شکل‌گیری یک عرصه رقابتی جدید

اپل آینده واقعیت افزوده را ترسیم می‌کند

عصر کالا- در آخرین کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل که در ماه ژوئن گذشته برگزار شد، یک ابزار جدید شاید بیشتر از هر محصول یا ابزار دیگری که در آن روز معرفی شد توانست توجه توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند.

اپل آینده واقعیت افزوده را ترسیم می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد،  ARKit در واقع ابزاری در iOS 11 است که امکان طراحی و تولید اپلیکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده که اشیای دیجیتالی را در دنیای واقعی می‌گذارند، به توسعه‌دهندگان می‌دهد. اپل با معرفی آی‌فون‌های جدیدش یعنی iPhone 8، 8 Plus و iPhone X حالا ترکیبی از بهترین سخت‌افزار و پلت‌فرم نرم‌افزاری را برای طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های ویژه واقعیت افزوده ارائه داده است.

    از مبلمان خانه تا میدان جنگ

    توسعه‌دهندگان مشتاقانه زمان، سرمایه و تلاش زیادی را برای بهره‌گیری کامل از مزایای ابزار ARKit صرف می‌کنند. «مایکل والدسگارد» مدیر بخش حمل و نقل دیجیتال شرکت معروف Ikea می‌گوید که 70 نفر از کارمندان این شرکت بزرگ بیش از 9 هفته تلاش شبانه‌روزی خودشان را برای طراحی و تولید تنها یک اپلیکیشن با استفاده از ابزار ARKit صرف کرده‌اند. نتیجه این تلاش‌ها اپلیکیشنی به نام Ikea Place است که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا پیش از صرف هزینه برای خرید چیزی که ممکن است برای آنها مناسب نباشد، نسخه دیجیتالی مبلمان شرکت Ikea را در خانه‌هایشان قرار بدهند و به این ترتیب با نزدیک‌ترین تخمین خرید دقیق‌تری داشته باشند. والدسگارد البته اعلام کرده است که شرکت Ikea استفاده از ابزار واقعیت افزوده را از سال 2013 آغاز کرده است. با این حال اما نسخه‌های اولیه نیاز به هدست‌های واقعیت افزوده خاصی داشتند که طبیعتا برخلاف گوشی‌های آی‌فون همه جا در دسترس نیستند. این ابزارهای اولیه به شکلی کاملا محدود در دسترس مشتریان قرار گرفتند و این تجربه هرگز نتوانست چندان موفق شود. ابزار ARKit اما وظایف پیچیده اندازه‌گیری اتاق و تخمین دقیق ابعاد آن برای قرار گرفتن اشیای مختلف را به خوبی انجام می‌‌دهد. والدسگارد می‌گوید: «ما هرگز ابزار یا پلت‌فرمی نداشتیم که بتواند استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده را واقعا ساده و راحت کند.

    این همان چیزی است که ARKit در اختیار ما قرار داده است.»با این همه اما قرار دادن مبلمان و لوازم خانگی مجازی شاید محبوب‌ترین و منطقی‌ترین کاربرد ARKit نباشد. بازی استراتژیک و چند نفره The Machines که شرکت Directive Games آن را توسعه داده است، در رویداد اپل نشان داده شد. این بازی یک میدان جنگ را در دنیای واقعی قرار می‌دهد و به این ترتیب بازیکنان باید با حرکت دادن گوشی‌های آی‌فون خودشان به شکلی مستقیم بجنگند. با این همه اما ابزار ARKit شرکت اپل هم محدودیت‌هایی دارد. این ابزار می‌تواند سطوح افقی مانند کف اتاق‌ها و میزها را شناسایی کند، اما نمی‌تواند سطوح عمودی مانند دیوارها را تشخیص دهد. به همین دلیل هم والدسگارد پیش‌بینی کرده است که اپل به زودی این قابلیت را به ابزار ARKit اضافه خواهد کرد.

    اگرچه ابزار ARKit گوشی‌های آی‌فون حتی مدل 6S را هم پشتیبانی می‌کند، اما به نظر می‌رسد اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده در جدیدترین گوشی‌های آی‌فونی که این شرکت به تازگی معرفی کرده است واقعا می‌توانند بدرخشند و خوب عمل کنند. آی‌فون 8 و 8 پلاس از آخرین و جدیدترین پردازنده اپل یعنی A11 Bionic بهره می‌برند. این پردازنده 6 هسته‌ای شامل دو هسته با عملکرد بالا شامل اولین پردازشگر سفارشی گرافیکی اپل و یک پردازشگر سیگنال تصویر و همچنین چهار هسته با بازدهی بالا است. هسته این CPU کارهایی مانند ردیابی مکان‌ها و مسیرها، تخمین میزان نور در لحظه و تولید تصاویر دیجیتالی به کمک پردازشگر گرافیکی‌اش را به خوبی انجام می‌دهد. «اسکات مونتگومری» یکی از موسسان و مدیر عامل شرکت Scope AR که در زمینه توسعه پلت‌فرم‌های واقعیت افزوده فعالیت می‌کند، در این مورد می‌گوید: «واضح است که اپل روی تکنولوژی واقعیت افزوده به‌عنوان یک پلت‌فرم تمرکز کرده است و گوشی‌هایش را با سخت‌افزاری مورد نیاز برای ایجاد تجربه‌های واقعیت افزوده جالب و منحصر به فرد تولید می‌کند.» مهم‌ترین سخت‌افزار برای واقعیت افزوده اما احتمالا آی‌فون ایکس است؛ پیشرفته‌ترین دستگاه اپل. در داخل آی‌فون ایکس پردازنده A11 و همچنین یک پردازشگر مختص پردازش شبکه عصبی قرار دارد. مدل‌های شبکه عصبی قرار است به شکلی مناسب‌تر و بهتر چهره‌ها را ردگیری کرده و دنیای اطراف آنها را شناسایی کند؛ سیستمی که می‌تواند تجربه‌های بهتری از تکنولوژی واقعیت افزوده ایجاد کند.

    رقابت به سبک گوگل

    گوگل، مایکروسافت و فیس‌بوک همه پلت‌فرم‌های رقابتی توسعه‌دهنده واقعیت افزوده دارند. به‌عنوان یک نمونه، گوگل تلاش کرده است تا پلت‌فرم سخت‌افزاری خودش را با پروژه تانگو (یک سیستم دوربینی بسیار حساس که گوگل آن را در اختیار دیگر سازندگان موبایل قرار داده است) سازگار کند. تنها دو شرکت تولیدکننده گوشی موبایل یعنی Asus و Lenovo پروژه تانگو را به‌کار گرفته‌اند، اما گوشی‌های تولید شده با این سیستم ناموفق و بی‌رونق بوده‌اند. در حقیقت پروژه تانگو شرکت گوگل تنها توانست حمایت تعداد کمی از توسعه‌دهندگان را به دست آورد. حالا گوگل در حال تلاش است تا با ابزار ARCore برای اندروید، رویکردی مشابه اپل برای ARKit دنبال کند. با این حال مانند هر چیز دیگری در اکوسیستم اندروید، گوگل باید مشکلات جدی برای آنچه در بخش سخت‌افزاری رخ می‌دهد را کنترل و مدیریت کند. در حال حاضر تنها دو گوشی Google Pixel و Galaxy S8 از شرکت سامسونگ در زمان معرفی‌شان از ابزار ARCore پشتیبانی می‌کنند. والدسگارد می‌گوید خوشحال است که گوگل تصمیم گرفته است برای پشتیبانی از روند توسعه تکنولوژی واقعیت افزوده از پروژه تانگو صرف‌نظر کند، اما شرکت Ikea در حال حاضر تنها با پلت‌فرم واقعیت افزوده شرکت اپل کار می‌کند.

    او می‌گوید: «ما تنها روی پلت‌فرم اپل تمرکز کرده‌ایم. افراد زیادی در سراسر دنیا از محصولات شرکت Ikea استفاده می‌کنند. چطور می‌توانیم به همه این افراد دسترسی داشته باشیم؟ برای این کار ما لازم است روی بزرگ‌ترین پلت‌فرم واقعیت افزوده جهان متمرکز شویم.»پلت‌فرم جالب ARKit در واقع می‌تواند دروازه‌های تکنولوژی واقعیت افزوده را به روی همه باز کند. هر چند تاکنون آمار دقیقی از تعداد آی‌فون‌های با قابلیت اجرای واقعیت افزوده ارائه نشده است، اما تنها آی‌فون‌های مدل 6 به بالا با ARKit همخوانی دارند. دلیل این موضوع هم این است که حداقل پردازنده‌های مورد نیاز برای واقعیت افزوده A9 و A10 هستند که در حال حاضر در مدل‌های آی‌فون 6 به بالا موجود هستند. شرکت ARtillry آمار نسبتا دقیقی از آی‌فون‌های سازگار با پلت‌فرم ARKit منتشر کرده که بر اساس آن، تعداد آی‌فون‌های سازگار را 381 میلیون دستگاه محاسبه کرده است.این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده که تا پایان سال 2017 این تعداد به 505 میلیون و تا سال 2020 به 850 میلیون دستگاه خواهد رسید. البته این شرکت آی‌پدها را در این بررسی‌ها در نظر نگرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر