فرصت برندهای موبایل برای اخذ نمایندگی

عصر کالا- بازار گوشی تلفن همراه درحال آرام گرفتن است. بازاری که در مرداد ماه گذشته بر اثر اجرای طرح رجیسترینگ موبایل و سپس ورود بازرسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا دچار تنش شد و برای مدتی هم فروشندگان گوشی‌های برندهای معتبری همچون اپل که در ایران فاقد نمایندگی هستند با تهدید برخوردهای قانونی مواجه شدند. چندی پس از گذشت این موضوع اما جلساتی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد و تصمیمات جدیدی برای برندهای حوزه دیجیتال گرفته شد.

فرصت برندهای موبایل برای اخذ نمایندگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال یکی از مراجع فعال در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت است. سیدعلی امانت، قائم‌مقام مرکز اصناف و بازرگانان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام می‌کند که براساس تصمیمات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکانی فراهم شده تا برای شرکت‌هایی که توانمندی ارائه خدمات پس از فروش دارند اما امکان فعالیت نمایندگی معتبر برای آنها وجود ندارد، ایجاد شود. تصمیمی که به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعتمادسازی میان بازار ایران و شرکت‌های خارجی گرفته تا در شرایط حساس بازار موبایل عرضه و تقاضا روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

    چندی پیش از سوی رئیس اتحادیه موبایل و لوازم صوتی و تصویری مطرح شد که نام‌های تجاری بازار موبایل در ایران کمتر از 6 ماه فرصت دارند که به فکر تاسیس نمایندگی در ایران باشند، کمی بیشتر درباره این تصمیم توضیح دهید.

    اصولا برندهای زیادی هستند که در ایران نمایندگی دارند اما ثبت سفارش و واردات گروه کالایی موبایل به استناد گواهی فعالیت صادر شده از سوی مرکز اصناف انجام می‌شود. افراد متقاضی برای دریافت این گواهی باید به سایت www.gatc.ir مراجعه کنند. در واقع، مهلت شش ماهه مذکور برای شرکت‌های واسطی لحاظ شده که با توجه به رفع شرایط تحریم، فرصتی برای تطبیق با شرایط جدید و انعقاد قرارداد با شرکت‌های اصلی داشته باشند.

    همچنین در پاره‌ای مواقع هم با برخی از برندها مواجه هستیم که در ایران نمایندگی ندارند در حالی که ممکن است در گذشته این برند نمایندگی داشته اما حالا اعتبارشان به اتمام رسیده باشد و اقدامات قانونی برای تمدید اعتبارشان انجام نشده باشد. بنابراین برای برندهایی که نماینده‌ای تعیین کنند یا یک شخص حقیقی و حقوقی برای دایرکردن نمایندگی مراجعه کند و موفق به اخذ نمایندگی شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

    بنابراین در مورد نام‌های تجاری تلفن همراه که در داخل کشور نمایندگی معتبر ندارند امکان عرضه آن محصول چگونه است؟

    بر اساس سیاست جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت‌هایی که توانمندی ارائه خدمات پس از فروش درخصوص نام‌های تجاری که گواهی فعالیت نمایندگی معتبر برای آنها وجود ندارد، در صورت داشتن شرایط لازم و معرفی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان امکان ثبت سفارش برای آنها (تا زمان معرفی نماینده از سوی شرکت خارجی) فراهم خواهد شد.

    این تصمیم برای سال جاری اتخاذ شده است تا کسانی که قصد دارند گوشی موبایل وارد کنند بتوانند ثبت سفارش کنند. این تصمیمات و برخی راهکارهای موقت برای شرکت‌هایی است که توانمندی ارائه خدمات پس از فروش را دارند. این افراد اگرچه نماینده نیستند اما امکان و اجازه ثبت سفارش برایشان فراهم می‌شود. تا این لحظه بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا زمان یکساله برای این امکان موقت تعیین شده است. پس از آن برندها ملزم هستند که در ایران برای خود نماینده‌ای تعیین کنند.

    اگر همچنان برندی نخواست نمایندگی رسمی در ایران داشته باشد، چه برخوردی صورت می‌گیرد؟

    تا این لحظه تصمیم مشخص همین راهکار موقت است که اعلام شد و برای پرهیز از دامن زدن به چالش‌های موجود در مورد این موضوع فعلا نمی‌توان اطلاعات دیگری ارائه کرد. در حال حاضر بسیاری از برندها هستند که در این لحظه نمایندگی رسمی در ایران ندارند. مثلا یکی از شرکت‌ها تا پیش از این در ایران نمایندگی رسمی داشت اما حالا بنابه دلایلی اعتبار نمایندگی پیشین به اتمام رسیده و این برند تصمیمی برای تمدید مجوز از خود نشان نداده است. بنابراین در این مقطع ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم است اقدام لازم را انجام دهد. با تمام این اوصاف به دلیل اینکه ما در کشورمان تولید داخل در زمینه گوشی موبایل نداریم و به دلیل اینکه طیف مصرف‌کننده این کالا هم در کشور زیاد است، باید برای فعالیت و واردات قانونی برندها قوانینی وضع کنیم که یکی از راهکارها همین تصمیم موقت است که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا اتخاذ شده
    است.

    در این مدت با چه تعداد نام تجاری که لغو مجوز شده‌اند یا نمایندگی در ایران ندارند، برخورد شده است؟

    مرکز اصناف و امور بازرگانان تنها متولی صدور و گواهی برای ثبت سفارش کالاست و برخورد با کالاهایی که از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود، توسط دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری خواهد شد.

    در حال حاضر، چند نام تجاری دارای گواهی معتبر در کشور وجود دارد؟

    درحال حاضر 35 گواهی فعالیت معتبر در گروه کالایی موبایل در کشور وجود دارد.

    بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام چند برند درخواست مجوز برای فعالیت در ایران داده اند؟

    بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، در حدود 10 نام تجاری درخواست مجوز خود را به این مرکز ارسال کرده‌اند.

    آیا برای آسان‌سازی ورود و اخذ مجوز برندهای خارجی به ایران و حذف تشریفات اضافی تسهیلاتی هم فراهم شده است؟

    بله، اصلاح دستورالعمل صدور گواهی فعالیت، به منظور فعالیت شرکت‌های اصلی در جهت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و ارائه خدمات مطلوب در دستور کار است.

    اصولا شرکت‌های خارجی برای دریافت مجوز فعالیت در ایران چه مراحلی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید طی کنند؟

    برای این منظور سامانه الکترونیکی راه‌اندازی شده و متقاضیان باید برای دریافت گواهی فعالیت، پس از مراجعه به سامانه مذکور به نشانی www.gatc.ir نسبت به تکمیل مدارک بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه و ارسال مدارک از طریق پست اقدام کنند. بر اساس آخرین دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی دفاتر، شعب و عاملیت فروش شرکت‌های خارجی در کشور، مرکز اصناف و بازرگانان پس از بررسی مدارک و احراز شرایط مطابق با دستورالعمل‌های اعلام شده نسبت به صدور گواهی برای تمامی واجدین شرایط و ارسال آن به نشانی متقاضی حداکثر ظرف مدت 15 روز اقدام می‌کند. اعتبار گواهی فعالیت نمایندگی رسمی شرکت خارجی و عاملیت فروش برای کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی با دوام مشروط بر اعتبار مدت قرارداد بین شرکت خارجی و متقاضی حداکثر 3 سال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر