مزایا و معایب سیستم عامل ویندوز چیست؟

عصر کالا- شاید این سوال که چرا از میان سیستم‌های عامل موجود، ویندوز از همه محبوب‌تر است، به ذهن شما هم خطور کرده باشد، و ممکن است بسیاری از کاربرانی که چندان در حوزه‌های فناوری و تکنولوژی فعالیت نمی‌کنند، سیستم عامل دیگری بجز ویندوز را نشناسند.

مزایا و معایب سیستم عامل ویندوز چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, سیستم‌های عامل مختلفی همچون لینوکس و مک او اس نیز وجود دارد اما به دلایل متعددی سیستم عامل ویندوز از محبوبیت و شهرت بسیار بیشتری نسبت به سایر رقبایش برخوردار شده است. این گزارش به مرور و بررسی مختصری بر مزایا و معایب سیستم عامل ویندوز می پردازد. از مزایای سیستم عامل ویندوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. یادگیری و استفاده آسان

    یادگیری و استفاده از ویندوز بسیار آسان است و رابط کاربری ساده‌ای دارد؛ بنابراین بسیاری از کاربرانی که چندان از علم رایانه هم سر درنمی‌آورند، به راحتی می‌توانند کارهای روزانه و معمول خود را با آن انجام دهند.

    2. رایج‌ترین سیستم عامل برای رایانه

    ویندوز محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سیستم عامل رایانه‌های شخصی است.

    3. پشتیبانی از نرم‌افزارهای متعدد

    ویندوز از گستره بسیار وسیعی از برنامه‌ها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند.

    4. پشتیبانی از نرم‌افزارهای کاربردی مایکروسافت آفیس

    نرم افزار مایکروسافت آفیس برنامه‌های ویرایشی و کاربردی متعددی همچون Word، Excel، powerpoint، outlook و access به صورت پیش فرض برای سیستم عامل ویندوز توسعه و طراحی شده است که برای انجام کارهای اداری، علمی، پژوهشی و شخصی بسیار مناسب است.

    5. قابلیت اجرا برروی تمامی انواع رایانه‌ها

    برروی تمامی رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها قابل اجراست و کاربران می‌توانند آن را برروی ارزان قیمت‌ترین و ابتدایی‌ترین و همچنین پیشرفته‌ترین رایانه‌ها نصب و اجرا کنند.

    6. گنجینه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای

    ویندوز بزرگترین مجموعه از بازی‌های رایانه‌ای را در خود جای داده است و این برای بسیاری از علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای خبر بسیار خوشایندی محسوب می‌شود.

    7. از سخت‌افزارهای جدید پشتیبانی می‌کند

    یکی دیگر از مزایای مهم ویندوز، پشتیبانی از اضافه کردن و نصب سخت‌افزارهای جدید به جعبه (کیس) رایانه است که برای ارتقای کلی رایانه کاربرد مهمی دارد.

    8. به‌روزرسانی زودهنگام و ارتقای نرم‌افزاری و امنیتی

    مایکروسافت، شرکت توسعه‌دهنده سیستم عامل ویندوز، در فواصل زمانی تقریبا کوتاه‌مدت به انتشار و ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری اقدام می‌کند.

    از معایب سیستم عامل ویندوز نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. امنیت سایبری ضعیف

    امنیت سایبری چندان بالایی ندارد و کاربران هنگام اتصال و برقراری ارتباط با دنیای مجازی و شبکه اینترنت باید به موارد و نکات امنیتی بسیاری توجه داشته باشند تا در دام مجرمان سایبری و هکرها نیفتند و اطلاعات ذخیره‌شده‌شان در رایانه مورد سوءاستفاده افراد غریبه قرار نگیرد.

    2. آسیب‌پذیری در برابر بدافزار و ویروس‌ها

    ویندوز آسیب‌پذیری زیادی در برابر هجوم بدافزار و ویروس‌های رایانه‌ای دارد و ممکن است راهی برای مجرمان سایبری ایجاد کند تا از طریق انتشار بدافزار، باج‌افزار و ویروس‌های رایانه‌ای بتوانند از حساب‌های کاربری و اطلاعات ذخیره شده کاربران سوءاستفاده و به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

    3. ویندوز، متن بسته است

    ویندوز یک سیستم عامل متن باز نیست و تمامی کدهای منبع ( source code ) آن تنها در اختیار شرکت توسعه‌دهنده یعنی مایکروسافت قرار دارد.

    4. عدم پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدیمی

    یکی دیگر از  معایب بزرگ سیستم عامل ویندوز آن است که پس از چند سال دیگر از سخت‌افزارهای قدیمی و قبلی خود پشتیبانی نمی‌کند و یا حداقل پشتیبانی قابل قبولی نمی‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر