جزئیات و نحوه رجیستری گوشی مسافران

عصر کالا- مسافران خارجی که قصد استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی را دارند، برای دریافت خدمات اپراتوری باید تجهیز مخابراتی خود را در سامانه الکترونیکی گمرک ثبت کنند زیرا در غیر این صورت تنها ۳۰ روز قادر به استفاده از خدمات خواهند بود.

جزئیات و نحوه رجیستری گوشی مسافران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, طرح ثبت گوشی تلفن همراه یا رجیستری، به منظور مبارزه سیستمی با قاچاق تجهیزات با قابلیت نصب سیم‌کارت در ایران اجرا شده است. بر همین اساس تنها تجهیزاتی می‌توانند از خدمات اپراتوری برخوردار شوند که شناسه 15 رقمی آن‌ها در گمرک ثبت و حقوق و عوارض گمرکی برای آن تجهیز پرداخت شده باشد. در غیر این صورت دستگاه تنها به مدت محدود 30 روز می‌تواند خدمات اپراتوری دریافت کند.

    کسانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم‌کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می‌کنند، می‌توانند شناسه بین‌المللی 15 رقمی (IMEI) تجهیز خریداری‌شده را در سامانه الکترونیکی گمرک ثبت کنند. این سامانه الکترونیکی به منظور تسهیل در ثبت شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت همراه مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، ایجاد شده است و کاربران از طریق این سامانه می‌توانند هنگام ثبت IMEI، عوارض و حقوق گمرکی این تجهیزات را نیز به صورت آنلاین پرداخت کنند.

    به محض اینکه سیم‌کارت مسافر با شبکه اپراتوری ارتباط برقرار کند، پیامکی به وی ارسال می‌شود که ضمن اعلام وضعیت سیم‌کارت و تجهیز، آدرسی برای کسب اطلاعات بیشتر در آن نوشته شده است. مسافر می‌تواند به دفاتر گمرک در مبادی ورودی کشور برای ثبت تجهیز خود مراجعه کند.

    شرایط رجیستری برای مسافران خارجی

    مسافر خارجی که قصد اقامت در ایران را دارد، در صورت استفاده از سیم‌کارت خارجی نیاز به ثبت و رجیستری ندارد و در صورت استفاده از سیم‌کارت داخلی می‌تواند مدت محدود 30 روز بدون رجیستری استفاده کند. در آن صورت ملزم به پرداخت هزینه رومینگ است و برای هر مدتی که بخواهد می‌تواند از گوشی و سیم‌کارت غیرایرانی خود در ایران استفاده کند. به این بازه زمانی 30 روزه وضعیت خاکستری گفته می‌شود که کاربر می‌تواند بدون ثبت دستگاه خود از خدمات اپراتوری استفاده کند.

    همچنین در صورتی که مسافر بخواهد از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند و بخواهد برای مدت کمتر از 30 روز در ایران بماند، بدون نیاز به ثبت می‌تواند در این مدت 30 روزه از گوشی خود در ایران استفاده کند. باید توجه داشت زمان 30 روز بعد از اولین برقرای ارتباط سیم‌کارت با شبکه اپراتوری محاسبه می‌شود. بنابراین در صورت سفر مجدد بعد از گذشت این 30 روز، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید ثبت شود.

    چنانچه مسافر قصد استفاده از سیم‌کات ایرانی دارد و همچنین مدت حضور وی بیش از 30 روز است یا به صورت متداول قصد ورود و خروج از کشور را دارد (مانند دانشجویان خارجی، مشاوران پروژه‌ها و ...)، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید در دفاتر گمرک واقع در مبادی ورودی کشور ثبت شود. حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارزش گوشی تلفن همراه مسافر تعیین می‌شود. ارزش‌گذاری گوشی توسط گمرک صورت می‌گیرد. در حال حاضر مجموع میزان حقوق و عوارض گمرکی، 18 درصد (6 درصد عوارض گمرکی و مابقی مالیات بر ارزش افزوده و ...) است.

    بنابراین در صورتی که مسافر بخواهد از سیم‌کارت داخلی روی دستگاه ثبت‌نشده خود استفاده کند، ضمن دریافت پیامک هشدار مبنی بر موقتی بودن خدمات دریافتی، مراکزی که می‌تواند برای ثبت دستگاه خود و پرداخت هزینه‌های لازم به آن‌ها مراجعه کند به وی اطلاع‌رسانی خواهد شد. کاربر برای ثبت دستگاه خود در سامانه رجیستری می‌تواند به دفاتر گمرک الکترونیک در مبادی ورودی کشور و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کند.

    خلاف‌اظهاری گوشی‌های مسافری و لغو درخواست

    مطابق قانون و آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، تخلف گمرکی اقدامی است ناشی از اظهار خلاف واقع یا تسلیم اسناد نادرست که منجر به عدم وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی، هزینه‌های گمرکی و عوارض به میزان واقعی می‌شود. بر این اساس کمیته راهبری طرح رجیستری (همتا) اخیرا از شناسایی تخلف خلاف‌اظهاری 4000 دستگاه تلفن همراه در سامانه ثبت گوشی مسافری خبر داد و اعلام کرد درخواست ثبت این گوشی‌ها در سامانه همتا لغو شده و حداکثر تا 30 روز آینده قطع خواهند شد و تحت هیچ عنوانی امکان دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری را نخواهند داشت.

    خلاف‌اظهاری از مصادیق بارز تخلفات گمرکی محسوب شده و مطابق با قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران با آن برخورد خواهد شد. کسانی که در اعلام برند و مدل تلفن همراه در سامانه ثبت گوشی‌های مسافری، خلاف‌اظهاری داشته و حقوق و عوارض گمرکی متناسب با برند و مدل تلفن همراه خود را پرداخت نکرده‌اند، درصورت مسجل شدن این موضوع، از ثبت شناسه تلفن همراه آن‌ها ممانعت به عمل ‌آمده و هزینه پرداخت‌شده نیز تحت هیچ عنوانی به شخص بازگردانده نمی‌شود.

    فاز نخست رجیستری گوشی موبایل از مهرماه سال گذشته آغاز شده و به تدریج برندهای تلفن همراه و سایر تجهیزات مخابراتی دارای سیم‌کارت مشمول فرآیند اجرایی این طرح شدند. در شرایطی که مقرر شده تا پایان ماه فروردین، تمامی نشان‌های گوشی تلفن همراه موجود در بازار مشمول رجیستری شوند، لازم است مسافران نیز اقدامات لازم را در راستای رجیستر کردن گوشی‌های همراهی که قصد استفاده از آن‌ها را در ایران دارند انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر