در موبایلتان چقدر طلا به کار رفته است؟

عصر کالا- در کنار سموم خطرناکی مانند جیوه، آرسنیک، کروم و سرب فلزات گران بهایی مانند طلا نیز داخل تلفن همراه شما یافت می‌شود.

در موبایلتان چقدر طلا به کار رفته است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان پس از بازیافت یک کیسه تلفن‌ همراه موفق به استخراج 1 گرم طلا شدند، خبری عجیب و دور از تصور که حتی فکرش را هم نخواهید کرد اما بازیافت 30 تا 40 گوشی همراه و بررسی مواد و مصالح بکاررفته در آنها  به خوبی صحت این موضوع را اثبات کرد.

    به گفته آنها بازیافت زباله‌های الکترونیکی منجر به جمع‌آوری مقادیر قابل توجهی از فلزات گرانبها مانند طلا، مس و نقره و بهره برداری دوباره از آنها خواهد شد. رقمی که در حجم بالای تلفن‌های همراه نتایج چشمگیرتری به دنبال خواهد داشت: 1 تن موبایل ( 600 گوشی) شامل حدود 130 کیلوگرم مس، بیش از 3 کیلوگرم نقره و 340 گرم طلا خواهد بود، این موضوع در حالی که ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻣﻌﺪﻥ 1 ﺗﻦ ﺳﻨﮓ خطرناک ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻦ تنها 1 ﮔﺮﻡ طلا ﺯﯾﺮ ﻭ ﺭو مى کنند.

    آنها با اضافه کردن یک اسید ملایم تمامی مواد را حل کرده و بعد از اضافه کردن مایع مخصوص، فلزات پنهانی را بیرون می‌کشند. به گفته محققان سالیانه 300 تن طلا که معادل 7 درصد از تمام طلای جهان است در زباله‌های الکترونیکی مختلف ماند تلفن همراه، کامپیوتر، تلویزون و ... یافت می‌شود.

    گفتنی است؛ میزان زباله‌های الکترونیکی بین سال‌های 2009 تا 2014 دو برابر شده و به رقمی در حدود 42 میلیون تن در سال رسیده با این وجود کمتر از یک ششم آنها بازیافت مناسب می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر