اوج و فرود محبوبیت ساعت‌های هوشمند

عصر کالا- دنیای تکنولوژی با سرعت چشمگیری در حال پیشروی است و در این میان انواع فناوری‌های نوین در حال تولید و عرضه است. یکی از این فناوری‌ها که اخیرا وارد لیست محبوب‌های کاربران شده ساعت‌های هوشمند است.

اوج و فرود محبوبیت ساعت‌های هوشمند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، این نوع فناوری‌های پوشیدنی البته در برهه‌ای در معرض شکست بودند و حتی کمپانی نام‌آشنای موتورولا که ساعت‌های هوشمندش هم خوش درخشیده بود، سال گذشته اعلام کرد که فعلا به فکر تولید ساعت هوشمند نیست و حتی کمپانی قدرتمند و مشهوری مانند مایکروسافت هم از تولید این نوع محصولات و واردشدن به این حوزه انصراف داد.


    اوج و فرود محبوبیت ساعت‌های هوشمند
    هنگام ظهور ساعت‌های هوشمند بسیاری از کاربران با شور و شوق هرچه‌تمام به سراغ این گجت‌ها رفتند و فروش جالب‌توجهی هم برای آنها رقم زدند ولی با گذشت چند سال محبوبیت این ساعت‌ها به طرز چشمگیری کاهش یافت. درواقع امکاناتی که ساعت‌های هوشمند در اختیار کاربر می‌گذارند در وهله نخست بسیار جذاب بود ولی از آنجا که توقع بشر این روزها از دنیای تکنولوژی بیش از این حرف‌هاست ساعت‌های هوشمند نتوانستند کاربران را راضی نگه دارند. بزرگ‌ترین ایرادی که بر این گجت‌ها وارد بود وابستگی آنها به تلفن‌های هوشمند بود. درواقع کاربر در کنار این ساعت‌ها به وجود تلفن هوشمند نیاز دارد و همین وابستگی ساعت به موبایل باعث شد کاربران آن‌طور که باید، جذب استفاده از این ابزار جدید نشوند و آمارهای فروش هم طبق انتظار کارشناسان و تحلیلگران نباشد. با همه این تفاسیر نظر بسیاری از کارشناسان بر این است که در آینده نزدیک شاهد رشد فروش و محبوبیت ساعت‌های هوشمند خواهیم بود. به گفته آنها تا سال 2021 رشد فروش ساعت‌های هوشمند به 100 درصد خواهد رسید و این گجت‌های پوشیدنی سالانه بیش از 200 میلیون دستگاه فروش خواهند داشت.

    تاریخچه ظهور ساعت‌های هوشمند برمی‌گردد به سال 1982 که به دست برند سیکو ساخته شد. البته آن ساعت هوشمندی که سیکو طراحی و تولید کرده بود با چیزی که حالا پس از چهل سال از ساعت هوشمند می‌شناسیم بی‌شک تفاوت بسیاری دارد. پس از آن کمپانی‌های متفاوتی به طراحی ساعت‌های هوشمند البته با استانداردهای آن زمان اقدام کردند تا اینکه در سال 1990 نخستین ساعت هوشمند متصل به اینترنت از سوی کمپانی سیکو معرفی شد. سپس هر سال این نوع ساعت‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری به خود گرفتند تا اینکه در سال 2007 کمپانی سونی‌اریکسون ساعت هوشمندی عرضه کرد که با موبایل همگام می‌شد و هنگامی که گوشی زنگ می‌خورد ساعت شروع به لرزش می‌کرد. سپس در طول سال‌های پس از آن کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت و سامسونگ و سونی و موتورولا وارد این حوزه شدند و تلاش کردند که ساعت‌های هوشمند طراحی‌شده خود را با بهترین قابلیت‌ها عرضه کنند.

    در سال 2014 سیستم‌عامل اندروید ور (Android Wear) از سوی کمپانی گوگل رسما معرفی شد. نخستین ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ور، ساعت هوشمند شرکت LG با عنوان LG G Watch و بعد از آن ساعت هوشمند موتورولا با نام Motorola Moto 360 بود. شرکت سامسونگ نیز بعد از معرفی Android Wear ساعت هوشمند خود مبتنی بر سیستم‌عامل Android Wear را با نام Galaxy Gear Live معرفی کرد که بعدها تصمیم به عرضه سیستم‌عامل ویژه خود با نام تایزن گرفت. اپل نیز پس از تولد اندروید ور و برای عقب‌نماندن از قافله در سال 2014 ساعت هوشمند خود را موسوم به Apple Watch با سیستم عامل انحصاری Watch OS معرفی کرد.

    رقابت بین تولیدکنندگان این گجت‌های پوشیدنی هم که امسال شدت گرفته، نشان می‌دهد هنوز از تولید ساعت‌های هوشمند ناامید نشده‌اند و در صدد هستند تا در این حوزه مشتریان بیشتری جذب کنند. این رقابت جدا از سخت‌افزار و طراحی ظاهری به محتواهای نرم‌افزاری برمی‌گردد. حالا دیگر تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند بیشتر به فکر ارتقای نرم‌افزاری محصولاتشان هستند و به‌ویژه سعی دارند ساعت‌های هوشمند را از گوشی‌های هوشمند بی‌نیاز و مجزا کنند. در همین راستا کمپانی اپل در سومین سری از ساعت‌های هوشمند خود که عنوان اپل‌واچ LTE  نام گرفت، سیم‌کارت داخلی تعبیه کرده که باعث می‌شود این ساعت بی‌نیاز از گوشی کار خود را انجام دهد. از طرفی هم رشد برنامه‌های متعدد برای ساعت‌های هوشمند نشان می‌دهد که عصر طلایی ساعت‌های هوشمند در راه است.  در این بین سیستم‌عامل‌های «اندروید ور» و «watch OS» و سیستم‌عامل نوپای Fitbit OS هریک به نوبه خود در تلاش برای جذب کاربران و پوشش‌دهی هر نوع سلیقه و هر کاربردی هستند. سامسونگ هم با سیستم‌عامل تایزن که اخیرا وارد بازار شده، سعی می‌کند از این قافله جا نماند.

    در میان این نوع پوشیدنی‌های هوشمند فیت‌بیت روزهای اوج خوبی را به همراه داشت که سال‌جاری میلادی که چند روز دیگر به پایان می‌رسد، اپل‌واچ گوی رقابت را از فیت‌بیت گرفت. البته نه‌فقط فیت‌بیت بلکه چند برند دیگر هم وارد این عرصه شدند و فیت‌بیت را کنار زدند. یکی از این کمپانی‌ها که درچند سال اخیر سری در میان سرها درآورده شیائومی است. این کمپانی چینی نه‌تنها در حوزه ساعت هوشمند بلکه در حوزه‌های دیگر دنیای تکنولوژی به‌ویژه در موبایل هم رشد جالب‌‌توجهی داشته است. اپل از مجموع 22 میلیون ساعت فروخته شده در فصل اول 2017، حدود 5/  3 میلیون دستگاه و شیائومی و فیت‌بیت به ترتیب 4/  3 و 9/  2میلیون دستگاه را به خود اختصاص داده‌اند. این آمار در سال 2016 ناامیدکننده‌تر هم بود که رد آن در سال 2017 نشان می‌دهد می‌توان به تحلیل کارشناسان دل خوش کرد که این گجت‌ها به اوج شکوه خود خواهند رسید. در سال 2016 در مجموع 1/  21 میلیون ساعت هوشمند فروخته شد که در مقایسه با سال قبل از آن چندان رشد جالب توجهی نداشت. در سال 2015 کلا 8/  20 میلیون ساعت فروخته شده بود. البته فیت‌بیت که سال گذشته از لحاظ مالی رشد نداشت و از رقبا جا ماند تفاوت بزرگی با دیگرکمپانی‌ها داشت و آن اینکه تا امسال ساعت هوشمند تولید نمی‌کرد و گجت‌هایش محدود به مچ‌بند ورزشی بودند.

    هرچند این دستبندهای ورزشی هنگام عرضه سر و صدای زیادی به پا کردند ولی تا ساعت هوشمند در بازار وجود دارد تقاضا برای مچ‌بند‌های هوشمند حتی اگر فیت‌بیت هم باشد نمی‌تواند زیاد باشد. به همین سبب هم بود که امسال فیت‌بیت تصمیم گرفت ساعت هوشمند تولید و عرضه کند و باید ببینیم که حالا با این شرایط از لحاظ مالی در چه وضعیتی به سر خواهد برد. با همه این تفاسیر اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به این نوع گجت‌های پوشیدنی هستید در ادامه با ما همراه باشید تا چند نمونه از بهترین‌های این ساعت‌ها را که در سال 2017 تولید و عرضه شدند، معرفی کنیم.

    LG Watch Style
    کمپانی ال‌جی این ساعت هوشمند را در فوریه 2017 عرضه کرده است. این ساعت 2/  1 اینچی مجهز به اندروید ور 2/  0 است و 46 گرم وزن و 8/  10 میلی‌متر ضخامت دارد. LG Watch Style 512 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد.

    Movado Connect
    کمپانی Movado که چند سالی است در زمینه ساخت ساعت‌های لوکس فعالیت می‌کند سال جاری میلادی ساعت هوشمندی مبتنی بر اندروید 2.0 راهی بازار کرده که movado connect نام گرفته است. این ساعت 650 دلار است و شما با این رقم می‌توانید یک آی‌فون 7 بخرید ولی با این حال به نظر می‌آید که این قیمت برای ساعت لوکسی که کمپانی موادا عرضه کرده مناسب باشد.  این ساعت ظاهری خیره‌کننده و جذاب با دو بند سیلیکونی و فلزی بنا به سلیقه کاربر دارد و از آنجا که مجهز به اندروید ور 2.0 است کاربران می‌توانند از قابلیت‌های گوگل‌اسیستنت استفاده کنند.

    Apple Watch Series 3
    کمپانی اپل در سری سوم ساعت‌های هوشمند خود تفاوت عمده‌ای ایجاد کرد و آن پشتیبانی از شبکه LTE است. این یعنی کاربران با استفاده از این اسمارت‌واچ جدید اپل می‌توانند بدون نیاز به آی‌فون، با مخاطبان خود تماس برقرار کنند. خوشبختانه با وجود پشتیبانی اپل واچ 3 از سیم کارت و به‌کارگیری مودم LTE، سایز این ساعت هیچ تغییری نکرده و علت آن هم این است که آنتن سیم‌کارت در اصل درون صفحه‌ نمایش جای داده شده است. در بخش سیم کارت هم این ساعت از سیم‌کارت‌های مدل E-sim پشتیبانی می‌کند که شماره آن با شماره سیم‌کارت مورد استفاده کاربر روی آی‌فون تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین از این نظر کاربران نگران استفاده از دو شماره تلفن متفاوت نخواهند بود. اپل واچ3 با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری فضایی (Space Gray) و نسخه سرامیکی آن در رنگ‌های سفید و مشکی عرضه شده است.

    Michael Kors
    کمپانی مایکل کورس تابستان امسال از دو ساعت هوشمند لوکس رونمایی کرد که یکی برای آقایان و دیگری برای خانم‌ها مناسب است. این دو ساعت که با نام‌های Grayson و Sofie معرفی شدند 350 دلار قیمت دارند و از چیپست اسنپ‌دراگون «Wear 2100»، رم 512 مگابایتی، حافظه 4 گیگابایتی و اندروید ور 2 بهره می‌برند. مدل گریسون از آنجا که برای آقایان طراحی شده با سایز قاب 47 میلی‌متری، از بندهای قابل تعویض 24 میلی‌متری پشتیبانی می‌کند. این ساعت نمایشگر 39/  1 اینچی و باتری 370 میلی آمپری دارد. مدل سوفی هم که برای خانم‌ها طراحی شده با سایز قاب 42 میلی‌متری، از بندهای 18میلی‌متری پشتیبانی کرده و در کنار نمایشگر 19/  1 اینچی، از یک باتری 300 میلی آمپری بهره می‌برد. البته این ساعت‌ها همان‌طور که از برند مایکل کورس انتظار می‌رود بیشتر به لوکسی محصول دقت کرده و برخی ویژگی‌های مورد انتظار کاربران را ندارد؛ مثلا این محصولات از فناوری NFC بی‌بهره هستند و به همین علت نمی‌توان از آنها به‌عنوان کیف پول الکترونیک استفاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر