چند توصیه که هنگام خرید گوشی تلفن همراه باید جدی گرفت

عصر کالا- رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران به مردم توصیه کرد تاقبل از پرداخت مبلغ گوشی تلفن همراه خریداری شده، کد بین المللی درج شده در فاکتور را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۷ ارسال و با اطمینان خرید کنند.

چند توصیه که هنگام خرید گوشی تلفن همراه باید جدی گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایرنا، غلامحسین کریمی خراسانی ، دلیل ارسال کد بین المللی درج شده بر روی فاکتور فروش گوشی های تلفن همراه را اطمینان از قاچاقی نبودن گوشی ها عنوان کرد و افزود: این کار باعث خواهد شد مردم گوشی هایی را خریداری کنند که از مبادی رسمی وارد کشور شده اند و علاوه برآن راهکار مناسبی برای کاهش قاچاق این کالا است.
    گمرک جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر اعلام کرد که استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن‌همراه جهت تشخیص گوشی های قاچاق از غیر قاچاق تنها از طریق سامانه پیامکی 30008887 یا لینک مخصوص استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی که در سایت رسمی گمرک ایران به نشانی www.irica.ir قرار داده شده، امکان‌پذیر است.
    نحوه استعلام بدین صورت است که کد شماره شناسه 15رقمی گوشی تلفن‌همراه به شماره پیامک یا لینک مخصوص استعلام ارسال و پیامکی که در رابطه با ثبت یا عدم ثبت شناسه استعلام شده از پنجره واحد تجاری گمرک ارسال می‌شود و پس از آن، امکان استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن همراهی که از ابتدای سال‌جاری به صورت رسمی وارد کشور شده است، فراهم می شود.
    بر روی بسته ‌بندی دستگاه تلفن همراه یا در زیر باطری تلفن همراه، این کد قابل مشاهده است و یا با شماره‌گیری #06#* تلفن همراه کد 15 رقمی شناسه گوشی تلفن همراه (IMEI) نمایش داده می‌شود.
    کریمی خراسانی ادامه می دهد : گوشی های تلفن همراهی که از طریق مبادی رسمی وارد کشور می شوند دارای خدمات پس از فروش (گارانتی)بوده و چنانچه مشکلی برای خریدارپیش آید به راحتی می تواند پیگیری کرده و احقاق حق کند.
    رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی علاوه برآن به شهروندان توصیه می کند تا برای خرید گوشی تلفن همراه تنها به فروشگاه هایی مراجعه کنند که دارای پروانه کسب از این اتحادیه بوده و می توان به آنها اعتماد کرد.
    کریمی خراسانی فایده خرید از فروشگاه های دارای پروانه کسب را رسیدگی سریع به شکایت ها در صورت بروز هرگونه اشکال درهنگام خرید و یا پس از خرید عنوان و ادامه داد: شهروندان درصورتی که پس از خرید گوشی تلفن همراه با مشکلی مواجه شوند و فروشنده به مشکل آنها رسیدگی نکرد می توانند شکایت خود را در کمیسیون رسیدگی به شکایات مستقر در اتحادیه مطرح و مطمئن باشند در اسرع وقت رسیدگی و احقاق حق خواهد شد.
    این فعال بازار گوشی تلفن همراه خاطرنشان ساخت:کمیسیون رسیدگی به شکایت های مردمی که در اتحادیه شکل گرفته با داشتن کارشناسانی خبره رسیدگی به هرنوع شکایتی را انجام داده و در اسرع وقت نتیجه بررسی خود را به اطلاع شاکی می رساند و شهروندان می توانند با مراجعه به آدرس اتحادیه شکایت خود را مطرح کنند.
    کریمی خراسانی به شهروندان توصیه کرد: پس از خرید هرنوع گوشی تلفن همراه فاکتور رسمی از فروشنده دریافت کنندو اگر فروشنده ای از دادن فاکتورامتناع کرد موضوع را از طریق شماره 66763035 به اتحادیه منعکس تا رسیدگی شود.
    این مقام مسوول بخش خصوصی با انتقاد از شهروندانی که دقت کافی در مطالبه فاکتور از فروشندگان ندارند گفت: داشتن فاکتور سبب می شود درصورت بروز هرگونه مشکل در گوشی خریداری شده و یا موارد دیگر بتوان به راحتی موضوع را پیگیری و برای تامین حقوق ازدست رفته مردم بهترعمل کرد.
    کریمی خراسانی همچنین به مردم توصیه کرد:پیش از خرید گوشی تلفن همراه درصورت امکان با افراد کارشناس مذاکره کرده و یا از روش های دیگر اطلاعاتی درباره گوشی که قصد خرید آن را دارند دریافت کنند تا خریدی مطمئن و خوب داشته باشند.
    رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی یادآورشد: سامانه اطلاع رسانی این اتحادیه برخی قوانین و مقررات مورد نیاز خریدران گوشی های تلفن همراه را دارا است و مردم می توانند برای آگاهی بیشتر به آن مراجعه کنند.
    کریمی خراسانی همچنین توصیه کرد: مردم از خرید گوشی تلفن همراه از کسانی که دارای مکان خاص نبوده و نیز آشنایی چندانی از آنها ندارند خودداری کنند.
    سورناستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور پیشتر تعداد گوشی های هوشمند مورد استفاده مردم را نزدیک به 50 میلیون اعلام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر