معرفی امن ترین تلفن های همراه

عصر کالا- این روزها امنیت تلفن‌های هوشمند و حفظ اطلاعات شخصی تبدیل به یک موضوع مهم در بین کاربران شده است.

معرفی امن ترین تلفن های همراه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از  میزان، با ظهور تلفن های هوشمند و افزایش رقابت بین شرکت های فناوری، شاید انتخاب یک تلفن همراه از بین این همه تنوع کار ساده ای نباشد. از این رو، دراین گزارش چهار سیستم عامل آیفون، بلک بری، ویندوز فون و اندروید را از نظر امنیت با یکدیگر مقایسه می کنیم، چرا که امروزه امنیت تلفن های هوشمند تبدیل به یک موضوع اساسی و مهم در بین کاربران شده است.
    تمام گوشی های هوشمند دارای سه لایه مهم امنیتی هستند. وظیفه اولیه شما به عنوان یک کاربر آگاهی از این سه لایه امنیتی و فعال کردن آن ها در تلفن های هوشمندتان است.

    لایه حفاظتی دستگاه: این امکان را می دهد که در صورت مفقود شدن گوشی تمام داده های خود را از راه دور پاک کنید.

    لایه حفاظتی داده ها: از انتقال داده های مشترک به شبکه و اپلیکیشن های شخصی شما که روی یک سیستم اجرا می شود، جلوگیری می کند.

    امنیت مدیریت اپلیکیشن: از اطلاعات برنامه های داخلی شما در برابر خطرات جلوگیری می کند.

    علاوه بر اینکه امنیت تلفن های هوشمند به خود امن سازی گوشی بستگی دارد، تکنولوژی MDM یا مدیریت تلفن های هوشمند هم در حفظ اطلاعات شما در تلفن های هوشمنداز اهمیت بالایی برخوردار است.MDM نوعی تکنولوژی است که روی سرورهای شرکت مربوطه نصب شده و وظیفه اش کنترل و مدیریت امنیتی دستگاه است؛ پس وجود این دو به طور همزمان لازمه داشتن امنیت در تلفن های هوشمند است.

    بهتر است یک نگاه کلی به قضیه داشته باشیم. برای مثال، گوشی های بلک بری به منظور کاربردهای دادو ستد و بیزینسی ساخته شده اند. با اینکه این گوشی ها از نظر امنیتی فوق العاده هستند، ولی معمولا اپلیکیشن هایی که بلک بری معرفی می کند چندان تعریفی ندارند. به خاطر همین برای استفاده های شخصی مثل خرید آنلاین و انجام امور بانکی نیازمند یک گوشی هوشمند دیگر با اپلیکیشن های بهتر هستید، حالا باید مراقب امنیت اطلاعاتتان در این گوشی هم باشید. هرچه قدر تعداد دستگاه های شما بیشتر باشد، بخصوص اگر دستگاه ها از طریق فضای ابری با یکدیگر در ارتباط باشند، باید بیشتر به امنیت سراسری شبکه موبایلتان توجه کنید.

    با افزایش تعداد اپلیکیشن هایی که وارد بازار می شوند، بخصوص برنامه های دو سیستم عامل معروف IOS و اندروید، امنیت تلفن های هوشمند بیشتر تحت خطر قرار می گیرد. یکی از متخصصان تکنولوژی موبایل به نام "ایرا گروسمن" در این باره می گوید: " اگر اپلیکیشنی که از آن استفاده می کنید امن نباشد، دیگر میزان امنیت سیستم عامل مهم نیست." در واقع وقتی حرف از امنیت گوشی های هوشمند می‌شود، هم امنیت سیستم عامل مهم است و هم امنیت برنامه های اجرا شده روی گوشی.

    بیشتر تلفن های هوشمند تنظیماتی دارند که به کاربر این امکان را می دهد هر نوع اپلیکیشنی را قبل از دانلود شدن از نظر امنیتی بررسی کند. تجربه نشان داده که بهتر است اپلیکیشن هایی را که می خواهید دانلود کنید از مارکت های مشهوری چون اپل، گوگل پلی و مایکروسافت باشد. به عبارت دیگر، تا جایی که امکان دارد از نصب برنامه هایی با منبع سوم شخص بپرهیزید. با این وجود، قبل از نصب هرگونه برنامه Review آن را مطالعه کرده تا مطمئن شوید برنامه مشکوکی را وارد تلفن هوشمند خود نمی‌کنید.

    کدام امن‌تر است؟ اندروید، آیفون، بلک بری یا ویندوز فون؟

    امنیت گوشی های اندروید همیشه زیر سوال بوده است چرا که هیچ کس مسئولیت مشکلات اندرویدی را به طور کامل بر عهده نمی‌گیرد. به عبارت دیگر هیچ کس حکم نمی کند که چه اپلیکیشن هایی می تواند به عنوان اندروید معرفی شود و چه اپلیکیشن هایی نمی تواند و یا حتی هیچ کس تعیین نمی کند که چه دستگاه هایی می توانند به عنوان گوشی اندروید فروخته شوند. البته، براساس گزارش های فوربس، کاربران اندروید می توانند با آپدیت به موقع سیستم عامل خود و پرهیز از دانلود برنامه هایی که منبع آن ها مشخص نیست و یا سورس قابل اعتمادی ندارند، از امنیت گوشی اندروید خود اطمینان حاصل کنند.

    گوشی های اندروید اخیر از اندروید گوگل که به منظور حفاظت از برنامه های محل کار طراحی شده، پشتیبانی می کند. به علاوه دستگاه های اندرویدی که اخیرا توسط شرکت سامسونگ طراحی شده اند ،براساس تکنولوژی امنیتیKnox که متعلق به خود شرکت سامسونگ است، طراحی شده اند.

    امن ترین گوشی هوشمند کدام است؟

    سیستم عامل ios به صورت سفت و سخت توسط شرکت اپل کنترل می شود. این شرکت نیز همیشه برنامه های موجود در اپل استور را نظارت می کند. این نوع کنترل علی رغم محدودیت هایی که برای کاربران ایجاد کرده باعث امنیت بالای گوشی های آیفون شده است. برای مثال، شرکت اپل تنها اجازه یک کپی از یک اپلیکیشن را بر روی دستگاه می دهد، پس اگر کاربری یک اپلیکیشن را برای اهداف کاری نصب کرده باشد، نمی تواند یک نسخه دیگر از آن اپلیکیشن را برای استفاده شخصی روی دستگاه خود نصب کند.

    بلک بری نیز دستگاه ها و اپلیکیشن های خود را به شدت نظارت و کنترل می کند. به علاوه ساخت این دستگاه برای اهداف MDM باعث شده که یک شرکت راحت تر بتواند از دستگاه های خود حفاظت کرده و آن ها را مدیریت کند.

    ویندوز فون هم تاحدی امنیت گوشی ها و اپلیکیشن های خود را نظارت می کند ولی تاریخچه ویندوز فون پر از ضعف های امنیتی است. البته با افزایش تعداد کاربران این مدل گوشی، امنیت ویندوزفون روندی صعودی سیر می کند.

    مزایا و معایب

    وقتی صحبت از امنیت می شود عملا هیچ یک از دستگاه ها و سیستم های عامل موجود از امنیت صد در صد برخوردار نیستند. اینکه چقدر تلفن هوشمندتان از امنیت برخوردار است بستگی به نیاز های شخصی و حرفه ای شما دارد و اینکه چقدر از دنیای گوشی های هوشمند سر در می آورید. در ادامه به مزایا ومعایب چهار دستگاه بلک بری، ویندوزفون، اندروید و آیفون می پردازیم:

    اندروید

    مزایا: دارای قابلیت شخصی سازی بالایی هستند؛ کاربر می تواند تنظیمات شخصی خود را به طور کامل کنترل کند.

    معایب: ضعف استاندارد به این معنا که امنیت آن ها از سوی کمپانی خاصی نظارت نمی شود.

    نکته: اگر شما می توانید به راحتی تنظیمات امنیتی خود را مدیریت کنید، گوشی خوبی است.

    اپل (IOS)

    مزایا: استحکام بالای امنیتی و قابل اطمینان؛ شما می دانید که چه چیزی وارد گوشی خود می کنید.

    معایب: در برابر بد افزارها آسیب پذیر است و کاملا به تنظیمات امنیتی خود شرکت اپل وابسته است. اگرچه تلفن های آیفون همیشه از اندروید گران تر هستند ولی شرکت اپل هیچ گاه امنیت آن ها را صد در صد تضمین نکرده و گاهی در برابر برخی بدافزار ها و ویروس های هکری آسیب پذیرند.

    نکته: تقریبا از امنیت بالایی برخوردار است.

    بلک بری

    مزایا: طراحی آن ها بیشتر متمرکز بر روی امنیت شرکت های غول صنعتی است.

    معایب: کاربری که از این تلفن استفاده می کند برای کاربردهای شخصی نیازمند یک گوشی دیگر هم هست که طبیعتا مشکلات امنیتی را بیشتر خواهد کرد.

    نکته: بهترین گزینه برای کاربرانی است که در شرکت های صنعتی مهم با زیر ساخت های حیاتی و امنیتی بالا کار می کنند.

    ویندوز فون

    مزایا:سازگار با ویندوز؛ عملکرد امنیتی آن روند صعودی دارد.

    معایب: سابقه عملکرد امنیتی پایین در گذشته

    نکته: اگر سازگاری دستگاه با ویندوز برایتان مهم است، انتخاب خوبی است.

    هر یک از گوشی های هوشمند دارای نقاط قوت و محدودیت‌هایی است، اینکه کدام گوشی را انتخاب می کنید کاملا بستگی به نوع استفاده شما و تسلط شما به تنظیمات امنیتی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر