از سوی مایکروسافت انجام شد؛

ارائه برنامه موبایل ویژه افراد نابینا

عصر کالا- شرکت مایکروسافت از انتشار اپلیکیشنی مخصوص افراد نابینا خبر داده است که امکان تشخیص محیط پیرامون را برای آنها فراهم می کند.

ارائه برنامه موبایل ویژه افراد نابینا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا ، به تازگی این شرکت برنامه‌ای را برای گوشی‌های هوشمند منتشر کرده است که به افراد نابینا و کم‌بینا این اجازه را می دهد تا بتوانند با استفاده از آن، از افراد و به طور کلی محیط اطراف خود مطلع شوند.

    این اپلیکیشن که بر پایه شبکه عصبی و قابلیت‌های فراوان هوش مصنوعی طراحی و ساخته شده است، با به کارگیری از بینایی مصنوعی رایانه ای، محیط پیرامون آنها را تشریح می کند. کاربران بدین منظور باید دوربین گوشی هوشمند خود را به سوی محیط اطراف و اشخاص رو به روی خود بگیرند تا به آنها وضعیت ظاهری مخاطبان خود را اطلاع دهد.

    بعنوان مثال، این اپلیکیشن قادر خواهد بود به آنها اطلاعاتی نظیر چند ساله بودن افراد، حالت چهره و احساس افراد (خوشحالی و ناراحتی و...) را ارائه بدهد. همچنین کاربران می توانند با گرفتن دوربین گوشی به سمت یک کالا در فروشگاه، متوجه شوند آن کالا چیست و چه ویژگی هایی دارد و یا قیمت آن چند است.

    لازم به ذکر است که تمامی خدمات این اپلیکیشن با بکارگیری هوش مصنوعی و به صورت آفلاین و بدون نیاز به شبکه اینترنت  انجام می گیرد.

    مایکروسافت در ماه مارس سال گذشته میلادی در جریان کنفرانس  Build، نسخه و نمونه‌ نخست اپلیکیشن Seeing AI را رونمایی کرد. مایکروسافت اعلام کرده است که امکان دانلود رایگان این اپلیکیشن از روز 17 نوامبر برای کاربران سیستم عامل iOS  گوشی های آیفون در کشور ایالات متحده آمریکا فراهم شده است اما درباره زمان انتشار این برنامه کاربردی و جدید در کشورهای دیگر و یا ارائه‌ نسخه‌ اندروید آن، به صورت رسمی چیزی بیان نکرده است. 

    از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن آن است که سن و جنسیت افراد ناشناس را به کاربران نابینا و کم بینا می گوید، آنها را از ویژگی های محصولاتی که در خانه یا فروشگاه وجود دارد آگاه می کند، اسکن کالاها را می خواند، پول رایج آمریکا (دلار) و رقم آن را تشخیص می دهد و بدین وسیله کاربر می تواند به راحتی معامله کرده و کالا داد و ستد کند.

    همانطور که گفته شد، این اپلیکیشن بر اساس شبکه عصبی برای تشخیص محیط اطراف است و این فناوری در خودروها و اتومبیل‌های خودران نیز به کار می رود.

    سقیب شیخ بعنوان سرگروه تیم برنامه‌ نویسی اپلیکیشن Seeing AI که خود یک نابیناست، در این باره خاطر نشان می‌کند که از این اپلیکیشن معمولا برای خواندن اسناد، امضا و فهرست‌های کاری استفاده می‌کند.

    به هرحال، می توان امیدوار بود این اپلیکیشن بدون اجرای هیچ محدودیتی برای تمامی کاربران همه کشورهای جهان قابل دسترسی قرار بگیرد تا افراد نابینا و کم بینا بتوانند با استفاده از آن، از محیط اطراف لذت بیشتری برده و به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر