مصاف جدید گوگل و هوآوی در زمین نقشه

عصر کالا-هوآوی به‌دنبال توسعه سرویس نقشه خود و مقابله با گوگل‌مپ است، اما نه با عرضه یک سرویس نقشه گوگل بلکه؛ ارائه پلت‌فرم مخصوص توسعه‌دهندگان.

مصاف جدید گوگل و هوآوی در زمین نقشه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، هوآوی می‌خواهد پلت‌فرمی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ایجاد کند که بتوانند نقشه خود را تولید کنند که در آن هم امکان مسیریابی و هم ترافیک لحظه‌ای وجود دارد. در واقع هوآوی این پلت‌فرم را در اختیار اپلیکیشن‌هایی مثل تاکسی‌های آنلاین قرار می‌دهد و آنها را از وابستگی به گوگل‌مپ نجات می‌دهد. نام این سرویس نقشه هوآوی Map Kit است و به گفته هوآوی از تکنولوژی واقعیت افزوده هم پشتیبانی می‌کند که البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست؛ اما ممکن است چیزی مشابه واقعیت مجازی گوگل‌مپ باشد که مسیر را روی تصویر به کاربر نشان می‌دهد. به نوشته چاینا دیلی، هوآوی در توسعه این پلت‌فرم نقشه با شرکت روسی یاندکس Yandex همکاری کرده است. یاندکس هم سرویس‌های نقشه را به‌صورت API عرضه می‌کند. به‌نظر می‌رسد کشورهای مختلف به‌دنبال توسعه سرویس‌های نقشه خود هستند و به این ترتیب وابستگی آنها به گوگل‌مپ که قدرتمندترین رقیب در این عرصه است کاهش می‌یابد.

    با این حال رقابت در این عرصه با گوگل نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی از سوی هوآوی است. شرکت چینی هوآوی چند ماه است که زیر فشار سنگین دولت آمریکا قرار دارد و تلاش می‌کند مسیری مستقل از گوگل را برای فعالیت در حوزه تکنولوژی پیدا کند. با این حال حتی برای هوآوی که تقریبا بسترهای تکنولوژی مختلف و پیشرفته‌ای مانند تولید پردازنده را در اختیار دارد حرکت در بازار جهانی به‌طور مستقل اصلا ساده نیست. گوگل‌مپ یا نقشه گوگل در سال 2005 عرضه شد و از آن زمان تاکنون گوگل سرمایه‌گذاری سنگینی روی آن انجام داده است که از جمله آنها خرید اپلیکیشن Waze در سال 2013 به مبلغ 996 میلیون دلار بود. با این وجود لزوما سرمایه عامل موفقیت در عرصه نقشه نیست. چنان که اپل که از سال 2012 نقشه اختصاصی خود را عرضه کرده و دسترسی وسیعی به سرمایه‌گذاری در این عرصه دارد نتوانسته موفقیت قابل‌توجهی کسب کند. اپل ابتدا سعی کرد برای تولید نقشه خود از مجموعه‌ای از داده‌های سرویس‌های اوپن‌استریت‌مپ openstreetmap و تام‌تام و برخی سرویس‌های دیگر بهره بگیرد؛ اما از سال گذشته تاکنون حرکت قابل‌توجهی در این عرصه از خود نشان نداده است.

    نوکیا هم تا قبل از فروش بخش نقشه خود به قیمت 3 میلیارد دلار در سال 2015 آن را در سرویس نقشه مایکروسافت و موتور جست وجوی Bing به‌کار گرفته بود. سرویس نقشه یکی از پایه‌ای‌ترین و کلیدی‌ترین سرویس‌ها به‌شمار می‌آید و تمرکز هوآوی بر آن درست همزمان با محدودیت‌های دولت آمریکا روی آن نشان از اهمیت این سرویس برای این شرکت چینی دارد. در ماه می ‌دولت آمریکا برای هوآوی مجوز تجارت سه ماهه‌ای صادر کرده که در 19 آگوست (28 مرداد 98) منقضی می‌شود. این مجوز به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌داد همچنان با هوآوی همکاری کنند، اما هنوز مشخص نیست آیا هوآوی قادر به تمدید این مجوز هست یا خیر. هرچند هوآوی اعلام کرده در حال کار روی سیستم عامل مستقل خود است و اخیرا نیز این سیستم عامل را با عنوان HarmonyOS معرفی کرده اما همچنان می‌خواهد از اندروید روی گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند. هدف هوآوی جایگزین کردن اندروید با HarmonyOS روی گوشی‌های هوشمند خود است اما قبل از آن این شرکت چینی نیازمند توسعه بازار اپلیکیشن‌های خود است در غیر این صورت بخش عمده‌ای از اپلیکیشن‌ها قادر به نصب روی گوشی‌های آینده هوآوی نخواهند بود. هوآوی می‌خواهد سرویس نقشه خود Map Kit را در ماه اکتبر امسال در 150 کشور و به 40 زبان دنیا عرضه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر