساعت کاهش پیدا می کند.
    با درنظر گرفتن تعداد کل یخچال های تعویض شده ( 2 هزار و 280 دستگاه)، در مجموع سالانه حدود یک هزار و 100 مگاووات ساعت در مصرف انرژی برق کشور صرفه جویی شده که این میزان صرفه جویی معادل کاهش تولید سالانه یک هزار و 400 تن گاز دی‌اکسید کربن (CO2 ) است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر