مروری بر سفر ۵ ساله مایکروسافت در حوزه سخت افزار

عصر کالا- حدود پنج سال قبل، هیچکس مایکروسافت را به خاطر محصولات سخت افزاری اش نمی شناخت؛ البته چندین قطعه لوازم جانبی از سوی این شرکت معرفی شده بود و مدتی هم از حضور اکس باکس در بازار می گذشت، ولی در حوزه کامپیوترهای شخصی همه چیز برای آنها در نرم افزار خلاصه می شد.

مروری بر سفر ۵ ساله مایکروسافت در حوزه سخت افزار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دیجیات.،مایکروسافت در سال 2012 با معرفی سرفس پرو و سرفس آر تی وارد کسب و کار PC شد
    از اواسط سال 2012 ورق برگشت؛ مایکروسافت از دو تبلت حرفه ای به نام های «سرفس پرو» و «سرفس آر تی» رونمایی کرد که ورود رسمی این کمپانی را به کسب و کار کامپیوترهای شخصی رقم زدند. در آن زمان تصمیم ردموندی ها کمی عجیب می نمود، به خصوص اینکه تبلت های ویندوزی چندان محبوب نبودند؛ با این حال کمپانی مذکور پا پس نکشید و مسیرش را ادامه داد تا هر سال شاهد نوآوری های بیشتری از سوی آنها باشیم.

    با اینکه فروش این محصولات چندان چنگی به دل نمی زد، اما مایکروسافت بر ایده اش پافشاری کرد و توانست سرفس را از جایگاه یک تبلت نه چندان محبوب به سطح یک کامپیوتر شخصی همه کاره برساند. حال با معرفی «لپ تاپ سرفس» کمپانی مذکور می خواهد برای نخستین بار به جنگ رقبایی نظیر Dell و اچ پی (که مدتهاست از ویندوز حمایت می کنند) و حتی خانواده مک بوک اپل برود.

    تبلت سرفس آر تی یکی از ضعیف ترین محصولات سخت افزاری مایکروسافت لقب گرفت
    واضح است که پیمودن این راه به هیچ وجه ساده نبوده؛ تبلت های سرفس با ظاهر جذاب و رنگ های چشم نواز در ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفتند، اما نقد و بررسی های اولیه حکایت از عملکرد کمتر از حد انتظار آنها داشت. سری پرو (Pro) شارژدهی ضعیفی داشتند، نه به اندازه تبلت ها ظریف و سبک بودند، و نه توان عملیاتی شان به لپ تاپ های حرفه ای می رسید. نهایتاً مدل «سرفس آر تی» مبتنی بر پردازنده ARM با انتقادات گسترده روبرو شد که بخش اعظم آن به پشتیبانی ضعیف این نسخه از ویندوز برمیگشت.

    «سرفس آر تی» همچون تمامی دستگاه های مبتنی بر ویندوز RT با شکست مواجه شد و اگرچه مایکروسافت «سرفس 2» را با سخت افزاری قوی تر عرضه کرد، اما کاربران به صراحت اعلام کردند نسخه کاملی از ویندوز را با قابلیت اجرای تمامی اپلیکیشن های دسکتاپ می خواهند، نه کمتر از آن.

    موفقیت سرفس پرو 2 و 3 نگاه کاربران را به محصولات مایکروسافت تغییر داد
    خوشبختانه مایکروسافت متوجه شد که باید توانش را به ساخت کامپیوترهای کامل و همه کاره معطوف سازد، نه تبلت هایی در سطح آیپد. نگاه این کمپانی به سمت PC های هیبریدی 2-در-1 تغییر جهت داد و با استفاده از پردازنده های قوی تر و کم مصرف تر، توانست به این مهم دست یابد؛ سرفس پرو 2 و سرفس پرو 3 توانستند در نقش یک کامپیوتر حرفه ای نیاز کاربران را برآورده سازند.

    در سال 2015 بود که سرفس به جایگاه مطلوبش نزدیک شد. مایکروسافت تصمیم گرفت به جای تمرکز بر ویندوز آر تی، نسخه ارزان قیمت تری از تبلت های سرفس پرو را به نام «سرفس 3» عرضه کند، محصولی که از نسخه کامل ویندوز بهره می برد و با قیمت زیر 500 دلار، هم به عنوان تبلت و هم در نقش لپ تاپ عمل می کرد. پس از آن سرفس پروی 4 هم با استقبال گسترده ای روبرو شد، چون دستگاهی پرقدرت در ابعادی ظریف و سبک به شمار می رفت.

    سرفس بوک، نخستین لپ تاپ مایکروسافت بود که برای رقابت با مک بوک پرو عرضه شد
    در همین سال، مایکروسافت ستاره دیگری را به خانواده محصولاتش افزود: سرفس بوک. این دستگاه نخستین لپ تاپ ردموندی ها به شمار می رفت که با نمایشگر 13 اینچی بسیار با کیفیت، شارژدهی بالا، طراحی زیبا و البته توان پردازشی فوق العاده برای رقابت با مک بوک پرو های اپل عرضه شد. از همه مهم تر اینکه تنها با فشردن یک دکمه، می توانید نمایشگر را از بدنه جدا کرده و آن را به تبلتی سبک وزن مجهز به پردازنده های کلاس لپ تاپ تبدیل نمایید.

    البته برخی کارشناسان از طراحی خاص لولای این لپ تاپ و قیمت بالای آن به عنوان نکات منفی در فهرست ویژگی های سرفس بوک نام برده اند، اما بسیاری دیگر معتقدند مایکروسافت با معرفی این محصول توانست دیگر تولیدکنندگان نوت بوک را به چالش بکشد و آنها را به ارائه دستگاه هایی قدرتمند و زیبا تر ترغیب نماید.

    سرفس استودیو به سرعت به یکی از آرزوهای طراحان گرافیکی بدل شد
    در سال 2016 شاهد تصمیم جسورانه دیگری از سران این غول تکنولوژی بودیم؛ مایکروسافت نخستین کامپیوتر دسکتاپ خود یعنی «سرفس استودیو» را معرفی کرد که اگرچه در نگاه اول شبیه دیگر PC های همه کاره رومیزی به نظر می رسید، اما ویژگی های برجسته، قابلیت تغییر زاویه نمایشگر، و به خصوص لوازم جانبی اختصاصی از جمله قلم استایلوس و «سرفس دایال»، به سرعت آن را به یکی از آرزوهای طراحان گرافیکی بدل کرد.

    قیمت بالای سرفس استودیو (بیش از 3000 دلار) و فقدان قابلیت ارتقاء سخت افزاری را می توان به عنوان معایب اصلی این محصول برشمرد، اما به هر حال مایکروسافت نشان داد می تواند کامپیوتر دسکتاپی بسازد که از همه نظر با برترین محصولات روز دنیای تکنولوژی برابری می کند و حتی در مواردی از آنها سرتر است.

    مایکروسافت هیچگاه در حوزه موبایل موفقیتی به دست نیاورد
    با وجود این گام های مثبت، مایکروسافت نتوانست در حوزه موبایل درخشش کافی داشته باشد و حتی خرید نوکیا هم گره کار آنها را باز نکرد. به تازگی هم مشخص شد که این کمپانی پلتفرم ویندوز فون را به طور کامل کنار گذاشته. حتی با وجود موفقیت سرفس پروی 4 و سرفس 3، بیش از یک سال است که شاهد به روز رسانی آنها نبوده ایم و تولید سرفس 3 هم در ماه پایانی سال 2016 متوقف شده است.

    بدین ترتیب تعجبی ندارد که در آخرین گزارش عملکرد مالی مایکروسافت، کاهش 26 درصدی در فروش خانواده محصولات سرفس عنوان شده که رقمی بیش از یک میلیون دستگاه را شامل می شود. برای مقایسه کافیست بدانید اپل در حوزه کامپیوترهای شخصی پنج برابر و در زمینه تبلت حدود 12 برابر از ردموندی ها بیشتر فروش دارد، حتی با وجود اینکه فروش آیپد روز به روز کمتر می شود.

    شاید بگویید این دو کمپانی را نباید با یکدیگر مقایسه کنیم، اما حقیقت این است که مایکروسافت برای حضور در عرصه سخت افزار و ارائه یک پلتفرم مشترک در قالب سبد خریدی کامل، باید اپل را الگوی خویش قرار دهد، و تا به اینجا دیده ایم که سرفس هنوز راه زیادی برای رسیدن به جایگاهی رقابتی پیش رو دارد.

    شاید لپ تاپ سرفس مجهز به ویندوز 10 اس همان محصولی باشد که هواداران مایکروسافت منتظرش بودند
    با همه این تفاسیر، کنفرانس آموزشی اخیر مایکروسافت موسوم به microsoftEDU که با معرفی نسخه جدید سیستم عامل محبوب ویندوز یعنی Windows 10 S و لپ تاپ سرفس همراه بود، دوباره امیدها را در دل هواداران این کمپانی زنده کرد و آنها را امیدوار ساخت که شاید در آینده باز هم محصولات سخت افزاری بیشتر و متنوع تری را شاهد باشیم.

    لپ تاپ سرفس هیچ ویژگی عجیب و غریبی ندارد، نه نمایشگرش از بدنه جدا می شود و نه قابلیتی نوآورانه را ارائه می کند؛ در واقع این لپ تاپ را می توان ساده ترین سخت افزار مایکروسافت دانست که تا به امروز تولید شده است. با این حال شاید رمز موفقیتش نیز همین باشد: دستگاهی ساده و به دور از پیچیدگی با طراحی ظریف، وزن کم، کیفیت ساخت بالا و کاربرد آسان.

    یکی از نکات جالب توجه در مورد لپ تاپ سرفس این است که اگرچه با نسخه سبک و کم حجم ویندوز 10 اِس عرضه می شود، اما کاربران در صورت نیاز می توانند آن را به نسخه کامل ویندوز 10 پرو ارتقاء دهند و تمام نرم افزارهای دسکتاپ را روی آن به اجرا درآورند.

    می بینیم که فقط طی پنج سال، مایکروسافت از یک شرکت مبتدی در حوزه سخت افزار، به سطحی از توانایی و اعتماد به نفس رسیده که می تواند محصولی ساده و کاربردی را برای رقابت با بزرگان این صنعت معرفی کند؛ محصولی که به هیچ ویژگی خاص و عجیبی برای برجسته شدن نیاز ندارد. لپ تاپ سرفس شاید فقط یک نوت بوک ساده باشد، اما احتمالاً همان چیزیست که علاقه مندان به این شرکت و کاربران پرسابقه ویندوز انتظارش را می کشیدند؛ ماه های آتی می تواند نشان دهد که آیا تصمیم ردموندی ها درست بوده یا خیر.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر