مایکروسافت به کاربران حق انتخاب می‌دهد

عصر کالا- مایکروسافت تحت‌تاثیر مخالفت سازمان‌های نظارتی، هشدار آخرین نسخه آزمایشی از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را که کاربران را از نصب سایر مرورگرهای اینترنتی منع می‌کرد، حذف کرده است.

مایکروسافت به کاربران حق انتخاب می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، با توجه به آنکه اخیرا مخالفت‌های بسیاری با گوگل برای فعالیت‌هایش در اتحادیه اروپا که به منظور کنار زدن شرکت‌های رقیب و عدم نمایش خدمات شرکت‌های دیگر در صفحه نخست جست‌وجوی گوگل انجام گرفته بود، حالا مایکروسافت نیز به نظر می‌رسد که تصمیم گرفته است برای جلوگیری از سرنوشت مشابه گوگل، اعلان هشداری را که در آخرین نسخه آزمایشی از سیستم عامل ویندوز 10 وجود داشت و کاربران را از نصب و دانلود هرگونه مرورگر اینترنتی جز مایکروسافت اج ( Microsoft Edge) منع می کرد، حذف کند. 

    مایکروسافت به‌عنوان شرکت توسعه‌دهنده سیستم عامل ویندوز، حالا اعلام کرده است که کاربران در تصمیم‌گیری برای نصب و استفاده از مرورگرهای اینترنتی نظیر گوگل کروم، مایکروسافت اج، فایرفاکس و غیره اختیار تام خواهند داشت و دیگر ویندوز 10 به آن‌ها هشداری مبنی بر عدم نصب مرورگرهای دیگر را نخواهد داد.

    پیش‌تر کاربران عنوان کرده بودند که هنگام نصب و دانلود مرورگرهای اینترنتی دیگر، سیستم عامل رایانه به آن‌ها هشدار "شما هم‌اکنون از مرورگر اینترنتی کاملا امن و مطمئن مایکروسافت اج  استفاده می‌کنید که به‌صورت پیش‌فرض بر سیستم عامل رایانه شما نصب شده است و نیازی به نصب سایر مرورگرها نخواهید داشت" را برروی صفحه نمایش رایانه مشاهده و دریافت می‌کرده‌اند.

    حال به نظر می‌رسد که مایکروسافت نمی‌خواهد خود را با جهان و شرکت‌های توسعه‌دهنده مرورگرهای اینترنتی دربیندازد و با این اقدام سعی دارد به همه کاربران نشان دهد که به هیچ عنوان نمی‌خواهد آزادی و حق انتخاب را از کاربرانش سلب کند.

    با اینکه سلطه طولانی مدت مرورگر اینترنت اکسپلورر تقریبا به اتمام رسیده است، اما مایکروسافت در سال‌های اخیر با معرفی مرورگر جدید، سریع و باکیفیت مایکروسافت اج سعی کرد که در رقابت تنگاتنگ با سایر غول‌های تکنولوژی فعال در این زمینه عقب نیفتد و با معرفی قابلیت و فناوری‌های جدید، نظر خیل عظیمی از کاربران اینترنتی را به سمت خود جلب کند.

    تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که مرورگر اینترنتی مایکروسافت اج توانسته است به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مرورگرهای اینترنتی تبدیل شود و تعداد دفعات دانلود نسخه اندرویدی آن بیش از 5 میلیون بار را نیز پشت سر بگذارد. این در حالیست که میزان دانلود این مرورگر در آخرین ماه سال گذشته 2017 میلادی حتی به یک میلیون بار نیز نمی‌رسید اما حالا با گذشت تنها شش ماه شاهد رشد چند برابری این مرورگر اینترنتی هستیم.

    در صورتی که این روند به همین ترتیب ادامه پیدا کند، مایکروسافت اج با عبور از مرز 10 میلیون بار دانلود، به محبوب‌ترین مرورگر اینترنتی تبدیل خواهد شد و این امر دستاورد و موفقیت بزرگی برای شرکت مایکروسافت به شمار خواهد رفت.

    نسخه موبایل مرورگر مایکروسافت اج در اواخر سال گذشته 2017 میلادی بود که منتشر شد و قابلیت و ویژگی‌های جدیدی را برای استفاده بهتر و بیش‌تر کاربران ارائه می‌داد. یکی از مهمترین قابلیت‌های آن به‌طور قطع همگام‌سازی رایانه ویندوزی و موبایل کاربران بود و این بدان معناست که کاربران می‌توانند ادامه وب‌گردی‌های خود را برروی رایانه یا برعکس انجام دهند.

    از دیگر قابلیت‌های جذاب مایکروسافت اج می‌توان به بارکدخوان درون برنامه‌ای، جست‌وجوی صوتی و حالتInPrivate اشاره کرد تا کاربران بتوانند بدون آنکه تاریخچه فعالیت و وب گردی‌هایشان در محیط وب ثبت شود، به گشت و گذار در اینترنت بپردازند.

    مایکروسافت اج هم‌چنین به منظور رقابت با رقبای قدرتمند خود هم‌چون گوگل کروم و فایرفاکس، امکان پشتیبانی از کتاب‌های الکترونیکی را نیز به پلت‌فرم خود افزود تا توجه خیل عظیمی از کاربران کتابخوان و طرفداران کتاب‌های صوتی را به خود جلب کند.

    به نظر می‌رسد مایکروسافت اج بتواند در آینده نزدیک با ارائه به‌روزرسانی و رقابت با سایر مرورگرهای محبوب جهان، حرف بیش‌تری برای وب‌گردی کاربرانش داشته باشد و امکانات بیش‌تر و کاربردی‌تری را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

    اما مایکروسافت اج هنوز راه زیادی تا رسیدن به گوگل کروم دارد چراکه سهم آن در حال حاضر دو درصد از استفاده مرورگرهاست این در حالیست که سهم کروم 60 درصد و اینترنت اکسپلورر نیز سه درصد است  که البته مرورگر گوگل نسبت به سال‌های قبل سهم اندکی از خود را از دست داده و این امر می‌تواند فرصت مناسبی برای مایکروسافت اج به شمار بیاید تا جای آن را بگیرد و محبوبیت بیش‌تری را برای خود دست و پا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر