اجرای برنامه‌های ویندوز رومیزی بر روی گوشی‌های هوشمند ممکن می‌شود

عصر کالا- ابتکار عمل مایکروسافت در ممکن کردن اجرای برنامه‌های رایانه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ بر روی گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های ای آر ام دسترسی به میلیون‌ها برنامه مشهور و پرطرفدار را ممکن خواهد کرد.

اجرای برنامه‌های ویندوز رومیزی بر روی گوشی‌های هوشمند ممکن می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ورج، مایکروسافت اولین بار چهار سال قبل ویندوز آر تی را عرضه کرد که با گوشی های مجهز به پردازنده های ای آر ام سازگاری داشت و به بازارآمدن تبلت های سرفیس آر تی نیز یک گام دیگر در همین جهت بود.اما این ویندوز که کارکردهای آن چندان شباهتی با ویندوز نداشت و نمی‌توانست برنامه‌های عادی ویندوز را اجرا کند، چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

    حالا مایکروسافت این مشکل را اصلاح کرده و ویندوز 10 را به گونه‌ای اصلاح کرده که قادر به پشتیبانی از پردازنده های آی آر ام باشد. با این تغییر شبیه سازی محیط اجرایی برنامه‌های سنتی ویندوز بر روی لبتاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند ممکن شده و از این طریق میلیون‌ها برنامه تحت ویندوز که کاربران زیادی هم دارند از طریق گوشی‌ها قابل اجرا خواهند بود.

    ویندوز 10 به همین منظور با پردازنده Snapdragon 835 کوآلکوم سازگار شده و انتظار می‌رود به زودی شاهد عرضه لب‌تاپ‌هایی در بازار باشیم که ضمن بهره‌مندی از تراشه های ARM بتوانند ویندوز 10 را اجرا کنند.

    این لب‌تاپ‌ها می‌توانند برنامه‌های محیط x86 win32 مانند کروم یا فوتوشاپ را اجرا کنند، اما قرار نیست این کار در مورد نسخه‌های x64 انجام شود که البته مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود. چون اکثر برنامه های پرطرفدار ویندوز حتما از معادل‌های x86 برخوردارند.

    ویندوز جدید با این تغییرات از سال 2017 روانه بازار می شود و البته از نظر ظاهری تفاوت چندانی با ویندوزهای عادی نخواهد داشت، اما مزیت مهم سازگاری با تراشه های ای آر ام کاهش قابل توجه مصرف باتری خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر