آیا مایکروسافت با تصمیمات عجیب خود طرفداران را نا امید می کند؟

عصر کالا- خبر پایان پشتیبانی از سرویس استریم موسیقی Groove Music مایکروسافت به علت عدم توانایی در پاسخگویی به خواسته های طرفداران همچنین اعلام پایان کار پلتفرم ویندوز موبایل در ۱۳ مهر ماه توسط ردموندی ها، مهر تأییدی بر آخرین نفس های این سیستم عامل بود. از سوی دیگر در بخش سخت افزاری نیز تولید مایکروسافت بند (بررسی دیجیاتو) برای همیشه متوقف شد.

آیا مایکروسافت با تصمیمات عجیب خود طرفداران را نا امید می کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیجیاتو، به نظر می رسد که این شرکت به دنبال هدایت کسب و کار خود در جهت درآمد بیشتر است؛ ولی آیا این تصمیمات موجب نا امیدی طرفداران خواهد شد؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

    لازم است یادآوری کنیم که سرویس موسیقی مایکروسافت به صورت پیش فرض همراه با ویندوز 10 ارائه شد، و اگرچه توقف پشتیبانی از آن بسیاری از کاربران را ناامید ساخت، ولی هیچگاه به اندازه Spotify یا Apple Music محبوب نشد. لذا از دید مایکروسافت توقف پشتیبانی آن منطقی به نظر می رسد. از سوی دیگر تمرکز بر سرویس ابری آژور و آفیس 365 در سال های اخیر به کسب درآمد مطلوب ردموندی ها کمک شایانی کرد و این در حالی بود که در همین دوران فروش ویندوز رکود نسبی را تجربه می کرد و بخش سخت افزاری نیز مدام در افت و خیز بود.

    در این راستا «مارک هَچمن» (Mark Hachman) دبیر ارشد مجله معتبر PC World معتقد است: «این اولین بار نیست که مایکروسافت کسب و کار خود را نسبت به مشتریان در ارجحیت قرار می دهد و همین مسئله موجب می شود کاربران در استفاده از خدمات آنها احساس امنیت نکنند». همچنین به نظر او این شرکت گاهی دو قطبی عمل می کند. به عنوان نمونه می توان به سرفیس اشاره کرد که بیش از اینکه به منظور سوددهی عرضه شود، تلاش می کند با طراحی چشمگیر، طرفداران را جذب کرده و راضی نگه دارد.

    به عقیده آقای هَچمن، مایکروسافت به صورت بی وقفه در تلاش است که به سوی گسترش خدمات سازمانی خود حرکت کند و این موضوع موجب آسیب پذیری بخشی از مشتریان عادی می شود. البته در این مورد باید Xbox را به عنوان یک استثنا در نظر گرفت؛ زیرا ردموندی ها همچنان بر آن تمرکز کرده اند و به نظر می رسد که این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد.

    از سوی دیگر فراموش نکنیم که وقتی که ساتیا نادلا به سمت مدیر عاملی مایکروسافت منصوب گشت، در مقابل فشارهایی که برای فروش Xbox و موتور جستجوی Bing به او وارد می شد، مقاومت کرد و اظهار نمود که Xbox و بازی، بخشی از ذات اصلی ویندوز و طبیعتاً مایکروسافت است. تصمیم خرید شرکت موجانگ، سازنده بازی پر طرفدار ماینکرفت، با مبلغ 2.5 میلیارد دلار از سوی نادلا گواهی بر این ادعاست که او هنوز به فکر بخشی از طرفداران شرکتش است. در عین حال به نظر می رسد با توجه به سود دهی کنونی بینگ، عدم فروش این موتور جستجو نیز تصمیم درستی بوده و البته در نهایت به نفع کاربران تمام شده است. همچنین ویندوز در سال های اخیر به عنوان یکی از اصلی ترین پلتفرم های گیمرها بوده و احتمالاً در آینده نیز این جایگاه خود را حفظ کند.

    در نهایت به نظر می رسد تحت مدیریت نادلا، برخی از بخش های کسب و کار مایکروسافت که توانایی رقابت با سایرین را ندارند، به مرور از بین رفته و حذف می شوند؛ در حالی که در قسمت های دیگر (از جمله بخش گیمینگ) همچنان نشانه هایی از اهمیت به طرفداران به چشم می خورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر