رونمایی از کشفی بزرگ در صفحه نمایش گوشی های هوشمند؛

ساخت صفحات لمسی خود تعمیر در گوشی ها تا سال ۲۰۲۰

عصر کالا- دانشمندان به تازگی توانسته اند گوشی هوشمندی ابداع کنند که در صورت خراش برداشتن صفحه نمایش آن، به صورت خودکار، صفحه نمایش آسیب دیده به حالت اول برگردد.

ساخت صفحات لمسی خود تعمیر در گوشی ها تا سال ۲۰۲۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از کلیک، اگر گوشی از دست کاربری به زمین بیفتد معمولا دو راه بیشتر پیش روی خود ندارد: اول اینکه آن را تعمیر کند و یا اینکه آن را کنار بگذارد و گوشی دیگری بخرد.
    شیمیدانان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید موفق شده اند راه سومی برای این اتفاق پیدا کنند؛ صفحه گوشی که قادر است خودش را تعمیر کند.
    محققان این مورد را بر روی مواد مختلفی تست کرده اند؛ و گوشی ها را در شرایط خط برداشتن و یا شکستن امتحان کرده اند؛ در کمال شگفتی پس از اینکه صفحه گوشی به دو بخش تقسیم شد، آنها پس از 24 ساعت مشاهده کردند که این صفحه به طور خودکار در حال تغییر وضعیت و تبدیل شدن به شکل اولیه خود شد. چائو وانگ، شیمیدانی از این تیم تحقیقیاتی در گفتگو با بیزینس اینسایدر گفت:
    ماده مورد استفاده در صفحه این گوشی، می تواند 50 برابر بزرگتر از سایز اولیه خود شود و از پلیمر ارتجاعی و یک نوع نمک یونی ساخته شده است. این حالت خودتعمیری از نوعی پیوند شیمیایی خاص موسوم به واکنش یون دیپول نشئت می گیرد که نوعی نیروی قوی بین یون های باردار و مولکول های قطبی محسوب می شود و نتیجه این فعل و انفعالات به این صورت است که اگر این ماده خراش بردارد یا بشکند، نیروی قوی بین یون ها و مولکول ها دو قسمت جدا شده را به هم جذب می کند و باعث تعمیر ماده می شود.

    این برای اولین بار است که دانشمندان یک ماده خود تعمیر می سازند که قادر است الکتریسیته را هدایت کند و بتوان از آن در باتری و صفحه نمایش گوشی های هوشمند استفاده کرد.

    برخی از مدل های گوشی های LG مثل سری G فلکس، در حال حاضر مواد مشابه این ماده جدید را در صفحه نمایش های خود به کار برده اند که می تواند خراش های به وجود آمده در صفحه نمایش را از بین ببرد اما تفاوت آن با ماده جدید کشف شده این است که ماده به کار رفته در صفحه نمایش گوشی های LG قادر به رسانش الکتریسیته نیست بنابراین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند قادر به استفاده از آن در صفحه نمایش گوشی های هوشمند نیستند. بیشتر گوشی های هوشمند شبکه ای از الکترود ها را در زیر صفحه لمسی خود قرار داده اند و وقتی کاربر با انگشت خود صفحه را لمس میکند، ترکیبی از اتصالات الکترودی به گوشی فرمان انجام کاری خاص را می دهد.

    وانگ پیش بینی کرده که این ماده جدید کشف شده تا سال 2020 در گوشی های هوشمند به کار گرفته می شوند.

    تیم تحقیقاتی قرار است نتایج آزمایشات خود را در نشست جامعه شیمی آمریکا که بزرگترین سازمات علمی جهان در زمینه شیمی محسوب می شود، در 4 آوریل(15 فروردین) ارائه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر