گوگل برای گوشی‌های پیکسل تراشه اختصاصی توسعه می دهد

عصر کالا- گوگل با استخدام یکی از متخصصین اپل در زمینه‌ی معماری تراشه‌ در پی توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی خود به منظور استفاده در گوشی‌های پیکسل است.

گوگل برای گوشی‌های پیکسل تراشه اختصاصی توسعه می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از آخرین خبر ؛ براساس گزارش‌های منتشر شده گوگل یکی از متخصصان اپل را که در زمینه‌ی توسعه‌ی تراشه برای گوشی‌های آیفون فعالیت می‌کرده، به استخدام خود درآورده تا با تکیه بر دانش این مهندس با تجربه تراشه‌ی اختصاصی خود را برای استفاده در گوشی‌های پیکسل توسعه دهد. به گزارش ورایتی (Variety)، مانو گولاتی نام متخصصی است که نزدیک به هشت سال در اپل روی توسعه‌ی تراشه‌های اختصای این کمپانی کار کرده است. براساس اطلاعات موجود در لینکدین گولاتی، وی در هفته‌های اخیر به گوگل پیوسته است. همانطور که اشاره کردیم وی بصورت رسمی پیوستن به گوگل را از طریق تغییراتی که ساعاتی پیش در حساب کاربری لینکدین خود اعمال کرده، علنی کرده است. گولاتی مسئولیت رهبری تیم توسعه معماری تراشه‌ی گوگل را برعهده خواهد داشت.

    علاوه بر استخدام گولاتی، گوگل در پی استخدام متخصصان بیشتری در حوزه‌ی توسعه‌ی تراشه است تا از این‌رو فرایند توسعه‌ی تراشه اختصاصی را به پیش ببرد. هر دو کمپانی گوگل و اپل به این انتقال پاسخی نداده‌اند.

    گولاتی کار برای اپل را از سال 2009 میلادی آغاز کرده و یکی از مهره‌های اصلی برای توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی به منظور استفاده در آیپد، آیفون و اپل تی‌وی بوده است. اپل از سال 2010 میلادی از تراشه‌های اختصاصی در محصولاتش استفاده کرد. اولین محصول اپل که تراشه‌ی اختصاصی این کمپانی را به همراه داشت، نسل اول آیپد بود. نسل اول آیپد با معرفی در سال 2010 میلادی از تراشه‌ی A4 بهره می‌برد. از سال 2010 به این سود اپل در تمام محصولاتش از هسته‌های اختصاصی بهره برده و از همین رو است که پردازنده‌های اپل هم از نظر عملکرد و هم از نظر مصرف باتری در بهترین عملکرد ممکن را نمایش می‌دهند.

    در مقابل گوگل در محصولات سری نکسوس و نسل اول گوشی‌های پیکسل از تراشه‌های کوالکام استفاده کرده است. همانطور که می‌دانید کوالکام یکی از کمپانی‌های توسعه دهنده‌ی تراشه‌ مبتنی بر معماری ARM است که محصولاتش در اغلب گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ال‌جی، سامسونگ، اچ‌تی‌سی، لنوو، ایسوس و کمپانی‌های چینی را باید مشتریان کوالکام خواند که انواع تراشه‌های خانواده‌ی اسنپدراگون را در محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

    جذب گولاتی توسط گوگل را باید یک برد بزرگ برای این کمپانی به حساب آورد، چراکه نام وی در بین متخصصانی است که بیش از 15 پتنت مرتبط با طراحی تراشه را برای اپل به ثبت رسانده‌اند. شماری از این پتنت‌ها به تشریح اصول بنیادی طراحی و عملکرد تراشه‌ها می‌پردازند، حال آنکه برخی دیگر به تشریح فناوری‌های دیگر مرتبط با تراشه‌ها برای استفاده در کابردهای خاص تعلق دارند. برای مثال یکی از این پتنت‌ها مربوط به تامین امنیت در سطح سخت‌افزار برای سیستم اپل پی است.

    انتشار اخبار در مورد احتمال توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی توسط گوگل برای استفاده در گوشی‌های پیکسل موضوع تازه‌ای نبوده و شایعات در این خصوص از سال 2015 میلادی آغاز شده‌اند، حال آنکه به نظر می‌رسد گوگل در ماه‌های اخیر تلاش‌های بیشتر و جدی‌تری را برای توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی خود به کار بسته است.

    با توجه به اینکه تعریف گوشی‌های هوشمند آینده ورای انجام پردازش‌های ساده و پیش پا افتاده است، از این‌رو گوگل به صرافت طراحی تراشه‌ی اختصاصی افتاده تا بتواند نیاز‌های خود برای انجام پردازش‌هایی نظیر پردازش تصاویر و یادگیری ماشین را در پیکسل‌های آینده برعهده گیرد. با توجه به سرنخ‌هایی که گوگل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان 2017 خود در مورد آینده‌ی اندروید ارائه داد، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سهم بسزایی در سهولت استفاده از اندروید خواهند داشت. البته در این بین نباید اضافه شدن مفاهیم و ویژگی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را نیز بی تاثیر بدانیم. هرچند گوگل در زمینه‌ی هوش مصنوعی از جمله‌ی کمپانی‌های پیشرو است، اما فاقد فاکتور دیگری برای تضمین موفقیت خود است که البته در حال رفع آن برآمده.

    به طور حتم استخدام گولاتی نشان از عزم راسخ این کمپانی برای توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی دارد. گولاتی پیش از اپل 15 سال برای AMD و Broadcom کار کرده که نشان از دانش غنی و تجربه‌ی وی در تولید تراشه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر