پروژه اندرومدا، ویندوز را به پلتفرمی برای آینده تبدیل می‌کند

عصر کالا- پروژه‌ی اندرومدا، برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی مایکروسافت برای گسترش پلتفرم ویندوز است. در این مقاله با این پروژه بیشتر آشنا می‌شویم.

پروژه اندرومدا، ویندوز را به پلتفرمی برای آینده تبدیل می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زومیت، مایکروسافت در حال طی قدم بعدی خود برای یکپارچه‌سازی پلتفرم ویندوز است. این قدم، سیستم‌عامل اندرومدا (Andromeda OS) نام دارد و هدف آن تبدیل ویندوز به پلتفرمی ماژولار است. این پروژه، آینده‌ی ویندوز را رقم خواهد زد.

    اکنون بیش از سی سال از عمر ویندوز می‌گذرد؛ در دنیای فناوری چنین قدمتی را باید با کلمه‌ی «باستانی» توصیف کرد. به‌واسطه‌ی همین باستانی بودن، ویندوزی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، مملو از ویژگی‌ها و اجزایی است که بسیاری از دستگاه‌ها هیچ نیازی به آن‌ها ندارند. در دنیایی که هرروز انواع جدیدی از ابزارها خلق می‌شوند، ویندوز آن‌قدر سالخورده و سنگین است که توان تطبیق به‌موقع خود با این ابزارهای نوین ندارد؛ برای مثال، می‌توان به ساعت‌های هوشمند اشاره کرد. مایکروسافت نیز از این مسئله بی‌اطلاع نیست و در درون این شرکت تلاش‌هایی برای رفع این معضل در جریان است.

    Microsoft Band 2

    بنا بر ادعای زک بُدن از وب‌سایت ویندوز سنترال، مایکروسافت در حال کار روی پروژه‌ای موسوم به سیستم‌عامل «اندرومدا» است. این پروژه، ستون فقرات آینده‌ی ویندوز و گامی بلند در تبدیل ویندوز به سیستم‌عاملی یونیورسال واقعی خواهد بود. به‌طور خلاصه، نام اندرومدا به ویندوزی اشاره دارد که می‌تواند در پلتفرم‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد و با کمک افزونه‌های ماژولار خود، ویژگی‌ها و تجربه‌ی کاربری متناسب با هر پلتفرم را ارائه کند.

    به زبان ساده‌تر، هدف نهایی مایکروسافت افزایش انعطاف‌پذیری ویندوز است. به‌گونه‌ای که بتوان بدون نیاز به داشتن انواع مختلف ویندوز (نظیر ویندوز 10 دسکتاپ یا ویندوز 10 موبایل)، این سیستم‌عامل را در مجموعه‌ی متنوعی از دستگاه‌ها نصب کرد. بر همین اساس، ویندوز در آینده خواهد توانست به‌تناسب دستگاه‌ها کوچک‌تر شود و فرایند ساخت سیستم‌عامل متناسب با هر دستگاه سریع‌تر از گذشته خواهد بود. علاوه بر این، دیگر خبری از ویژگی‌های زائد و اضافه نخواهد بود. مجموع این موارد، عملکرد ویندوز روی دستگاه‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر را بهبود می‌بخشد.

    در حال حاضر، OneCore و پلتفرم یونیورسال ویندوز تنها اجزای یونیورسال ویندوز 10 هستند. باقی اجزای ویندوز به پلتفرم‌های مشخصی تعلق دارند. برای مثال برنامه‌های Win32 ویژه‌ی ویندوز دسکتاپ هستند و روی موبایل خبری از آن‌ها نیست. به کمک پروژه‌ی اندرومدا، مایکروسافت در تلاش است تا چنین اجزایی را که متعلق به یک محصول خاص هستند، حذف و با تقسیم ویندوز به قسمت‌های مختلف، آن را به یک پلتفرم ماژولار تمام‌عیار تبدیل کند.

    در نتیجه‌ی ماژولار شدن کلی ویندوز، نیازی به گونه‌های اختصاصی ویندوز 10، نظیر ویندوز 10 موبایل یا ویندوز 10 ایکس‌باکس وجود نخواهد داشت. با کمک پروژه‌ی اندرومدا، بدون نیاز به وجود گونه‌ی خاصی از ویندوز، می‌توان ویندوز را متناسب با هر دستگاه پیکربندی و ایجاد کرد. این مسئله انعطاف‌پذیری لازم را برای مایکروسافت و تولید‌کنندگان سخت‌افزار فراهم می‌کند تا متناسب با هر دستگاه، گونه‌ای از ویندوز 10 را با امکانات و ویژگی‌های مورد‌نظرشان، در کمترین زمان و با بیشترین بهره‌وری ایجاد کنند.

    Windows 10 Mobile

    این پروژه چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟
    ویندوز 10 که امروز با آن سروکار داریم، دارای چندین گونه‌ی مختلف است و در واقع یک سیستم‌عامل واحد نیست. ویندوز 10 موبایل و ویندوز 10 دسکتاپ دو گونه‌ی کاملا متفاوت از ویندوز هستند. در حال حاضر تنها اجزای مشترک بین این دو سیستم عامل OneCore و پلتفرم یونیورسال ویندوز هستند؛ هرچند که این دو نسخه از ویندوز یک سیستم‌عامل واحد نیستند. پروژه‌ی اندرومدا با حذف انواع متفاوت، بنیانی واحد برای ساخت گونه‌های مختلف ویندوز ارائه خواهد کرد.

    در آینده، اگر قصد اجرای ویندوز روی یک تلفن هوشمند دارید، به‌جای استفاده از ویندوز 10 موبایل، از «ویندوز 10» با اجزای متناسب با یک تلفن هوشمند استفاده خواهید کرد. این پروژه گامی بعدی مایکروسافت در مسیر ماژولار شدن است؛ مسیری که طی کردن آن از چند سال گذشته شروع شده است.

    در حقیقت، ایده‌ی پروژه‌ی اندرومدا تا حد زیادی مشابه ویندوز 10 موبایل فعلی است. ویندوز 10 موبایل به‌صورت بسته‌های جداگانه ارائه می‌شود و تولید‌کنندگان می‌توانند تصمیم بگیرند اجزای مختلفی (نظیر ویژگی کانتینیوم) را مورد استفاده قرار دهند یا خیر. این مسئله انعطاف‌پذیری بیشتری برای تولید‌کنندگان به ارمغان می‌آورد؛ به کمک پروژه‌ی اندرومدا، مایکروسافت این وضعیت را به تمامی پلتفرم ویندوز 10 تعمیم خواهد داد.

    Microsoft Continuum

    در حال حاضر اگر تولید‌کنندگان قصد استفاده از ویندوز در محصولات خود داشته باشند، باید از میان انواعی از ویندوز که توسط مایکروسافت ارائه شده‌ است، یکی را انتخاب کنند. این انواع شامل ویندوز 10 هوم، پرو، اس، موبایل، سرور و ویندوز 10 اینترنت اشیاء (IoT) هستند. همین مسئله یک عامل محدودکننده برای تولیدکنندگان است. پروژه‌ی اندرومدا، محدود بودن تولید‌کنندگان به این نوع از پیش تعریف‌شده‌ی ویندوز را خاتمه خواهد داد و انعطاف‌پذیری لازم را برای انتخاب ویژگی‌ها و کارکردهای مختلف فراهم می‌کند.

    البته این مسئله به معنای ناپدید شدن ناگهانی انواع مختلف ویندوز 10 نظیر ویندوز 10 پرو یا انترپرایز نخواهد بود. پروژه‌ی اندرومدا با هدف از بین بردن ویژگی‌های لازم برای رایانه‌های رومیزی یا کاهش تمرکز روی آن‌ها ایجاد نشده است؛ برعکس، این پروژه تمام امکانات و کارکردهایی را که از یک کامپیوتر رومیزی انتظار می‌رود فراهم خواهد آورد.

    بنا بر اطلاعاتی که در اختیار وب‌سایت ویندوز سنترال قرار گرفته است، در ابتدای معرفی سیستم‌عامل اندرومدا، تمرکز اولیه روی دستگاه‌های همراه خواهد بود و این پروژه قرار است برای سال 20‍18 آماده‌ شود. اگر سرفیس فونی در کار باشد، این گوشی به ویندوز 10 موبایل یا دسکتاپ مجهز نخواهد بود؛ بلکه صرفا به «ویندوز 10» با اجزای متناسب این دستگاه مجهز خواهد شد. احتمال دارد اجرای برنامه‌های Win32 در این گوشی امکان‌پذیر باشد و شاید هم نباشد. تمام این‌ها به برنامه‌های مایکروسافت و دیگر تولید‌کنندگان سخت‌افزار بستگی دارد.

    Microsoft HoloLens

    کاری که مایکروسافت با پروژه‌ی اندرومدا در حال انجام آن است، سرانجام اجازه‌ی ورود ویندوز به قرن بیست و یکم را خواهد داد؛ قرنی که در آن هرروز دستگاه‌هایی جدید با شکل، اندازه و مشخصات فنی متفاوتی در حال معرفی شدن هستند. ویندوزی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، آن‌قدر بزرگ و سنگین است که نمی‌تواند روی هر دستگاهی اجرا شود. حتی سبک‌ترین انواع ویندوز نمی‌توانند روی ابزارهایی نظیر ساعت‌های هوشمند اجرا شوند؛ پروژه‌ی اندرومدا این شرایط را تغییر خواهد داد.

    همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اولین تولیدات حاصل از پروژه‌ی اندرومدا روی دستگاه‌های موبایل، نظیر تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند اجرا خواهند شد. پس از آن، پای اندرومدا به دسکتاپ و ایکس‌باکس نیز باز خواهد شد. پروژه‌ی اندرومدا، در کنار دیگر پروژه‌هایی نظیر CShell، گامی بزرگ در مسیر یکپارچه‌سازی ویندوز خواهد بود. پیش از این مایکروسافت به‌وسیله‌ی OneCore و برنامه‌های یونیورسال قدم‌های اولیه را برداشته بود؛ اندرومدا و CShell نیز قدم‌های بعدی در همین مسیر هستند.

    آینده‌ی ویندوز
    پرو‌ژه‌ی اندرومدا و رابط کاربری CShell سنگ بنای آینده‌ی ویندوز در دهه‌ی آینده خواهند بود. اندرومدا امکان ورود ویندوز به دستگاه‌های موبایل مدرن را فراهم خواهد آورد. علاوه بر این، پروژه‌ی اندرومدا ویندوز را مدرنیزه خواهد کرد تا بتوان از آن در انواع جدیدی از دستگاه‌ها که در سال‌های آینده ظهور خواهند کرد نیز مورد استفاده قرار گیرد. مایکروسافت به سیستم‌عاملی منعطف، تطبیق‌پذیر و سبک نیاز دارد. ویندوزی که امروزه در اختیار ما قرار دارد فاقد این ویژگی‌ها است؛ اما پروژه‌ی اندرومدا، آن را به چنین سیستمی تبدیل خواهد کرد.

    One Windows Platform

    اطلاع داریم که ردموندی‌ها در حال آزمایش سخت‌افزار موبایل در شرکت خود هستند. آیا مایکروسافت سال آینده دستگاهی ارائه خواهد کرد که قابلیت‌های اندرومدا را به نمایش می‌گذارد؟ این سؤالی است که هنوز پاسخی برای آن نداریم. مهم‌ نیست شرکت‌های تولیدکننده چه دستگاهی تولید می‌کنند (تلفن همراه، تبلت و حتی انواع جدیدی از دستگاه‌ها که هنوز به وجود نیامده‌اند)؛ درهرصورت پروژه‌ی اندرومدا وجود این دستگاه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

    بد نیست بدانید سیستم‌عامل اندرومدا محصولی نیست که مستقیما به کاربران فروخته شود، اندرومدا پروژه‌ای داخلی است که به مایکروسافت و تولیدکنندگان سخت‌افزار اجازه می‌دهد نسخه‌هایی از ویندوز ایجاد کنند که تاکنون امکان تولید آن‌ها وجود نداشت. در نهایت، باید به یاد داشته باشیم مایکروسافت می‌تواند در هر لحظه این پروژه را به تأخیر بیندازد یا حتی لغو کند!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر